Warm eten gaat niet

HELP

Wie weet er raad? Mijn zoontje heeft een hekel aan warm eten. Brood en fruit gaat er met gemak in maar die warme hap 's avonds is een ramp zelfs zo erg dat ik echt kwaad begin te worden en hem zijn favoriete speelgoed aan het afpakken ben (CARS auto’s). Wie o wie heeft er ervaring en wil die met me delen

Groetjes Ans

Niks doen, dan maar niet eten. Onze oudste (bijna 4) is ook geen fan van warm eten. Ze heeft zo haar voorkeuren. Soms eet ze 1 of 2 happen en dan is het weer over. Wij maken er geen strijd van. Heb het er eens op het bureau over gehad en heel veel kinderen hebben er last van. Ook zij adviseren er geen strijd van te maken en dan maar niks te laten eten. Blijkbaar pikken ze in de loop van de dag toch hun voedingsstoffen wel op die ze nodig hebben.

Dus bord voor z’n neus neer zetten, de tijd geven om te eten zolang jullie eten en daarna heel de boel weer opruimen. Of hij nou een hap genomen heeft of niet.

Zal even wennen zijn, maar het geeft je zelf ook meer rust onder het eten en je kunt ook weer zelf genieten van wat je aan het eten bent in plaats van dat het elke avond strijd is aan tafel.

Mijn maatstaf is altijd geweest: zolang ze 's ochtends hun ontbijt niet extra gulzig eten, zijn ze blijkbaar niet met honger naar bed gegaan.

Groetekes, Sje

Dank je voor de adviezen en tips. Heb de methode van belonen al zovaak geprobeerd, hij is nu zo gehaaid dat hij er zelf over begint en dat gaat me te ver. Dus krijgt ie niets.

Vanaf gisteren hanteren we de methode, niet eten, geen koffie en gelijk naar bed. Het koffie drinken 's avonds met ons is hem heilig, is ook het moment om te knuffelen en daarna naar bed. Gisteren ging het redelijk tot goed. En heb hem ook gezegd dat ik trots op hem ben. Vanavond zullen we maar weer afwachten.

Groetjes Ans

onze dochter eet wel goed alleen vreselijk langzaam! wij kregen ook het advies om de kookwekker te pakken op 20 minuten te zetten en zeggen Eetsmakelijk allemaal!
je geeft hem of haar 20 minuten de tijd om zijn bord leeg te eten daarna haal je hem weg. Als hij/zij het bordje leeg heeft gegeten kan er nog wel een toetje bij ofzo of misschien wel een ijsje (dat helpt wel bij onze dochter). En zo niet dan echt niets anders meer geven. Geen koekje of snoepje meer.
En vooral geen drinken vooraf geven, want waar drinken zit kan geen eten zitten. Dan zitten ze ook vaak te vol om nog iets te kunnen eten.

Maak er geen strijd van dat is voor jou niet prettig en voor je zoontje niet. Beloon hem als hij een hap neemt! voor iedere hap een aai over zijn bol en een goedzo erbij! dat zal hem zeker meer doen eten dan dat jij boos wordt. Daar gaat hij absoluut nog minder door eten.
Misschien voor iedere hap mag hij een autootje pakken dus belonen ipv straffen! goed gedrag belonen en negatief gedrag negeren. Het is even volhouden maar het helpt echt! het schijnt zo te zijn dat het de eerste 10 dagen nog erger wordt en daarna ga je vooruit gang zien. Succes!
gr, bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)

Hier idem dito en als hij dan wat eet dan is het altijd dmv voeren.
Bijna 4,5.
Ik maak er geen probleem meer van.
Hij eet ook regelmatig met zijn vingers en dus dmv voeren.
Ik heb het idee als hij maar vaak genoeg naar zijn ouders kijkt dan komt het wel goed.
Ik ben al heel dankbaar dat hij redelijk aan tafel blijft zitten.

Negeer negatief gedrag.
(makkelijk gezegd maar van binnen voelt het vaak lastig)

Succes!

Groetjes Liesbeth