Als het inderdaad een schimmelinfectie is, en je krijgt iets van een zalf of een crème, denk er dan wel aan om, nadat de plek helemaal weg is, nog een aantal dagen door te gaan met insmeren. Smeer overigens ook niet alleen de plek zelf in, maar ruim er omheen.
Schimmelsporen (vergelijkbaar met het principe van de wortels van een plant) willen nog weleens in de huid achterblijven op de plaats van de infectie en het gebied er omheen om dan later weer een nieuwe infectie te veroorzaken. Dus dan is de plek helemaal weg, je denkt dat de infectie over is en je stopt met smeren. De achtergebleven schimmelsporen gaan dan uiteindelijk weer voor een nieuwe plek zorgen.
Dus blijf desnoods nog een week doorsmeren als de plek verdwenen is.
Als het goed is geeft de huisarts dit advies ook, maar er zijn ook huisartsen die minder thuis zijn in schimmels en dus ook minder goede voorlichting hierover geven.
Overigens, schimmelinfectie klinkt heel vies (omdat schimmels op etenswaren vies zijn) en het klinkt alsof iemand zich niet goed verzorgt, maar schimmelinfecties kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Bijv. verminderde weerstand, verandering van zuurgraad van de huid (door bijv. gebruik van zeep), huid die te vochtig blijft (dus bijv. holtes zoals bij kaya in de knieholte, en zoals je bijvoorbeeld ook zwemmerseczeem kunt hebben tussen je tenen als je daar niet goed afdroogt. Zwemmerseczeem is ook een schimmelinfectie)
Ik lijk nu misschien even een wijsneus, maar ik heb 13 jaar bij een farmaceutisch bedrijf gewerkt voor de antischimmel-geneesmiddelen. Ik heb zat foto’s gezien van verwaarloosde schimmelinfecties en daar wil ik mensen heel graag voor behoeden.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 08 Apr 2006 21:23:58