Wat doen jullie babies wakker? HELP! UPDATE

Hallo mama’s ,

Beetje rare vraag misschien, maar ik blijf me hier een beetje onzeker over voelen. Hoe het slaap (of niet- slaap haha) ritme, voedingsschema en avondritueeltje van onze spruiten eruit zien weten de meesten van ons nu wel van elkaar, maar wat ik me nou af vraag is: Wat doen jullie babies zelf, of wat doen jullie met jullie babies als ze wakker zijn?
Mijn dochter zit soms even in de box terwijl ik wat rommel,maar daar vindt ze niet zoveel aan. Kruipen vindt ze heel even leuk, maar gaat dan meestal zelf zitten en ipv dat ze dan met iets gaat spelen begint ze me aan te staren. Ik denk dan: die wil met mij spelen, dus ik gek doen, liedjes zingen, handjes klappen, maar nee… af en toe een glimlachje,maar echt leuk lijkt ze het allemaal niet te vinden. Ik rijk haar een speeltje aan, waar ze even (lees 5 seconden) mee speelt en gooit dat vervolgens weer aan de kant om weer gewoon voor zich uit te gaan zitten staren. Natuurlijk lacht ze ook wel eens en speelt ze ook wel eens wat langer, maar over een hele dag genomen is het toch meer van het eerste. Wat doen jullie met jullie kleintjes als ze wakker zijn? En spelen ze meer zelf? of houden jullie ze meer bezig? Kortom, hoe is het, we noemen het maar even het 'wakkerritme’vanjullie kleintjes? Ik ben zo bang dat ze zich verveelt ofzo en voel me dan soms zo onzeker. Vandaar dat ik zo benieuwd ben hoe het ‘wakkere leven’ van jullie kleintjes eruit ziet

mama1980

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/pg2pp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - mama1980 op 11 Aug 2010 21:28:20

Gewijzigd door - mama1980 op 14 Aug 2010 14:30:18

Gewijzigd door - mama1980 op 18 Aug 2010 20:46:55

Gewijzigd door - mama1980 op 18 Aug 2010 20:52:29

Hallo tash 78, allereerst bedankt voor je reactie! mijn dochter is nu bijna 9 maanden. Ik vraag me gewoon af of ik voldoende, (of beter gezegd de juiste, want ben vaak met haar bezig,) aandacht aan haar besteed. Vandaar zo benieuwd hoe andere mama’s babies hun dag door komen. Hoe lang zelf spelen, hoe lang de mama’s met hun kindjes bezig zijn etc etc. Kortom: Doe ik het allemaal wel goed en leuk voor haar? Dat is mijn grote vraag. Kinderstoel vindt ze idd leuk, lekker dingen naar beneden smijten maar dat is mama na 10 minuten wel beu haha.
Voorlezen of plaatjes kijken in boekjes is ook geen succes. Ze probeert dan alleen steeds het boek op te eten haha.

mama1980

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/pg2pp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - mama1980 op 11 Aug 2010 22:05:45

ik snap wat je bedoelt je wilt eigenlijk weten of je je kleine voldoende bezig houdt…nou antwoord daarop is nee dat kun je eigenlijk niet als ze nog zo klein zijn.

ik zal je een voorbeeld geven: Meric wordt wakker dan gaan we naar beneden en maak ik zijn eten klaar terwijl hij in de eetstoel in de keuken op mij wacht. na het eten speel ik altijd klap eens in je handjes en in de maneschijn…dat vind hij super geweldig…daarna mag hij de box in. van daaruit kan hij mij bezig zien in de keuken. terwijl ik kook of de afwas doe speelt hij gezellig in de box en kijkt naar mama of ze er nog is als ik klaar ben na een half uur of drie kwartier dan haal ik hem eruit en gaan we samen tv kijken ongeveer 10 minuten…hij zit dan heel braaf op mijn schoot. vervolgens gaan we op de bank hangen en klimt hij overal tegenop daarna gaan we op de grond samen tickertje spelen hahahaha hij snapt het spelletje dus dat gaat goed! en hoe hij hierom giert is een ander verhaal als mama moe is dan zet ze Meric weer even in de box dat hij helemaal niet erg en speelt dan weer zelfstandig verder tot bedtijd. als hij smiddags een koekje moet eten dan zet ik hem weer in de eetstoel zodat hij mij kan zien…met brood hetzelfde…zo eet hij altijd alles op en checkt of mama in de buurt is. wat ik ook vaak doe is hem meenemen naar de ruimtes waar ik schoon ga maken en hij kan dan spelen met de stofzuiger of met zijn speelgoed die ik meeneem.

verder kun je niet veel doen ze zijn daar nog veel te klein voor. en staren komt idd door de sprong. je dochter is bezig met een nieuwe ontwikkeling dat ze nu wat rustiger is en geen interesse in speelgoed heeft is heel normaal. hierna kan ze weer iets nieuws! succes ermee!

