Wat is dit voor een plek?

Zag het net op Kaya’s beentje, in haar knieholte.
Iemand enig idee wat voor een plek dit is?
Ik droog haar altijd heel goed af (juist in die plooien en knieholtes, okseltjes etc.)
Zou dit exceem zijn?
Staat me iets bij dat dat vaak aan de binnenkant van de armen en knieholtes begint?

Kreeg het trouwens niet goed op de foto.
Het midden van de plek lijkt heel erg droog en een beetje “gerimpeld” alsof de huid daar te strak staat.

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Het lijkt wel smert?
maar ja ben geen dokter dus weet het nier zeker.
Ruben heeft die plekken ook wel eens in de plooien.
Maar dan smeer ik er even een beetje sudocreme op en dan is
het de volgende dag zo goed als weg.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Bedankt voor je reaktie

Stephan had als baby heel vaak warmte uitslag maar dat waren dan van die piepkleine rode vlekjes.

Kaya heeft eerder al een soort allergie/exceem plekken op haar hoofdje gehad.
En laatst had ze op allebei haar wangetjes een grote “veeg” dat een beetje rood was en bestond uit hele kleine bobbeltjes, een soort blaasjes.
Nu ze ook zo’n last blijft houden van die longetjes die maar niet “schoon” willen worden zat ik te denken aan een allergie ofzo…
Anders vraag ik het gewoon eens op het CB (waar we voorlopig niet heen hoeven ) of aan de huisarts ofzo.
Na deze peniciline kuur wil ik toch ff laten checken of ze van haar oorontsteking af is en of haar longetjes nou eindelijk schoon zijn.

Maar bedankt!

Marianne, jij ook bedankt voor je antwoord
Ik zag je berichtje pas toen ik die van mij al geplaatst had

Dit is volgens mij constitutioneel eczeem…dat is niet echt een allergie maar wel een teken dat ze allergisch van aard is. Komt idd voor in elleboog en knieholtes… als ze er last van heeft zou je ff langs je ha kunnen gaan, er bestaat wel (hormoon)zalf voor om t te verhelpen! Vaak zie je t in de winter veel meer dan in de zomer…

Groetjes, Els

Op het cb hebben ze het al eens eerder over allergie gehad omdat ze ook niet tegen de normale voeding kan.
En omdat ze daar zelf de uitslag op haar hoofdje hadden gezien etc.
Maar ik vraag het volgende week ofzo weleens aan de huisarts inderdaad.
Ga er dus toch nog ff een keer heen met haar om zeker te weten dat alles over is na de a.b kuur.
'T is ook niet erg verder, het viel me alleen op

mijn zoontje heeft dat ook maar heeft ook uitslag in zijn gezicht ik kreeg vaseline voor die plekken

Ja, op haar gezichtje had ik toen vaseline gedaan inderdaad.
Maar nu, op die plek op haar been, heb ik ff sudocreme gesmeerd. Kijken of het helpt.

Hoi Bianca

Manon had/heeft dit ook. Was ook soort smetplekjes of exceem.
Gaat nu erg goed bedenk ik me ineens.
Ik deed altijd talkpoeder erop en soms sudocreme of vaseline. Op het hoofd adviseerde onze kinderarts vaseline. Uiteindelijk hebben we hormoonzalf gehad.

Goed droog en vet houden!

Tessie

Hoi Bianca,

Wat vervelend dat plekje!

Het zou naast eczeem ook nog een schimmelinfectie kunnen zijn. Dat zijn ook vaak plekjes met een licht centrum en een rood randje.

Laat dus goed nakijken wat het precies is, want een schimmelinfectie gaat namelijk niet zomaar over en breidt zich uiteindelijk alleen maar uit.

Sterker nog, schimmelinfecties zijn besmettelijk, dus je loopt de kans dat je zelf of andere leden van je gezin ook van die plekjes gaan krijgen.

Veel mensen in dit topic herkennen het soort uitslag dus grote kans dat het inderdaad eczeem is, maar laat in elk geval ook controleren op schimmelinfectie.

Beterschap met de kleine meid!

Groetekes, Sje

kaitlyn heeft het nu ook heel erg,knie en armen

wij hebben ook zalf gehad 1 vette met iets erin en vaselin en een zalf ik dacht hormoon zlaf als het hard nekkig word

maar het lijk me exceem bieb goed vet houden gaat het niet weg na een week ff ha zalfje vragen

Bianca mama van Kevin*,Dylan en Kaitlyn

Hoi Bieb.

Ik had het vanmorgen nog even met Niels over kaya en heb de foto
even laten zien.
En die dacht meteen aan een schimmelinfectie.

Is het vandaag al een beetje minder rood?

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Die schimmelinfectie is ook nog niet zo gek.
Toen we voor Manon van de huisarts de hormoonzalf kregen zei hij idd dat het dat ook kon zijn maar dat het bij kleine baby’s weinig voorkomt? Gewoon in de hgaten houden en anders even heengaan. Krijg je hormoonzalf en je ziet het overgaan zo ongeveer.

