Warm eten met 9 mnd

Mijn dochter is 9 maanden en eet dus al een tijdje met alles mee. De broodmaaltijden gaan prima. Alleen het avondeten blijft zozo. De joghurt vindt ze om te smullen, maar van de rest eet ze weinig of niets. Ze wil niets gepureerd of geprakt. Dus alles moet in grotere stukjes. Dat betekend dus ook dat ik haar niet zo gemakkelijk andere smaken kan laten proeven. Ze wil nl. ook nog eens alles zelf doen. Hoezo eigenwijs. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja heb je eventueel tips om zo’n ‘tutje hola’ toch iets extra’s te laten proeven.
Ik maak me overigens echt geen zorgen of ze wel voldoende binnenkrijgt. Dat is geen enkel probleem!

Tips welkom!!!

Haha, jouw dochter heeft dus de Rapley manier ontdekt! Andere smaken kan dan ook prima hoor! Leg gewoon stukken groente, aardappel, pasta op haar blad en laat haar zelf aankliederen. Op www.borstvoeding.com kan je info vinden over Rapley. Het is een site van een kinderdiëtist die veel van Rapley afweet.

Wij doen het bij onze jongste altijd al zo…

Groetjes Nynke

Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.

Tja, prachtig allemaal. Maar ze weigert om iets uit te proberen, tenminste als het gaat om avondeten. Mijn vraag is dus ook: Hoe kan ik het nog aantrekkelijker maken om bv. groenten te proeven?

mijn dochter is erg moeilijk met eten. iets nieuws uitproberen vind ze best maar het dan volhouden ho maar.
tips is om appelmoes bij haar avondeten te geven. er gewoon doorheen of vla of yoghurt, maar dat is geen garantie want de mijne heeft het snel weer door en als ze echt geen trek heeft. het is erg vervelend.
stukken fruit of groente geven kan de mijne niet eten…ze kan het er niet afhappen maar intressant vind ze het wel…dus gewoon geven
het is zoeken

Een oude methode van mijn moeder die ze bij ons altijd uit probeerde is wat appelmoes bij of op het eten geven (wel verse natuurlijk). Vaak lusten ze het dan wel en krijgen ze ook genoeg voedingsstoffen binnen. Mijn zoontje vindt de potjes lekkerder dan het voedsel wat ik hem geef maar als ik er bijvoorbeeld een tomaat door pureer (zit in bijna alle potjes) dan vindt hij het wel lekker.

Probeerse.

Gr.

Linda

Eigenlijk gaat het mij natuurlijk om het leren kennen van nieuwe smaken. Voedingstoffen krijgt ze ongetwijfeld voloende binnen. Appelmoes…ik begrijp wel dat ze dat wel lust, nu nog de rest leren waarderen op smaak! De vraag is alleen ‘hoe’ ik haar zover kan krijgen. Ik heb inmiddels ook iets gelezen over het omdraaien van het avond- en middageten. Misschien maar eens proberen…

Bij onze kleine meid was het inderdaad ook zo dat ze alles prima at behalve het avondeten. Alleen het danoontje ging er altijd wel in, de rest van het avondeten weigerde ze (behalve als er appelmoes doorheen zat). Bij Emma was gewoon het geval dat ze geen echte honger had, en alleen at wat ze lekker vond. We hebben toen op advies van het consulatiebureau de hoeveelheid opvolgmelk afgebouwd, en sindsdien eet ze het avondeten prima.

Ergens, in een van jullie topics, heb ik iets gelezen over het geven van groente rond 17.00 u. en de rest later. Vanavond heb ik dat uitgeprobeerd en ja hoor, ze heeft de wordteltjes met smaak opgegeten. Tegen zessen heeft ze de rest van het avondeten met ons meegegeten. Kennelijk is ze rond die tijd normaal te moe of zoiets om iets nieuws te proberen. Morgenavond maar weer proberen…!