Lilypie First Birthday tickers

@mamaselma, bedankt! Dat is idd precies wat ik bedoel. Weet je, als ik dan aan het schoonmaken ben ofzo dan neem ik haar idd ook mee in die ruimte en dan voel ik me zo schuldig soms. Ze speelt dan niet echt en lijkt zich te vervelen. Maar als ik dan met haar bezig ben doet ze precies hetzelfde, het lijkt haar niet zo te interesseren allemaal. Het staren kan idd door de sprong komen, maar ze is nooit zo’n lachebek geweest. Ik moet rare fratsen uithalen ( van de 6e traptree springen en bijna een been breken ofzo) wil zij hardop lachen. Dan wel ja haha. Ik denk dat daar mijn onzekerheid vandaan komt, ze lacht niet zo vaak en dan denk ik dat ik saai ben of dat zij zich verveelt ofzo.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Dat staren is niet om jouw in verlegenheid te brengen hoor ^^ haha hoewel ik ook wel eens zoiets heb van hou nou eens op wordt er helemaal zenuwachtig van haha… maar ze kijken wat jij aan het doen bent en daar leren ze weer van… en misschien is jouw kindje vanbinnen heel erg druk bezig met alles te assosieren (ff de spelling kwijt) dat ze van buiten zo stil en serieus lijkt.

Ik hou hier eigenlijk geen vast ritme aan Ja etenstijden dat wel en de nacht slaap, overdag 2/3 slaapjes als hij het aangeeft.

Als hij wakker is, dan kijk ik waar ik hem eens het beste kan neerzetten. Meestal is dit op het speelkleed voor de spiegel met een kussen achter zich dat hij kan spelen. Voor die spiegel draait hij echt helemaal door, de grootste gesprekken heeft hij dan en om zich heen heeft hij allemaal zit speelgoed liggen, rammelaartjes, bijtringen, knuffels ed. Hij heeft het er maar druk mee en als ik niet kijk laat hij het ook wel weten dat ik even weer een goedkeurend knikje moet geven en dan gaat hij pas verder haha echt een deugniet.

Als ik even niet in de buurt kan wezen, zoals douchen, dan leg ik hem in zijn slaapkamer is hier het veiligst onder de babygym kan hij de babygym wegtrappen en heeft hij wat boekjes liggen en wat rammelaartjes en kan hij ongestoord in de achteruit de kamer eens grondig onderzoeken.

Afentoe vooral aan de eind van de dag kijken we nog even een filmpje van babytv of alfred j kwak ofzo op youtube.

Als ik ergens mee bezig ben dan ga ik ook niet constant gein met hem trappen, hij mag van mij best leren dat hij zich ook even zelf kan vermaken, maar ik praat dan gewoon tegen hem lach een keer terug moedig hem van een afstandje aan en ga ondertussen gewoon verder met de afwas ed.

Als hij druk aan het spelen is maar ook een beetje huilerig dan kijk ik hem een keer aan van wat wil je nu haha en dan ga ik maar heel langzaam van de bank af en dan kruip ik naar hem toe en dan ga ik maar eens naast hem op het speelkleed liggen en uitgebreid met zijn speelgoed spelen leuk dat hij het vind haha

Gisteren had ik me dekbed gepakt en over me hoofd gegooid en kiekeboe en moet jij er ook bij in en dan van waar zijn we nu haha dan weer omhoog en kiekeboe

Hij is nu helemaal gek op stappestappe, dan zet ik hem op zijn voetjes en hou ik hem onder zijn armpjes vast en hard dat hij dan al kan lopen kan hem niet bijbenen het is nog wel wiebelig maar hij heeft door hoe het moet… vooral als hij iets in de verte ziet waar hij naar toe wil… eg mijn plant of oma

Gisteren heeft hij uitgebreid met mijn lepel van mijn koffiekopje zitten spelen en mijn kopje haha gebruikte hij als trommel lag hier in een deuk ^^

Je kan inprincipe alles in je huis gebruiken om je kind te vermaken laatst had ik hem mijn heksenhoed van halloween opgezet en een lol of een rietje om alvast te kijken hoe dat voelt, een reclamefolder als jij ook de reclame leest, ga zo maar door…

Als hij mij aan blijft kijken van wat doe je, dan betrek ik hem er ook wat bij, ik geloof zelf wel dat hun hersens al genoeg werken om het op te slaan en daar hebben ze later weer wat aan.