Tessie

Als het inderdaad een schimmelinfectie is, en je krijgt iets van een zalf of een crème, denk er dan wel aan om, nadat de plek helemaal weg is, nog een aantal dagen door te gaan met insmeren. Smeer overigens ook niet alleen de plek zelf in, maar ruim er omheen.

Schimmelsporen (vergelijkbaar met het principe van de wortels van een plant) willen nog weleens in de huid achterblijven op de plaats van de infectie en het gebied er omheen om dan later weer een nieuwe infectie te veroorzaken. Dus dan is de plek helemaal weg, je denkt dat de infectie over is en je stopt met smeren. De achtergebleven schimmelsporen gaan dan uiteindelijk weer voor een nieuwe plek zorgen.

Dus blijf desnoods nog een week doorsmeren als de plek verdwenen is.

Als het goed is geeft de huisarts dit advies ook, maar er zijn ook huisartsen die minder thuis zijn in schimmels en dus ook minder goede voorlichting hierover geven.

Overigens, schimmelinfectie klinkt heel vies (omdat schimmels op etenswaren vies zijn) en het klinkt alsof iemand zich niet goed verzorgt, maar schimmelinfecties kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Bijv. verminderde weerstand, verandering van zuurgraad van de huid (door bijv. gebruik van zeep), huid die te vochtig blijft (dus bijv. holtes zoals bij kaya in de knieholte, en zoals je bijvoorbeeld ook zwemmerseczeem kunt hebben tussen je tenen als je daar niet goed afdroogt. Zwemmerseczeem is ook een schimmelinfectie)

Ik lijk nu misschien even een wijsneus, maar ik heb 13 jaar bij een farmaceutisch bedrijf gewerkt voor de antischimmel-geneesmiddelen. Ik heb zat foto’s gezien van verwaarloosde schimmelinfecties en daar wil ik mensen heel graag voor behoeden.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Apr 2006 21:23:58

quote:
...maar schimmelinfecties kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Bijv. verminderde weerstand, ...Ik heb zat foto's gezien van verwaarloosde schimmelinfecties en daar wil ik mensen heel graag voor behoeden.

Groetekes, Sje

Die verminderde weerstand zou natuurlijk héél goed kunnen.
Ze heeft tenslotte 3 weken geleden bronchitis gehad met peniciline kuur en nu dus oorontsteking (+ nog geen schone longetjes) waarvoor ze weer een penicilinekuur heeft…

Maar ik ga het zeker aankomende week even aan de huisarts laten zien als ik daar toch ben met haar!

Bedankt!

Kijk daar heb je het al wat die verminderde weerstand betreft.
Gebruik van andere medicijnen kan ook een oorzaak zijn van het ontstaan van schimmelinfecties. Dus bij Kaya is het misschien wel een combinatie van verminderde weerstand en die peniciline

Wacht overigens niet te lang met naar de huisarts gaan, want schimmelinfecties kunnen zich heel snel uitbreiden en gevolg is dan dat er een langere behandeling aan vast kan zitten. Dus hoe kleiner de plek, hoe sneller en makkelijker je er vanaf bent.

Beterschap met de kleine meid en hou ons op de hoogte!

Groetekes, Sje

hallo allemaal,

mijn kleine meid heeft erge uitslag in haar nek,heb een zalfje gekregen van de dokter maar word alleen maar erger
ik heb er een foto van gemaakt maar weet niet hoe ik die bij dit bericht moet voegen.
wie weet hoe dit moet?
want misschien dat iemand deze uitslag herkent.

groetjes bianca.

Bianca

Hoi mijn zoontje heeft ook uitslapg in zijn nekje… Was toen naar de ha geweest en kreeg eer een soort vaseline van maar dit hielp niet werd ook alleen maar erger ben toen terug gegaan en ik heb nu micronazol/hydrocortison Sandoz en dit helpt wel heel goed. Ik doe het nu niet meer elke dag maar als ik zie dat het terug komt smeer ik het weer een beetje erop

Die Sandoz-crème bevat een hormoon (hydrocortison). Smeer daar niet te scheutig mee, want helemaal gezond is het niet. De crème is ook bekend onder de merknaam Daktacort. Die crème blijft trouwens niet eeuwig goed. Zodra hij langer dan een maand open is moet je hem weggooien want dan is-ie niet goed meer.

Ik denk, als je Dermacure neemt (ook te koop onder de naam antischimmelcrème van het Kruidvat eigen merk, werkzame stof is miconazolnitraat) dat die plekjes ook verdwijnen.

Overigens als onze meiden van die uitslag in hun halsje/nekje hadden poederde ik gewoon met talkpoeder en dan ging het ook weg. Je moet die plekken juist zo droog mogelijk houden in plaats van nog nattiger met crème. Veel vriendelijkere behandeling.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 05 Apr 2008 14:24:32

O ik heb het van de dojter gehad… Maar bedankt voor de info…