Wanneer zelf met lepel eten?

Ik kreeg vandaag commentaar van mijn zus dat Colin nog niet zelf met een lepel kan eten. Hij eet stukjes brood en fruit wel zelf, maar avondeten moet ik nog voeren. Ik dacht dat het vrij normaal was dat hij dat nog niet kan, maar schijnbaar kon haar zoon dat al met 6 maanden!? Het schijnt dat hij zo zijn fijne motoriek niet ontwikkelt.
Ik ben nu eens benieuwd vanaf welke leeftijd jullie kindjes zelf met een lepel konden eten en hoe ik dat kan stimuleren.

22-12-2009 colin geboren

oke 6 maanden…vaag

em is al bijna 8 maand… en ik ben net over de schok heen dat ze geen baby meer is

laat staan dat ze zelf met een lepel moet eten… no way

ergens komt het wel goed
ergens tussen nu en toen

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

6 maanden hihi, dat zou wel erg vroeg zijn! Volgens mij was Lisa 16 maanden hahaha! Komt vanzelf hoor, Colin is nog jong genoeg

Geen idee meer hou oud hij precies was, volgens mij tegen de 1,5 jaar ofzo.

Niet druk maken dus, want ik kan me niet voorstellen dat een baby van 6 maanden zelf met een lepel kan eten. Met 11 maanden ofzo at Tim zijn brood en fruit met een vork. Maar een lepel is toch een stukje moeilijker.

Groetjes,
Sandra

Ik moet even lachen: 6 maanden?! Yeah right, ik geloof er niets van. Erik kon het toen hij rond de 2 jaar was. Hij keerde de lepel halverwege steeds om, waardoor alles eraf viel. En ineens kon 'ie het.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

hahah, met 6 maanden zelf eten… sorry maar dat geloof ik echt niet. Baby’s hebben dan nog nauwelijks een oog-hand coördinatie, laat staan dat ze een lepel zelf naar de mond kunnen brengen (zodat het eten erop blijft liggen!)! (maar er zullen vast uitzonderingen op de regel zijn (toch??))…
Mijn dochter is 16 maand, niet de snelste, maar zij wil nu alles “zelfstandig” eten, dus de leuke tafeltaferelen zijn hier begonnen!
Groetjes Nancy

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

ps Haar toetje eet ze wel al langer zelf met de lepel… of handen…

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Danielle is 13 maanden en wil nu zelf een lepel of vork in de hand hebben, maar is daar meer mee aan het spelen op het bordje dan aan het eten. Ik geef haar met de lepel of vork eten en als ze wilt (en het lukt zonder de lepen op de verkeerde momenten om te draaien) dan eet ze een paar hapjes helemaal zelf.

Ik maak me er nog niet druk over.
Je zus heeft dan wel een echt wonder kind als die al met 6 maanden zelf met een lepel kan eten.

Groetjes Corina

Danielle is geboren op 7-1-2010

pardon?! wie heeft dat gezegt dat zijn fijne motoriek niet goed ontwikkeld wordt?
die is niet helemaal honderd in dr hoofd denk ik.
laat je niks wijsmaken!
Rico eet nu pas redelijk goed van een lepel vorkje kon hij rond 14 maanden maar ook niet altijd goed.
en nu sinds een paar weken eet hij dus redelijk goed met een lepel. dat is moeilijk hoor voor een kindje! als je er constant bovenop zit dat je kind het MOET MOET MOET leren ja dan kan het inderdaad dat ze het heel vroeg kunnen maar kom op 6 mnd? dan is zo’n uk er niet eens aan toe. niets opdringen hoor aan je mannetje, leg rond 'n jaar een vorkje erbij (kindervorkje) en kijk gewoon wat hij doet.
die lepel heb ik er met anderhalf bij gelegd en nu pas zoals ik al zei…eet hij daar redelijk goed van.
maar ook vaak eet hij gewoon met zn handen.
lekker toe laten doen meid komt echt vanzelf! de ouder maakt zich hier drukker om dan het kind zelf.
en er is zelfs bewezen dat met de handen eten de motoriek goed ontwikkeld.