hallo mama1980,
ik vind dat ook moeilijk hoor, precies wat je zegt. Nu speelt mijn zoontje gelukkig wel wat langer met zijn speelgoed, kan hem makkelijk een kwartier-half uur op zijn kleed zetten met een paar speeltjes die hij dan heel grondig onderzoekt en tegen elkaar mept haha.
Maar als ik iets ga doen, strijken of poetsen oid neem ik hem ook altijd mee, en hij zit dan inderdaad een beetje te kijken. Speelgoed interesseert m dan niet echt. Maar ik denk idd dat ze daar van leren, hij lijkt het toch altijd wel leuk te vinden, lacht tenminste dikwijls. En vaak doen we in de tussentijd zingen, dat is ook altijd een succes.
Tv kijken ook af en toe, babytv, vindt ie helemaal geweldig. Maar dat is meer als ik eten moet maken of als ie een dipje heeft maar niet wil slapen. (komt niet zo vaak voor, eerder als rustmoment omdat ie op andere momenten zo beweeglijk is)
Hopelijk heb je er iets aan, en ik denk maar zo, zolang je zoveel moeite voor je kleine doet, doe je echt niks fout hoor! Er zijn kindjes die het met veeeeel minder aandacht moeten stellen. (maar je wil altijd het beste voor je eigen kleintje natuurlijk…)

groetjes
Ineke

Hoi mama 1980,
lekker he dat aanstaren, word er ook altijd zenuwachtig van,maar die van mij is nu net een jaar, en ik kan precies zien wat ze geleerd heeft van haar observatieakties… want nu weet ze wat je met een kammetje moet doen, en richt ze de afstandbediening op de tv!
ze leren van jouw, ze houden je in de gaten, punt 1 of je er nog bent, en punt 2 wat jij allemaal doet ! niks mis mee … zo leren ze dingetjes en kunnen ze je lekker na-apen, waarschijnlijk is ze zich voor aan het bereiden… op een sprongetje en leert ze nu dingen, en ja da’s nie altijd om te lache… (hahaha) en ik zie het al helemaal voor me hoe je haar wil entertainen… maar die 6 treedes naar beneden springen, doe maar nie hoor !

ik vind overigens dat je haar niet heel de dag hoeft te entertainen hoor… af en toe ff een spelletje, klappen of ff samen danse, en dan lekker op de grond of speelkleed en haar gang laten gaan, als dat voor haar staren is, prima, je zult zelf gaan zien, dat ze ineens weer iets doet wat ze nog nooit gedaan heeft !
voel je niet onzeker … over het onzeker zijn, want dat hebben we allemaal hoor !!

Jessey is 7 maanden, en begint net een beetje met zelf zitten. Althans, ik zet haar op de billen, en zij valt na een paar minuten weer om Ze slaapt twee tot drie keer per dag, en tussendoor is zo’n 1,5 tot 2 uur wakker. Dan speelt ze in de box, wipper, op de grond, op schoot, we gaan met de wandelwagen op pad. Rammelaars, knisperboekjes, duploblokjes, knuffels en grote broer Joey zijn favoriet om mee te spelen hier. Het leukste spelletje is hier: Joey stopt haar de speen in de mond, Jessey gaat heel hard gillen, en Joey trekt hem er weer uit en dan liggen ze beide in een deuk haha dat houden ze heel lang vol, en elke dag!

Groetjes Anouk

ik laat Colin eigenlijk meestal zelf spelen. Ik heb zo’n speelkleed van de Ikea en dat leg ik neer en gooi daar zo’n activity board, blokken, autootjes en nog vanalles op en hij speelt en kruipt makkelijk 1,5 uur. Hij is niet zo’n schootzitter. Ook gaan wij veel wandelen met de honden. Als hij het moe is pak ik hem soms wel eens bij me en dan kijk ik wat tv en hij ligt lekker rustig tot hij het zat is. Verder doe ik ook niet zoveel. Hij is zelf heel ondernemend dus ik moet hem wel vaak ergens weghalen.

22-12-2009 colin geboren

Ik vind het ook lastig. Onze zoon is ruim 7 maanden, maar gecorrigeerd nog geen 5 maanden. Hij wil steeds veel te veel. Hij kan nog niet zitten en omrollen (dat laatste wil hij wel heel graag, maar krijgt he tnog niet voor elkaar).
Ik leg hem vaak in de box met zijn eigen speelgoed of in het wippertje. Op het speelkleed wil hij nog niet zo graag, maar daar ben ik mee aan het oefenen.
Ook “op een grote paddestoel” bij mama op schoot is favoriet, maar dan eventjes, want anders heeft hij het wel weer gezien.

