Wanneer zindelijk?

Hoi allemaal,
Charissa is nu 2 jaar en 2 maanden ze gaat al een half jaar naar de wc maar doet niks. Hebben jullie tips hoor dat veel kinderen dan al zindelijk zijn. Heb al geprobeerd met alleen een onderbroekje. En ze vind een luier we vies. Ook zegt ze plassen en poepen maar dan heeft ze het net gedaan.

Liefs en dikke kus brenda en charissa

fie was bijna 4 en gelukkig net op tijd voor school had ze het door, zelfde maand dacht vic toen 1.9jaar… ik kan ook op de wc poepen

poepzindelijk is vic dus al sinds die tijd en tja zien doet volgen…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

fijn om te horen dat ze dus niet laat is.

Gouden tip: forceer niks! Laat haar zelf het tempo bepalen waarin ze zindelijk wil worden. En als het een tijdje goed gaat, kan ze weer net zo makkelijk een terugslag krijgen. Laat je daardoor ook niet uit het veld slaan of dat je dan kwaad op haar wordt ofzo. Zo’n terugslag heeft ook z’n reden.

Ze is nog jong, dus gewoon lekker voorlopig zo laten zoals het is.

Groetekes, Sje

dank je
Ik zet haar gewoon opde wc als ze het zegt ook probeer ik het op vaste tijden ze poept namlijk steeds rond dezelfde tijd.

Weet je waar je misschien iets mee kunt?

Wij hebben op een gegeven moment onze meiden gewoon elke keer voor en na het slapen een paar minuten op het toilet gezet. Dus ook voor en na het middagslaapje.

Kwam er een plas, prima. Kwam er niks ook prima. Maar dan ontwikkelen ze wel een soort ritme.

Hier is dat net het zetje in de goede richting geweest.

Groetekes, Sje

En wat vinden jullie van beloning als ze op het potje heb geplast?

Gister zei ik tegen Tessa namelijk van moet je plassen en als jij op het potje plast krijg je een pepernoot.
Nou toen wilde ze wel hoor graag op het potje.
Ze heeft al een paar keer s´avonds inderdaad op het potje geplast en gepoept voor het slapen gaan dus maar de laatste tijd kwam het er niet meer van aangezien ze s´middags niet meer slaapt en s´avonds bekaf is.

Nou het heeft een half uur geduurt gistermiddag maar ze heeft een plas gedaan hoor op het potje. Ze kwam naar ons toe rennen en zij ´op het potje geplast´ heel trots. Dus heeft ze een pepernoot gehad.

Maar zit te twijfelen of ik dit nu nog een keer moet doen of niet eigenlijk of gewoon wachten totdat ze het zelf goed gaat aangeven.

Ik ben ook van mening dat ze het gewoon zelf aangeven. Op een gegeven moment hebben ze het ineens door. Als het kwartje nog niet is gevallen bij ze dan lukt het ook gewoon niet. Ik liet het potje gewoon in de kamer staan. Als ze erop wilde dan deden we dat en zoniet dan niet.
Dewi was 2,5 jaar en toen gelijk dag en nacht.

Doei
Bianca

Emilie is nu 22 maanden en plast en poept nu op de wc. Ik weet dat dit heel vroeg is maar ze gaf het zelf al een aardig tijdje aan dat ze zeer geinteresseerd was (lange tijd per dag droog, graag op de wc en potje zitten en haar knuffels op de pot zetten etc) Haar vriendinnetje van 6 maanden ouder is ook al zindelijk en Emilie is met een hoop dingen een echte papegaai! Ik denk dat dit ook heeft meegeholpen. We hebben dus overdag de luier uitgedaan en een onderbroekje aangedaan. De eerste 2 dagen heel veel ongelukjes maar wel elke keer zelf aangeven dat ze een plasje moest doen. Ik ben toen even gaan twijfelen of het toch nog niet te vroeg was, maar zelfs met een luier aan bleef ze zelf continu aangeven dat ze een plas moest doen en dat ze op de pot/wc wilde. Dus ik ben toch doorgegaan en het ging de 3de dag bijna helemaal goed. Bijna geen natte onderbroekjes meer en de ongelukjes waren op 2 vingers te tellen. De 5de dag was het helemaal goed en doet ze sindsdien alles op de wc.

