Wat eten?

ik zit momenteel met een klein dilemma: wij eten vrij vaak aardappels, vlees en groenten, maar bv macaroni, nasi, pizza of pannekoeken eten wij vrijwel nooit omdat onze kinderen dat niet naar binnen krijgen. nu heb ik wel dit gemaakt, maar vaak kijken ze ernaar soms een hapje en meestal dus alleen een toetje. hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze dit wel proberen en misschien ook eens gaan (mee)eten??? wat variatie is voor ons ook wel eens lekker en dan hoeven we niet steeds hetzelfde te eten… groetjes danielle

Hoi Daniëlle,

Wat pasta betreft kun je het proberen met figuurtjespasta. Wij hebben 2 weken geleden nog 2 zakken Kerstpasta kunnen bemachtigen bij de Aldi. En smullen dat ze doen die meiden van ons.

Zo heb je ook spiraaltjespasta, strikjespasta, berenpasta. En ik denk als je bij kookwinkels of een winkel als Oil&Vinegar gaat kijken dat je nog wel meer figuurtjes tegenkomt.

Verder kun je ze zelf mee laten helpen met koken. Onze grote kleine dame was nog geen jaar toen ze in de kinderstoel bij me zat aan het aanrecht met haar eigen pannensetje. Van alles wat ik sneed en in mijn pannen deed, kreeg zij ook een paar stukjes (behalve rauw vlees en rauwe vis natuurlijk) op voorwaarde dat het rauw te eten is. Ze zat er wat mee van het ene pannetje naar het andere pannetje te spelen en af en toe stopte ze een stukje in haar mond. Zo heeft ze spelenderwijs met allerlei smaken kennisgemaakt.

Wat tenslotte ook een succes is, is het fototoestel op tafel leggen tijdens het eten en een foto maken als ze een hap durven nemen van hun eten. Niet altijd helemaal handig omdat je zelf ook nog moet eten, maar het stimuleert kinderen wel want ze maken er een soort wedstrijdje van om eerder een hapje in de mond te stoppen dan dat jij een foto kunt maken. Grote lol is dat hier aan tafel als we eens iets eten wat ze niet zo heel graag lusten.

Op een gegeven moment merk je dat dat fototoestel steeds minder vaak nodig is.

Groetekes, Sje

hallo
bij ons was dit net ff anderrs om wel pasta en rijst maar geen aardappelen met groenten en vlees ,nu moet ik zeggen bij ons is dit vanzelf bj getrokken en eet ze alles wel graag en vraagt nu zelf voor aardappelen,hihihi
bij ons heb ik het toetje geschrapt als ze geen warm eten deed eten en dat was voor een ware hel want ze is dol op teramesaue (of hoe schrijf je dit )
hahahahahaha heel hard ff maar werkte wel eerst een paar goede happen eten en dan het toetje en zo steeds meer laten eten eerst,
succes ermee ,

anouk nelissen

quote:
teramesaue (of hoe schrijf je dit )

Tiramisu bedoel je waarschijnlijk. Dat Italiaanse toetje met cacao er bovenop.

Groetekes, Sje

Bij ons geldt ook sowieso altijd de regel al “Geen warm eten op, geen toetje”.

Ze hoeven bij ons echt hun bordje niet leeg te eten, maar er moeten wel wat hapjes gegeten worden. We weten wat ze echt niet lusten, dus zodra ze geen hap eten van iets wat ze wel degelijk lusten, dan hebben ze geen toetje verdiend.

Groetekes, Sje

hahahahaha ja sje
die bedoel ik
dankjewel

anouk nelissen

thanx voor de tips!!

Wat betreft de toetjes, die blijven wij wel geven omdat dit ook een melkprodukt is en wij dit niet van hen willen ontnemen. Het is wel zo dat ze wat ze voorgeschoteld krijgen moeten proberen, maar als de mondjes niet opengaan, ik ga geen grof geweld gebruiken, dan gaan we bijvoorbeeld niet na het eten even naar oma, zoals we hier geregeld doen. dat vinden ze juist leuk, dus ik merk dat ze meer aangespoord raken.

vinden jullie dat je alles moet koken? dus alles eens een keer proberen? ik weet namelijk vaak al wel dat ze niet veel zullen gaan eten, maar wat ik al eerder meldde, vind ik dat variatie wel belangrijk is en lekkerder natuurlijk…! groetjes danielle

Ik schotel mijn dames gewoon alles voor. Je merkt snel genoeg of ze iets echt niet lusten, want dan gaan ze kokhalzen. Zoiets hoeven ze dan van mij ook niet meer te eten. Als ik iets echt niet lust, moeten ze het me ook niet dwingen, dus waarom zou ik dat bij mijn meisjes wel doen.