Hij heeft verschillende soorten speelgoed, maar kan zich het beste vermaken met de sleutels van de prenatal en het kijken naar de muziekmobiel.

Neeltje heeft nu ook een fase waarin ze veel wil maar dat nog net niet kan ( zelf zitten, kruipen, etc) . Dus ik wissel box af met wipper en op schoot en soms speelt ze zomaar een uur zelf. Maar er zijn ook dagen dat ik haar meer moet vermaken hoor. Ik ga ook vaak wandelen, Neeltje in de wagen en Minkeop de fiets, heel gezellig . Ach weet je als ze wat groter zijn spelen ze ook makkelijker zelf. Minke heeft deze fase ook gehad en het ging over toen ze ging kruipen en lopen. Tot die tijd zijn ze natuurlijk helemaal afhankelijk van jou in hun belevenissen en dat kost soms een hoop energie, heel herkenbaar dat je ook soms denkt “doe ik wel genoeg leuke dingen met mijn kind”.

ja idd en vooral ook omdat ze nergens iets om schijnt te geven. Ik moet nogmaals de meest rare capriolen uithalen om er een klein lachje vanaf te krijgen en dan komt papa thuis en is het meteen kraaien van plezier als ie alleen maar ‘hallo’ zegt!!! Ik zal wel te gewoon zijn voor haar. haha. Mij ziet ze natuurlijk veel vaker. Maar toch, ik wil ook wel eens zo begroet worden door mijn meisje

mama1980

Hey
mama1980, wat doet je meisje als je haar 's ochtends uit bedje haalt? Ook zo vreugdeloos?
Ik heb geleerd, als een baby speelt, niet mee bemoeien. Sarah kan héél lang alleen spelen. Hele verhalen vertelt ze tegen haar speelgoed. Alles tegen elkaar aan slaan enz enz.
Ik voel me schuldig dat ik dan lekker vanalles aan het doen ben en weinig meespeel, maar hoorde toen, zolang een baby speelt, laten spelen, is alleen maar goed voor de ontwikkeling.
Dus nu voel ik me ietsjes minder schuldig.
Groetjes, Boukje
ps. niet dat ik nooit met haar speel hoor, doe ik vaak genoeg.

@boukje & Sarah, nou, ik moet zeggen dat ze heel enthousiast op en neer begint te bewegen op handen en voeten s morgens als ik de kamer binnen kom,( ze zit dan meestal al zo en begint te bewegen als ik binnen kom) Ook een beetje gillen/kraaien zeg maar, maar echt naar me lachen of haar armpjes uitstrekken? Nee…
Ook kan ze niet lang alleen spelen. Heb het idee dat ze simpelweg gewoon niet snapt wat ze ermee moet doen, ze zit of ligt daar maar. Ik geef wat aan, ze pakt het, bekijkt het en legt/gooit het weer weg. Ja, de kattenbak, (iets wat nou net niet mag) die vindt ze erg interessant en daar moet ik haar dus zo’n beetje iedere keer vandaan halen. Ook lachen doet ze dus echt zelden. Ik wil helemaal niet klagen, want voor de rest is ze gelukkg hartstikke gezond, maar ik ben zo bang dat het niet normaal is en er misschien iets verstandelijks aan haar mankeert??? Misschien maak ik me echt onterecht ongerust, maar da’s een beetje waarom ik de vraag stelde, om te vergelijken met wat andere babies doen.

