Wat doe je met je peuter?


#1

Beste mama’s van peuters,
Als moeder van drie jonge kinderen (5, 3 en 1 jaar) ben ik op zoek naar leuke activiteiten om met mijn peuters te doen. Het lijkt me leuk om daarmee wat meer te zien van ‘de verborgen talenten’ van mijn kinderen. Ik kom uit het onderwijs, en heb daar veel gewerkt met het idee van 'Meervoudige Intelligentie" - Een theorie die zegt dat ieder kind begaafd is op een unieke manier (muzikaal, sociaal, beeldend, lichamelijk enz). Ik zou het leuk vinden om op zoek te gaan naar vormen waarmee ik deze theorie ook toepasbaar kan maken voor mijn eigen (en andere) peuters.
Wie durft met mij mee te denken, experimenteren en commentaar te leveren op mijn werkvormen??
mail naar: hrtzflow@gmail.com
Paulien H.
32 jaar, getrouwd, moeder van zoon (5) en twee dochters (3 en 1 jaar). Leerkracht basisonderwijs en onderwijskundige.

PH


#2

Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Leuke ideeen! Maar wat ik me soms afvraag: soms blijkt pas als iemand aan Idols meedoet hoe muzikaal hij of zij is. Hebben die ouders dat dan nooit gezien? Kan mij dat ook gebeuren? dAt zou ik jammer vinden…

PH


#3

Eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal. Ik ben misschien achterdochtig of dom maar je komt uit het onderwijs en heb notabene 3 kinderen van onder de 6. Dan kun je toch zelf ook wel dingetjes bedenken om met een uk te doen?
Wat is nou precies je achterliggende gedacht met dit topic?

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers


#4

Ik krijg er een beetje een enquete- of marktonderzoek-gevoel bij.

Groetekes, Sje


#5

oproepen graag via de webmaster


#6

Oh, ik had niet ingeschat dat het bericht zo overkwam… Zelfs een juf kan nog tips gebruiken… een klas is iets anders dan jonge kinderen thuis. Ik zag het helemaal voor me: een heleboel moeder-tips op een rijtje, geordend naar ‘soort’. LEkker veel te doen, en ik dacht: wie weet meer moeders. Met excuus voor de verwarring! Maar ik blijf nieuwsgierig naar jullie reacties. Geen marktonderzoek of enquete dus, en ook geen oproep, gewoon een moeder-vraag.

PH


#7

hoi, Goh , geef jij soms les op de vrije school?
Ik heb zo’n gevoel van wel!
Vogens mij ben je een beetje van het antroposofische of vergis ik mezelf?

Jeetje…je kan ZOVEEL met je kinderen doen!
Ga eens de bossen in en laat ze zelf allerlei dingen zoeken en oprapen en kijken wat je kinderen zelf daarvan vinden, neem een doosje mee voor ieder kind en zoek insecten…is erg leerzaam om ze thuis te bestuderen!
Ga spitten met de kids in de tuin, kijken wat ze allemaal vinden en neem een vergrootglas erbij.

Ga eens naar een gymclub en kijk of ze verborgen talenten hebben als turnster!

ZOVEEL!

Gr, Danielle


#8

Ik weet niet of iedereen een verborgen talent beschikt en zo ja dan kan ik me voorstellen dat het prettig zou zijn als je deze op vroege leeftijd bij je kind ziet/ontdekt om het zo goed mogelijk te kunnen stimuleren. Anderzijds denk ik dat je er niet teveel in moet sturen en doen, het talent komt wel boven als het de tijd er voor is. Bij Idols bv. Bij sommige kinderen zie je al heel jong een talent en hoef je er niet veel voor te doen, het is er al en dat is mooi. Naar mijn idee moet het dan ook zo zijn.

Talent is misschien ook wel een te groot woord, ergens goed in zijn, muzikaal, lichamelijk … als je dit bij je kind ziet dan kan het uitgroeien tot misschien een verborgen talent.

Ik zie weleens volwassenen op oudere leeftijd ontdekken dat ze bv goed zijn in schilderen. Het feit dat ze dit talent mogen ontdekken is al goed. Waarom zo laat, ja waarom niet.


#9

Ja, het gevaar is natuurlijk dat je je kind gaat opjagen… misschien is talent niet het goede woord. meer: favoriete bezigheden. Mijn zoontje is een ‘natuurkind’. Niet zweverig bedoeld, maar hij doet niets liever dan diertjes knuffelen en grasssoep maken. Ik denk dat ik daar echt overheen gekeken zou hebben als ik niet geweten had dat er ook kinderen zijn dat meer hebben met ‘natuur’ dan met ‘bewegen’ enzo. De buitentips hierboven zijn voor mij dus serieus ideaal. soms zie ik bijv ook ouders dingen met een bal doen met hun peuter waar ik nooit opgekomen zou zijn… want ik ben niet echt antroposofisch maar wel een echte hark…

PH


#10

Grappig Paulien die grassoep

Mijn dochtertje heeft ook wel iets met de natuur. Elk klein spinnetje ziet ze, of ze wijst naar een wolk en zegt kijk mamma … wolk. Bloemen, bladeren, een rups, vlinder, vogel, de regen … niets ontgaat haar met haar amper 2 jaar. Zo paktze graag een stokje om in de vijver te roeren! Door de gaatjes van het gaas heen.

Ze beweegt ook graag op muziek, wil vaak lezen … dus hier veel boekjes en gewoon samen een libelle van mamma lezen.

