Wat eten we met kerst?


#1

wie heeft er een makkelijk / lekker / leuk recept voor mij om te maken voor 4 volwassen en 1 kindje van bijna 4 jaar.

1 van die volwassen is zwanger dus mag niet alles (groot nadeel van zwanger zijn is dat he!) maar toch zou ik wel iets leuks willen maken… en niet te moeilijk … wie heeft er hét recept!?


#2

wij deon gewoon lekker gourmetten en kan iedereen eten wat ze willen en lusten!
Wij zijn ook nogal van die pitsers! Vandaar dat ik geen diner maak. haha

groetjes Gytha


#3

Eerste kerstdag zijn we bij familie, maar tweede kerstdag eten we met z’n viertjes thuis. “Z’n viertjes” dat is papa, mama, kindje 5 jaar en kindje bijna-4 jaar. En weet je wat onze meiden supertof vinden? Buffetje.

Dat klinkt heel hoogdravend maar dat is het niet. Stokbrood, kruidenboter, mini-cervelaatworstjes, blokjes kaas, schijfjes komkommer, warme gehaktballetjes en die kleine moppen zijn helemaal gelukkig want ze mogen overal zoveel van pakken als ze willen! Zet ik er voor mijn man en mij een hartige taart en een bak salade bij, Iedereen gelukkig!

En wat ook een succesrecept is, is Kip in 't Jasje. Supersimpel een dag van tevoren al voor te bereiden. Op de dag zelf, saus verwarmen, pasta koken en de ingepakte kip in de oven schuiven en je hebt een heerlijke maaltijd!
Zie hier het recept:

Echt heel makkelijk te maken en superlekker! Overigens maak ik de saus altijd dubbel.

Groetekes, Sje


#4

sje…

dat ziet er wel goed uit… en makkelijk dat het dag van te voren al klaar te maken is. Wat eten jullie er meestal nog bij? groente? salades?

ben echt een oen in koken … dus… daarom die onzekerheid waarmee ik het kan combineren!


#5

Sowieso tagliatelle of andere pasta erbij zoals genoemd in het recept.

Ik maak er meestal een bak salade bij. Niet al te overdadig want het gerecht zelf is al gevarieerd genoeg, gewoon ijsbergsla, halve cherrytomaatjes en komkommer in stukjes en dan een lekkere dressing erbij (mosterd-honingdressing bijv. Kun je zelf maken, maar is ook kant en klaar te koop).

En verder zet ik er stokbrood bij en een paar bakjes met kruidenboter, tapenade, pesto.

Heerlijk compleet diner en je hoeft er op de dag zelf erg weinig voor te doen! Echt een supergerecht is dit en het moet wel heel gek gaan wil iemand het niet lusten.

En zelfs voor zo’n “oen in koken” als jij is dit makkelijk te maken! En je steelt er de show mee, zeker als mensen weten dat je eigenlijk geen keukenprinses bent! Haha!

Overigens laat ik de kip altijd 10-15 minuten langer in de oven staan, dan weet je zeker dat-ie gaar is. Aangezien hij ingepakt is met ham en kaas, droogt-ie toch niet uit door die langere gaartijd.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Dec 2008 21:13:24


#6

Oh ja, en als je nog een lekker simpel toetje wilt wat je na het hoofdgerecht klaar kunt maken:

Verkruimel per persoon 2 bastognekoeken in een bakje of coupe. Een flinke schep appelcompote of ander soort compote erover (compote staat bij de appelmoes en is gewoon een grovere versie van appelmoes. Je hebt, van Hak geloof ik, ook lekker combinatie-compotes: appel-peer, appel-abrikoos bijv.). Bedekken met vanillevla (lekkerst is die Boer’n Vla die in emmertjes in de supermarkt te koop is) en dotje slagroom erop!

Superlekker en apart! Dit kun je alleen niet een dag vooraf klaarmaken omdat de koekstukjes dan soepig worden. Maar dat verkruimelen kun je natuurlijk wel een dag vooraf voorbereiden! Verder is het toetje zo makkelijk te maken dat het binnen een paar minuten op de dag zelf na het eten te doen is.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Dec 2008 21:12:15


#7

wij gaan lekker gourmetten met de kids,lekker met aardappel kerstboompjes,en kipnugget als kert boompjes voor de kids erbij

qua vlees lusten ze wel veel,en de appelmoes maakt het bij de jongste het gewoon af hahahah

en we gaan ook gewoon lekker chinees halen,en dan nemen we wat we normaal niet nemen gewoon van die aparte dingetjes

dus geen uren in de keuken meer hier,daar heb ik geen zin meer in,je bent de halve dag in de keuken en mist alle leuks binnen