Maar ik ga niet elke dag alleen maar koken wat ze extra lekker vinden want dan zitten we elke dag aan de friet en de pannenkoeken. Als ik mocht kiezen tussen spercieboontjes en friet dan was de keuze ook snel gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat ik geen spercieboontjes lust.

Dus ik blijf ze gewoon alles voorschotelen behalve de dingen die ze echt niet lusten.

En wij maken ook geen strijd van het avondeten. Ze krijgen een bordje met eten voorgezet, ze weten hoe lang we ongeveer eten en dan doen we echt op ons gemakje. En als wij klaar zijn met eten en zij hebben nog geen hap op, dan halen we de borden weg. 9 van de 10 keer beginnen ze dan te mekkeren dat ze nog willen eten, maar daar trappen wij niet in. Als ze echt trek hadden gehad, dan hadden ze al lang eerder een hap genomen.

En zodra ze gaan zitten spelen met hun eten halen we de borden ook weg. Er wordt hier niet mee geknoeid, we zitten niet in de zandbak als we aan tafel zitten.

Groetekes, Sje

hier ook het zelfde
als wij klaar zijn en ze heeft nog geen hap gegeten dan is het jammer en beurt voorbij,ze krijgt dan ook echt niks meer,anders is het einde zoek
maar het voordeel bij benita is dat als ik haar vraag wat ze wil eten dat ze zelf zegt aardappeltjes of macaroni en maar zelden dat ze zelf zegt frites
benita is wel een vrij makkelijke eter en krijgt ook alles voor geschotelt wat de pot schaft ,en soms is een paar keer proeven ook nodig eer ze iets lekker vinden
groetjes anouk

anouk nelissen

Inderdaad, sowieso nooit alternatieven aanbieden!

Zijn mensen die als hun kind geen warm eten wil, maar een boterham voorschotelen omdat ze vinden dat het kindje toch iets moet eten.

Jaja, en die kleine slimmerik maakt daar handig gebruik van want een boterham is lekkerder dan warm eten.

Dus geen alternatieven aanbieden tenzij je duidelijk merkt dat het kindje iets echt niet lust. Dat is natuurlijk een ander verhaal.

Groetekes, Sje

Ik begrijp niet zo goed waarom jullie kinderen nooit andere dingen hebben gegeten. Toen je het eten nog heel fijn moest maken, was het heel makkelijk aan te wennen. Wij hebben alles in de mixer gegooid. Ook nasi, macaroni e.d.
Nu ze wat grover eten, is macaroni volgens mij ook heel makkelijk te eten, gewoon niet teveel erdoor doen. Dat kun je steeds meer laten worden. Ik maak het wel eens met boterhamworst erdoor. Die stukjes kan Joel ook gewoon zelf pakken en eten. En nasi snijden we gewoon wat fijner (tauge enzo). Bij ons is het nooit een probleem geweest, wij hebben alles aangeboden vanaf het begin. Ook dingen die wij zelf niet lekker vinden, eten we heel af en toe toch. Pizza krijgt Joel niet zelf. Wel naast zijn warme hap een stukje van onze pizza als hij wil. En pannenkoeken vind ik zelf meer een broodvervanger. Lekker voor een keertje tussendoor met suiker in heel dunnen reepjes (opgerold) aan een vorkje. Gaat prima. Veel succes met je mannetjes. Ik zou gewoon doorzetten. Makkelijk ook voor later als ze nu al wat meer gaan lusten. En wij laten net als jullie nooit het toetje weg. Ook voor het binnenkrijgen van de melkprodukten.
Groetjes, Mariëlle en Joël

ik snap wat je bedoeld, maar wij hebben tot en met ongeveer 14 maanden vrij vaak potjes warme happen gegeven, af en toe zelf voor ze gekookt. Daarna begon het grotere werk: grotere stukjes en meer variatie. ik geef toe dat ik te weinig heb geëxperimenteerd, dat merk je helaas nu dus… ik ga zoals je zegt wel gewoon door met verschillende dingen geven, ze zullen toch eens 'honger "krijgen niet? ook jij bedankt voor de tips! groetje danielle