mama1980

Herkenbaar, ik vind het ook wel eens lastig. Meer de onzekerheid van, doe ik niet te weinig. Mijn kleine nu ook bijna 9 maanden is nu echt op onderzoek uit en wil vanalles wat hij nog niet kan! Kruipen, zitten etc, maar ja dat lukt hem nog niet. Probeert het wel, lukt t niet, wordt hij een beetje boos en kijkt mama aan zo van…zou je niet eens ff kunnen komen helpen?? Haha. Verder kan hij best goed alleen spelen. Af en toe op de mat of in de box is geen probleem. Daarbij houdt hij erg van boekjes doorkijken, vind ie bere-interessant. Dit doe ik dan ook zo’n beetje dagelijks en liedjes zingen. Ook door de lucht slingeren, hop paardje hop enz. vind ie prachtig (als het maar een beetje wild gaat, echt jongetje!). Hij schatert het dan uit. Ik heb ook hier geen schootkindje, hij klautert wat tegen met op als hij op schoot zit, grijpt in m’n gezicht en noem het maar op. Ik vind het prachtig. Maar een bezig bijtje hebben we hier. En zodra het hem niet meer aanstaat, geeft hij dat duidelijk aan. Niet echt door te huilen maar meer door met zijn handje iets weg te meppen. 's Avonds als ik eten kook zet ik hem altijd even voor de baby-tv speentje in en kan hij even tutten, houdt hij best aardig vol. Mss heb je wat ideeen op kunnen doen. Succes.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Heb je het wel eens aangegeven op het cb?
Misschien dat zij weten wat voor jou kind normaal is. Ik kan natuurlijk vanaf hier niet zien hoe ze precies doet.
Het tegenovergestelde had ik juist, omdat Sarah zoveel alleen doet spelen, (soms met helemaal niets zit ze gewoon in de box verhalen te vertellen aan niemand.) en zol ang, dacht ik misschien dat ze in haar eigen wereldje zat. Maar daar ben ik vanaf nu. Ben nu juist blij dat ze zo makkelijk is.
Maar wat jou betreft, vanaf hier gezien, denk ik dat ze gewoon andere interresses heeft. Wat die zijn, tja…sommige baby’s doen zus, andere doen zo…
Sarah bijvoorbeeld heeft nooit haar handjes en voetjes ‘ontdekt’. Ze vond ze waarschijnlijk niet boeiend genoeg.
Maar ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind dat ze niet leuk reageert op jou en alles wat je haar aanbiedt.
Alhoewel je zelf ook al zegt dat ze wel degelijk ergens blij van wordt. Al is de kattenbak misschien niet wat jij in gedachte had.
Nogmaals, misschien kan het cb je geruststellen, ze kennen jou kindje natuurlijk redelijk goed.
Succes!

ja , moet er woensdag toevallig weer naartoe. Zal het idd eens aankaarten dan.
Al voel ik me dan een beetje stom, om met zoiets aan te komen…

mama1980

is helemaal niet stom hoor! Ik zou het ook even vragen. Ik denk niet dat er iets aan de hand is hoor, maar kan het natuurlijk niet precies zien. Ik denk net als Boukje dat elk kindje andere interesses heeft en op een andere manier leert. Maar ik zou het gewoon even vragen.
Je woont wel in Belgie he? Laat je niet gek maken he, laatst begonnen ze bij mij bij het cb over het feit dat ie 200 gr te weinig was aangekomen… Tjahhhhh, en de keer erna was ie 2 cm teveel gegroeid. Daar kan je dus helemaal niks mee. Ja was volgens hun wel raar hoor, op de curve. Ik heb gezegd dat ik m die avond eens heel heet zou wassen, misschien dat ie dan wat zou krimpen. Toen zeiden ze niks meer haha. Ja elk kindje is anders he, en de mijne volgt de curve niet, maar groeit goed en ontwikkelt zich goed, dus ik maak me geen zorgen over 200 gram of 2 centimeter hoor.

groetjes
Ineke

Onze dochter, kan hier ook wat van. Zij staart ook regelmatig naar dingen, zo uit het niets. Ze lijkt dan ook afwezig te zijn. Regelmatig ook bv. onder het eten. Wat ik dan vaak doe is met mijn handen voor haar ogen langs “zwaaien” en dan hallo roepen of haar dan ineens met een gekke stem aanspreken meestal kraait ze het dan uit, vindt ze leuk. En ook hier is ze bij papa veel enthousiaster, maar ja papa doet ook veel wildere spelletjes met haar. En dat zelfstandig spelen lukt hier ook maar eventjes. In de box wil ze al helemaal niet meer en op het speelkleed is ze ook maar eventjes content. Hetzelfde geldt voor het meeste speelgoed, alles maar eventjes, maar gebruiksvoorwerpen vindt ze interessanter. Vind dat ook wel lastig, want ze is wel een echt knuffelbeest wat graag samen iets doet. Maar dat vergt veel aandacht van mij, die ik niet alle tijd kan geven. Baby tv is hier trouwens ook wel favoriet en ook de stofzuiger waar ze steeds achter aan kruipt. Ik denk ook wel dat het erbij hoort. Onze kinderen zijn van dezelfde leeftijd en ik herken veel vanuit jouw topics.

Groetjes Jeuly

@ineke1980 Hahaha! ja da’s een goed antwoord wat je hebt gegeven! Net of jij er wat aan kan doen hoe hard hij groeit. Soms denken ze daar idd net iets te veel volgens de regeltjes en de boekjes, maar dat zijn ook maar gemiddelden toch.

@Jeuly, Fijn te horen dat je er veel in herkent, stelt me weer een beetje gerust

mama1980