Gr Esther


#11

Veeeeeel met ze doen en dan ontdek je vanzelf wat ze leuk vinden

Er zijn sportverenigingen die een cluster aanbieden van verschillende sporten (iedere week een andere sportles) waardoor je kindje kan kijken wat ie leuk vindt en waar ie goed in is.

Natuur is iets waar veel kinderen in geïnteresseerd zijn. Het is zo puur, zo interessant, er is altijd wel weer iets te vinden wat beweegt e.d.

Wij ‘moesten’ vroeger op blokfluitles (beetje muzikale vorming) en als we daarna verder wilden met een ander instrument kregen we daar de kans toe. Ik heb totaal geen muzikale aanleg en na die lessen was het voor mij genoeg. Maaaaaaaaaaar ik kan wel noten lezen en daar ben ik blij mee

Lekker veel aanbieden, ook op gebieden die jou misschien niet zo aanstaan omdat je het bijv. vies vindt Geef ze een pot vingerverf en een groot canvasdoek. Laat ze zichzelf lekker uitleven. Prima voor de sensomotorische ontwikkeling die we niet moeten vergeten bij die kleintjes. Spuit wat scheerschuim in een afwasteiltje en laat ze voelen, knijpen e.d… Vinden ze echt heeeeeeeeeeerlijk! Vul een afwasteiltje met grote witte (gedroogde) bonen en laat ze daar heerlijk doorheen gaan met hun handjes en een paar bakjes erbij die ze kunnen vullen. Want ik denk wel dat het belangrijk is dat ze eerst hun eigen lijfje met gevolgen leren kennen voor ze een talent volledig kunnen ontwikkelen.

In welke groep geef je les?


#12

Thnx voor die laatste reacties! GRappig, als ik al die bezigheden zie, krijg ik ineens weer zin om hier thuis met ze aan de slag te gaan.Ik vind het soms best zwaar, het gevoel dat je hele dag bepaald wordt door luiers enzo…

ik ben trouwens nu invaller in het basisonderwijs. Ben twee jaar geleden naar Zeeland verhuisd voor werk van mn man, maar er is hier op dit moment helemaal geen werk. Deed ooit de spcialisatie ‘jonge kind’, maar in de praktijk kan ik nog wel wat inspiratie opdoen voor het héél jonge kind, kom ik nu achter

PH


#13

Inderdaad veel doen met je kinderen en kijken hoe ze daarop reageren.
Datgene waar ze extra leuk op reageren kan je dan wat uitdagen.

Jasper reageert heel sterk op muziek en muziekinstrumenten, we zijn nu een soort ‘cursus’ gaan doen dat heet “muziek op schoot” ook handig voor mama die helemaal niet muzikaal is en de teksten van de kinderliedjes wel wil leren!
Terwijl de meeste kindjes nog wat afwachtend waren was Jasper meteen enthousiast aan het heen en weer wiebelen op de maat van de muziek en bespeelde de gitaar van de juf alsof hij dat al 10 keer eerder had gedaan, super leuk! We hebben verschillende soorten muziek geprobeerd om te kijken waar hij op reageert, nou dat levert tot dusver hele interessante dingen op (hij kan bijvoorbeeld het beste slapen op Nick en Simon…vraag me niet waarom, en is nu al gek op K3, vooral het liedje handjes draaien en dat doet hij dan ook al echt zelf!!!)

Ik ben van mezelf vrij nuchter en praktisch, niet zo bezig met theorieen of werkvormen (dat bewaar ik wel voor op m’n werk ), maar ik denk wel dat elk kind een eigen gave heeft, en elk mens sterk is op een bepaald vlak. Het is natuurlijk mooi als je hier als ouder al dingen van ziet bij je kind, en datgene waar je kind heel erg van geniet kan aanbieden/stimuleren, maar ik denk ook dat het uiteindelijk zijn/haar eigen interesses en kwaliteiten wel gaat zien en ontwikkelen.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers


#14

Ik ben echt een "buiten-moeder"en zodra het weer het toelaat gaan we altijd op stap, lekker naar de speeltuin, wandelen, in de tuin, fietsen, etc. Ik snap best dat je soms denkt “wat zal ik vandaag eens gaan doen” want om eerlijk te zijn heb ik dat ook wel eens. Als het bv heel hard regent en Minke jengelig wordt van het binnen zitten, vind ik het ook wel eens lastig om wat te bedenken. We gaan dan vaak tekenen of lezen, maar ik vind het niet heel gek hoor dat we hier elkaar dan soms leuke tips geven . Daar hebben we elkaar voor toch!



#15

J gaat 2 dagen in de week (halve) naar school, daar doen ze zandbakken, schommelen en glijen van de glijbaan etc! Wij thuis houden van vanalles. We zwemmen graag, vooral met het weer nu! En naar het park voor een picknick, ze dansen, zingen, spelen met andere kinderen, knutselen, boekjes lezen, kijken af en toe wat TV, maar vind ze niet zoveel aan. Verder helpt ze in het huishouden, hihihih met d’r kleine bezem en dwijl, ze begint nu ook “tuinieren” leuk te vinden, verzorgen van de kat (thuis) konijnen en schildpadden (school) Lekker stukje wandelen, bij iemand op visite, zelfs boodschappen vind ze leuk, lekker mama helpen! Maar haar favoriet is toch wel rolspel; vooral met een klein serviesje, een thee party! hahaahhaha maar wel met echte thee, suiker en melk! En mama paar poetsen daarna