Hoi,

Ik beloon onze dochter wel. Ze is namelijk al poepzindelijk en plast ook zo nu en dan op de wc. Echter heb ik nu in de gaten dat ze soms express in de luier plast. en om haar extra te motiveren heb ik een beloningssyteempje in gevoerd. Ze mag een sticker plakken voor elke plas op de wc of potje. Na bijvoorbeeld 10 stickers krijgt ze iets lekkers. Na bijv. 30 stickers een kadootje. Na van loop van tijd wil ik dit afbouwen na 1 sticker per ochtend en middag naar uiteindelijk 1 sticker per dag als alle plasje heeft gedaan en het dan na 5 dagen stopzetten met een groter kadootje of zo.
Ik moet zeggen ze is er gevoelig voor maar doet nog niet extra haar best wel komt ze nu vaker om te plassen op wc. Nu zijn we ook pas 2 weken bezig. Ze was wel trots op zich zelf toen ze van de week haar lekkers had verdient. Dus ben benieuwd.

Getzen:
Ik weet niet of je denkt dat ze al weet waar het plassen vandaan komt en dat ze dat kan controleren. Want alleen dan kan een beloningssyteem helpen. ik ben er zo als je leest niet op tegen en zo ook mijn cb en bij mijn broer gaf het de kinderen ook net dat laatste zetje. Ik zou er alleen niet altijd met iets eetbaars belonen. Maar met srickers omdat ze dan mee kunnen kijken hoe vaak ze al iets hebben gedaan of hoe goed het gaat.

Groetjes

lon106

Lisa was met 2,5 geheel zindelijk.
Cas is bijna 3 en hij plast al een jaar op de wc en poepen af en toe. Hij plast echter ook in zijn luier. Hij voelt het nog niet want we hebben het een keer uitgeprobeerd en toen plast hij net na het naar de wc gaan weer.
Als alle spanningen rond sinterklaas en zijn verjaardag weg zijn ga ik er actief mee aan de slag.

Liefs van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

ik zet mijn zoon van anderhalf jaar ook geregeld op een potje
want ik vind het belangrijk om hem er aan te laten wenen
als hij niks doet is het goed maar hij heeft ook wel een een plasje gedaan
en toen was ik natuurlijk er trots maar jullie denken mischien ze is er vroeg bij maar ik hoor wel eens vaker dat kinderen bang zijn om op een potje hun behoefte te doen dus daar om zet ik hem er geregeld op om hem aan het idee te wenen en hij loopt nou ook zelf naar zijn potje toe en gaat er ook gewoon met kleren aan op zitten en dan doe ik zijn broekje uit en blijft hij er gewoon vrolijk op zitten ik hoop dat je hier wat aan hebt of andere ouders
succes er mee groetjes marjan

hallo

Ik werk zelf met kinderen en ik moet zeggen dat 2 jaar en 2 maanden wel vroeg is hoor, tenzij ze er echt aantoe zijn maar ik lees dat ze niets doet, misschien moet je even wachten totdat ze 3 is o.i.d

Hallo!

Een kind kan je zindelijk maken vanaf 2 jaar maar let op! Als je het kind te vroeg wil zindelijk maken of onder dwang dan kan het negatief uitlopen. Ik heb op mijn stage een kind dat op 2 jaar en 8 maand zindelijk is geworden (in 1,5 week!!!).

het kind krijgt een snoepje als het pipi doet, en als het lukt om alleen pipi te doen dan krijgt het een snoepje als het kaka doet. Lukt dit ook dan is uw kind zindelijk. Herhaaldelijk naar het toilet gaan tijdens de training is belangrijk!

Clouseau !

Ik probeer het ook leuk voor haar te houden. Ze zegt wel wanneer ze moet poepen en dan zeg ik gaan we naar de wc maar dan zegt ze nee. Ze voelt het dus al wel:D.
Soms zegt ze ieder half uur wc maar moet ik dat dan doen vind het zelf wel heel veel hoor steeds naar de wc met haar terwijl ze niks doet!!