Hey Natascha,
Had ik ook met mijn meiden hoor! Al wordt het met de tweede en derde uk wel makkelijker (dan zijn immers vaak grote zussen er ook bij). Wat hier heel erg meespeelde in de reactie van mijn dochters is of ze die persoon ook heel vaak zagen of niet.
Ik heb een paar vriendinnen die hier wekelijks een paar keer over de vloer komen en daar zijn mijn meiden heel eigen mee. Hoefde ze ook niet bij opa/oma/tante achter te laten, want die zagen mijn kleine meiden maar één keer per maand hooguit… Zeker als ukkies nog maar een paar maanden oud zijn, is een regelmatig terugkerend persoon veel vertrouwder dan iemand die ze niet vaak zien. Hun geheugen is nog maar zo klein…
Oppas gebruik ik eigenlijk nog steeds niet veel. Ik werk niet, maar heb wel diverse vrijwilligerstaken. Meestal kunnen ze mee of is papa thuis om dan voor ze te zorgen. Of één van mijn beste vriendinnen is dan hier in huis (vertrouwd eigen omgeving, met eigen geur en geluidjes)
Als je straks wel gaat werken, neem dan even de tijd dat Dana echt kan wennen aan de nieuwe oppas. Eerste keren samen met jou, kijken hoe ze reageert op de oppas. Rustig opbouwen en het liefst niet tijdens een groeispurt of regeldagen, want dan wil ze zeker in het begin toch alleen maar bij jou zijn. Geef de oppas een gedragen shirt van jezelf… zodat er toch een vertrouwde geur aanwezig is.
Het hechtingsproces is met borstvoeding heel innig en hecht… Je ruikt immers vertrouwd, jouw hartslag is haar muziek, jouw stem is degene die ze het meest gehoord heeft. Het kan je soms benauwen, maar je zult zien dat ze door dat hechtingsproces straks makkelijker en zelfverzekerder los gaat laten.
Mijn meiden hebben uiteindelijk helemaal geen moeite gehad met het loslaten. Alles ging op hun tempo en dat ging eigenlijk allemaal best snel. Mama had er meer moeite mee dan zij… hihi De tijd gaat zo hard, ze worden zo snel groot… ze gaan meer om zich heen kijken, willen gaan spelen, rollen, kruipen… lopen… Ze gaan meer reageren op andere mensen, laten zich dan ook makkelijker troosten door een ander, afleiden door een ander…
Het komt echt wel goed! Kom anders ook naar de ontmoetingsdag op 29 september, er is ook een info bijeenkomst over kolven (als je wilt gaan kolven als je weer gaat werken) gegeven door twee ervaren moeders… Maar ook nog meer interessante informatie en natuurlijk kletsen met andere borstvoedende moeders! Een deel van de moeders werkt, een ander deel is grotendeels thuis… veel ervaringen, veel verhalen, veel tips en een fijn luisterend oor…
Groetjes Nynke
Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.