Ja, en geef haar eens ongelijk, ze heeft papa en mama 2 jaar voor zichzelf gehad en ineens krijgt de laatste die er in het gezin bij komt nog eens de allermeeste aandacht ook! Dus het is heel menselijk, maar ideaal is het natuurlijk niet.
En ik, moet zeggen, weet ik uit ervaring, juist als de nieuwe baby om wat voor reden dan ook extra aandacht opeist, is het heel moeilijk om streng tegen de oudste te doen, want je hebt er toch mee te doen dat ze niet meer alle aandacht kan krijgen en dat ze zelfs tijdelijk minder dan de helft van de aandacht kan krijgen.
Maar er zit helaas niks anders op dan toch streng en consequent te blijven tot ze door heeft dat ze niet aan de zwakke plekken van papa en mama moet komen omdat ze daar toch niks mee bereikt.
Keihard, keimoeilijk, maar ik denk wel de enige manier om de stabiliteit in het gezin terug te krijgen. Niet toegeven, niet “dan maar in ons bed”, niet laten spoken in haar eentje op haar kamer. Nee, in je bed, stil zijn en klaar ermee.
Heel makkelijk gezegd, maar echt niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen. Dit gaat energie kosten maar mogelijk helpt zo’n beloningssysteem of dreigen met slaapzak/campingbedje.
Groetekes, Sje