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn


#8

nou Sje jij weet wat deze dame met kerst gaat eten… 1e keer dat er iemand bij ons komt eten… dus dan wil ik die show wel stelen…

Je hoort wel hoe het afgelopen is…vindt het erg leuk dat je zo meedenkt… want pft want ben ik blij dat er een chinees/friettent in het dorp is… durf gewoon niet te koken voor familie oid bang dat ik flater sla… maar nu ga ik mezelf eraan wagen!!


#9

Meid, met dit recept, sla je geen flater! Er kan erg weinig mis gaan! En ik ben erg benieuwd wat je voor reacties krijgt!

Nog aanvullende tip wat de gedroogde tomaatjes betreft: neem gedroogde tomaatjes op olie. Die zijn smeuïger. Gewoon in potjes in de supermarkt te koop, meestal op de Italiaanse afdeling. Anders even vragen.

En wat die bruchetta betreft, die kun je in droge vorm kopen maar ook gewoon aangemaakt. Ik heb altijd de aangemaakte Bruschettina Alla Genovese van het merk Sacla Italia. Gewoon in de supermarkt (ik kom altijd bij de Jumbo) te koop bij de afdeling waar ook de pesto, olijven en mosterd enzo staan.

En zoals ik al schreef, maak meer saus! Ik maak de saus sowieso altijd dubbel bij de genoemde hoeveelheid kipfilet. En ik snijd zo’n dubbele kipfilet niet gewoon in tweeën, ik snijd ze elk nog eens in de lengte door. Heb je dunnere rolletjes, makkelijker met kaas en ham in te pakken en 2 smalle rolletjes kip ligt feestelijker op je bord dan 1 grote dikke.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 19 Dec 2008 10:23:18


#10

Lijkt me helemaal lekker Sje.

Ga ik ook doen. 2de kerstdag zijn we lekker thuis dus doen maak ik dit.
Misschien is dit nog een lekker dessert.

Indonesische Poffertjes:

Bereidingswijze:

Meng de rijstebloem met kokosmelk, geraspte kokos, suiker, zout en eieren tot een glad beslag. Bak met behulp van een poffertjespan poffertjes. Doe de palmsuiker en het water in een pan en kook dit in tot stroopdikte. Maak de mango schoon en snijd in blokjes. Pel de granaatappel. Vouw van de bananenbladeren een puntje en serveer hierin de kokospoffertjes met het fruit en de palmsuikersiroop.

Bereidingstijd
ca 25 minuten

Ingrediënten
Nagerecht voor 4 personen:

100 g rijstebloem
250 g kokosmelk
50 g geraspte kokos
30 g suiker
mespunt zout
2 eieren
125 g gula djawa (palmsuiker)
75 g water
1 granaatappel
1 mango
4 bananenbladeren
extra benodigdheden:
poffertjespan


#11

oei heb geen poffertjes pan maar … ziet er ook leuk/lekker uit…

wie weet volgend jaar


#12

Dit jaar met kerst krijg je de smaak van het koken te pakken. Volgend jaar ben je zo’n keukenprinses, wedden dat je dan wel een poffertjespan hebt?

Groetekes, Sje


#13

Mini-boy heb je het recept nog gemaakt of is het toch wat anders geworden?

Groetekes, Sje


#14

oh sje … had gehoopt dat je er niet op terug zou komen … stond in winkel en mijn man kreeg het spaansbenauuwd toen hij hoorde dat ik een niet recept had voor de kerst! en weet je wat het is geworden … gewoon varkenshaas met van alles erop en eraan! tja … hij was denk bang dat we volgend jaar geen bezoek meer kregen met kerst?!

ik hoop het nog wel een keer te gaan proberen hoor…


#15

tssss je moet ook je man thuislaten met dat soort zaken regelen want die krijgen het al gauw spaans benauwd dus je had kip met red bull en is het varkenshaas geworden.
Wat eet je morgenavond?


#16

Ja precies gewoon je man niet meenemen als je boodschappen voor kerst gaat doen.
Anders probeer je het recept toch gewoon ergens binnenkort een keertje voor jullie tweeën uit? Weet je meteen of het lukt en of het lekker is. Wedden dat je het dan in 2009 met kerst wel aandurft?!

Groetekes, Sje