Dion eet sinds 2 week zelfstandig (probeert) Ik moet zeggen dat het aardig goed gaat. Ook gebruikt hij vaak zijn handen. Het ene eten gaat ook makkelijker dan het andere. Toetje gaat ook goed. Hij vindt het geweldig en ik mag soms nog helpen haha
Maar volgens mij is eten niet de fijne motoriek. En ja sommige kinderen kunnen alles al voordat andere kinderen het kunnen volgens hun ouders ik zou me er niets van aantrekken.

6 mnd???!! uuuuh, volgens mij krijgen de meeste babies dan pas voor t eerst vaste voeding! Knap als ze dat dan meteen zelf naar binnen werken hier wordt ze ook nog ’ gevoerd ’ hoor, niet druk maken, hij geeft het zelf wel aan als hij eraan toe is om het zelf te doen.

mama1980

6 Maanden??? Da’s wel lekker handig, zo’n super baby waar je niks voor hoeft te doen… Maar geloven doe ik het niet echt.

H.ayley begint nu af en toe een beetje zelf te eten. Dan doe ik een puntje yoghurt op haar lepen en dat stopt ze dan zelf in haar mond.
De fijne motoriek word heus niet enkel bepaald door zelfstandig eten hoor.

Laat je niks wijsmaken!

Ook mijn reactie: 6 maanden?! Knap kind! Die wil ik dat dan wel een keer zien doen!

Luka at met 11 maanden zijn brood met een vorkje, met wat begeleiding. Vanaf een jaar kon hij het zelf.
Nu oefent hij met een lepel, maar ook dit is nog meer prakken, pletten en dan af en toe lucht happen omdat hij zijn lepel halverwege omdraait… En dan maar lekker smeren! Dus zelf met een lepel eten doet hij nog niet, maar hij oefent flink!

Het komt vanzelf, niet druk over maken. En wie heeft gezegd dat de fijne motorriek dan niet ontwikkelt word? Je zus of het cb? Ik vind het nogal overdreven hoor, dat ontwikkelen ze echt niet alleen dor met een lepel te eten…

Ik wil je zus niet aanvallen hoor, maar ik heb het idee dat ze zich of niet meer zo goed kan herrineren wat haar zoon al kon op die leeftijd of dat ze een beetje hoog van de toren blaast… Maar 6 maanden? Nee, dat geloof ik niet.

Wat een onzin!
Met en vorkje eten is vaak wat eerder, Seth was vrij vroeg, met zo’n 9 maanden kon hij zelf eten.

Maar een lepel duurde ook wat langer. Alhoewel hij nu al wel een tijd goed zelf kan eten, denk vanaf 1,5 ongeveer.

Weten jullie trouwens vanaf wanneer je met een mesje erbij gaat eten, mes en vork?

Liefs, Anne

Indd 6 maanden is wel erg vroeg!!
Nathanael is nu 20 maanden en hij begint het nu een beetje door te hebben hoe het moet!
Geen zorgen maken hoor, het komt vanzelf!
En hoe je het kan stimuleren: gewoon voordoen hoe het moet, dan leert ie het vanzelf!
Vind het zelf trouwens nog heerlijk zat om Nathanael eten te geven, behalve brood & fruit, dat wil hij echt zelf doen, maar avond eten is vaak nog een ramp dus doe ik het

@Lalala: volgens mij hebben we Nikki een mes gegeven vanaf 3 a 3,5 jaar om te proberen… die motoriek duurt wel ff voordat ze dat doorhebben!

@Yavahn: Het leek me inderdaad ook nog wel wat lastig ja
Maar, als hij met zijn lepel eet, en het wil er niet op, dan schuift hij het met zijn hand erop (wat ik wel kan begrijpen), deden jullie kinderen dat ook? En zei je daar dan wat van?

Liefs, Anne

Nathanael doet het niet met zijn hand als het niet lukt… meestal geeft hij de lepel dan aan mij zodat ik het er voor hem op doe en dan geef ik de lepel weer terug zodat hij het zelf in zijn mond kan doen.

6 Maanden wouw dat is handig knap kindje zeg.
Mijn kleine meid kon het pas toen ze 2,5 was
Maar dan alleen echt danoontje anders ligt alles op de grond want ze houd hem altijd op de kop vind ze beter eten denk ik
Ze heeft wel weleens macaroni goed gegeten van een lepel

Groetjes