Ik vond het niet druk en heftig, heb ook nooit het idee gehad dat ik niet genoeg van de oudste genoten heb. Sterker nog, ik had toen de tweede er was de eerste paar maanden het idee dat ik niet genoeg van haar genoot omdat veel aandacht ook naar de oudste ging.
En dat extra druk of niet is heel erg afhankelijk van de kindjes zelf. Daar is vooraf geen peil op te trekken. Onze oudste was (en is) een heel lief, goed luisterend kindje en de jongste was een slaapbaby. Dus zodra ik met de jongste bezig was, hoefde ik geen halsbrekende toeren uit te halen om de oudste van 16 maanden in het gareel te houden.
Zelfs als ik borstvoeding zat te geven gedroeg ze zich heel goed. Dat was mijn grootste angst, dat de borstvoeding moeizaam zou gaan omdat ik tijdens het voeden de oudste in het gareel zou moeten zien te houden. Maar dat is allemaal perfect gegaan! Ze heeft er nooit van geprofiteerd dat ik geen kant op kon als ik zat te voeden.
Voordeel van het kleine leeftijdsverschil is ook dat er nooit sprake is geweest van jaloezie. Dat ontwikkelt zich pas als een kindje tussen 2 en 4 jaar een broertje of zusje erbij krijgt.
Hier dus helemaal geen jaloezie, alleen maar lieve vriendinnetjes van elkaar.
Maar nogmaals, het is dus erg afhankelijk van de kindjes zelf. Ik heb toevallig 2 meiden, jij hebt een zoontje en daar kan een zoontje of een dochtertje bijkomen. Geen idee hoe dat loopt. Jongetjes hebben nogal eens de neiging om temperamentvoller en driftiger te zijn.
Groetekes, Sje