Wat ben ik blij dat ik het heb geprobeerd


#1

Toen Sanne eenmaal geboren was, ging het erg voorspoedig. Meteen na de geboorte aangelegd. Maar toch ging het mis.

Sanne werd op 13 mei 2003 geboren in het ziekenhuis. Meteen werd ze aangelegd. Dit hadden ze van tevoren met ons overlegd. Natuurlijk wilde ik borstvoeding geven.

In de verloskamers ging het aanleggen goed, maar toen ik eenmaal op de afdeling was wist ik niet wat me overkwam. Na 9 maanden het gevoel te hebben gehad dat mijn lichaam niet meer van mij was, en na al die (vrouwonvriendelijke) onderzoeken werd hardhandig naar mijn borst gegrepen en Sanne werd er tegenaan geduwd. Tja, het leek echt alsof ze dronk. Dit gebeurde een aantal maal die dag. De volgende dag was er een andere verpleegkundige en die constateerde dat er wel gedronken werd maar niet genoeg. Maar zei verklaarde "dat is niet erg, dat gebeurde wel vaker". Dus ik dacht dat dat wel goed kwam.

Thuis aangekomen werd ik pas goed les in de kunst van het aanleggen door onze geweldige kraamhulp. Toen leek het ook alsof Sanne goed dronk. Op de vierde dag na haar geboorte kreeg ik de griep en wel een hele flinke. Maar toch borstvoeding blijven geven met 40C koorts. Sanne kwam niet aan, ze viel af en moest aan de bijvoeding. Dit gebeurde met een spuitje maar wel met borstvoeding samen met nutrilon. En ik moest gaan kolfen om de borstvoeding op peil te houden. En er kwam telkens maar minder en minder. Maar goed volgehouden en toen de griep bedwongen was ben ik borstvoeding blijven geven (samen met de bijvoeding) zo'voeding duurde bijna een uur en dit ging nog geen week goed. Het leek wel of mijn borsten in brand stonden. Door de koorts was mijn borstvoeding zo verminderd dat sanne het van ver moest halen. Dus moest ik er mee stoppen omdat ik bijna borstontstekingen kreeg aan beide borsten. 

Toch ben ik blij dat ik dat speciale gevoel mocht meemaken. het voelde als een voorrecht om het te mogen doen al is het niet echt gelukt. Als ik met sommige vrouwen hierover spreek, dan hebben zij vaak spijt van het vroegtijdig stoppen met borstvoeding maar dit ervaar ik niet zo. Er is wel vaak gevraagd of ik het niet langer had kunnen proberen en soms op een hele vervelende manier. Maar ik vind dat elke keuze die je in deze maakt een goede keuze is. Natuurlijk is moedermelk het beste maar de kant en klaarmelk is echt niet slecht hoor. Sanne heeft er niet onder geleden en is nu een gezonde meid van bijna 7 maanden.

  

 


#2

Ik heb helaas maar 4 weken borstvoeding gegeven.

De reden dat ik ermee gestopt ben was dat Fleur er gewoon niet van kon groeien. ze kwam maar 90gram in de week aan terwijl mijn borsten en vol waren dat ik elke keer lekkage had, en om te gaan bijvoeden zag ikzelf niet zitten daarom ben ik direct overgegaan op de fles en toen kwam ze 400 gram aan in 1 week tijd.

Ik ben toch blij dat ik die 4 weken borstvoeding heb kunnen geven, en bij een volgende probeer ik het zeker weer!