Wanneer van 2 naar 1 slaapje?

Mijn dochter is net een jaar en ik begin te merken dat ze soms niet meer wil slapen s morgens. Het is heel wisselend. De ene dag slaapt ze juist meteen en heel veel en de andere dag wil ze het gewoon niet. Nu vind ik net 1 jaar nog wel wat jong voor nog maar 1 slaapje. Hoe ging dat bij jullie?

mama1980

Lilypie Second Birthday tickers

Minke sliep twee keer per dag tot ze anderhalf was. Neeltje slaapt nu nog kort in de ochtend, zo’n drie kwartier van 0900 tot 0945 ongeveer. maar ik merk dat ze soms ook erg wakker is en korter slaapt. Dus ik zou zeggen kijk naar je kindje, als ze klaarwakker in bed liggen, kan je het eens proberen om naar 1 slaapje te gaan en deze wat te vervroegen ( naar bv 11.30-12.00 uur erin en dus op tijd lunchen). Zo ga ik het bij Neeltje ook aanpakken. Dan hebben ze een lange tuk van 1200-1500 uur ongeveer.
groetjes!

Hoi,

Mijn dochter is 14 maanden en slaapt vaak nog 2 keer per dag. Het ochtendslaapje is kort (30/45 minuten) en het middag slaapje iets langer (als ik geluk heb 1 1/2 uur). Als ik 's ochtends een afspraak of plannen heb, leg ik haar alleen 's middags op bed. Of zoals vandaag was ze om 8:15 uur pas wakker, dan kan ze ook wel zonder ochtendslaapje. Na de boterham gaat ze dan op bed.
Helaas snapt ze nog niet dat ze dan een lange tuk mag doen, want het blijft bij anderhalf uur.

[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]

als het nog wisselt zou ik haar het slaapje aanbieden
rico wil nu s’middags niet meer slapen (al ruim een mnd) dus hij heeft eigenlijk alleen zijn nachtslaapje
ik laat hem zelf uitmaken of hij wel of niet wil
ik kijk naar hem zovan: is hij wel moe genoeg?
meestal niet dus dan hoeft hij niet te slapen. ik heb geen zin om telkens een pyjama aan te trekken om hem een half uur later weer te verkleden in de weet dat hij toch niet slaapt

ze heeft 1 week geleden ook de BMR vaccinatie gehad. Naar mijn idee is het onregelmatig slapen toen begonnen. Tot nu toe alleen wat verhoging gehad, geen hoge koorts gelukkig. Zou het er toch mee te maken kunnen hebben dat ze moeilijker slaapt?

mama1980

Moeilijk slapen zou door de prik kunnen komen denk ik. Maar het kan ook zijn dat ze er gewoon genoeg van heeft

De oudste hier sliep met een maand of 8 alleen nog 'smiddags, en met 14 maanden helemaal niet meer overdag
De jongste is nu 18maanden en slaapt nog 2x 2 uur, en regelmatig zelfs nog meer!! En vervolgens een nacht van 13uur (dan moet ik haar wakker maken)
Maar we hebben hier niet echt vaste slaaptijden.
Soms gaat ze gelijk om 9uur terug naar bed, en een andere keer is het 10uur/half 11, 'smiddags het zelfde, heeft ze 'smorgens laat geslapen dan gaat ze 'smiddags ook pas weer om 3uur, en anders om 1 uur…
Wel lastig dat we altijd aan de schooltijden van de oudste gebonden zijn… maar goed, het is niet anders…

Hier is het: moeilijk doen en huilen = naar bed. En ze pikt het

Kijk gewoon naar wat je kindje aangeeft. Probeer het eens een poosje met alleen een middagslaapje, en merk je dat ze 'smorgens toch moe is kun je haar altijd nog op bedje leggen.

vandaag was het weer hetzelfde, ga het morgen eens proberen met 1 slaapje. Al moet ik zeggen dat ze verkouden is en ze ook veel wakker wordt van het hoesten…

mama1980

Nou, heb haar de laatste dagen zelf nog wel op bed gelegd s morgens omdat ze niet helemaal lekker was en dat ging af en aan. Ene dag sliep ze wel, andere niet. Op het Kdv gaven ze gisteren ook al aan dat ze daar ook gewoon vaak wakker in bed zat s morgens. In overleg dus afgesproken dat ze haar vandaag maar 1 keer zouden laten slapen, na de boterham, zo rond 1300 uur gaan die kindjes die maar 1 keer slapen dan naar bed. Dit ging volgens de leidsters erg goed!!! Ze viel uiteindelijk rond kwart over 1 wel zittend in bed in slaap omdat ze zo moe was haha, dus hebben ze haar weer plat gelegd en toen sliep ze lekker tot 15.45 uur, Prima dus! Alleen toen ik ze s avonds ophaalde was ze echt bekaf. Was om 18.00 uur thuis en ze kon niet meer, was zoooo vervelend en huilerig! Echt aan het einde van haar kunnen! Is het misschien toch nog te vroeg voor maar 1 slaapje? Maar aan de andere kant, ze zit gewoon wakker in haar bed 4 van de 5 dagen als je haar s morgens nog in bed legt. even een beetje aan het twijffelen dus,

mama1980

Een dagje thuis met 1 slaapje is heel anders dan een dagje kdv met 1 slaapje.
Onze meid heeft vanaf een maand of 9 a 10 nog maar 1 slaapje. Als ik thuis ben een dag is het voor haar goed vol te houden. Wel merkte ik aan haar dat ze tegen kwart voor 5 wat hangerig werd. Maar nadat we hadden gegeten was het weer goed. De brandstof is dan gewoon even op.
De dagen dat ze naar de oppas ging was ze ook helemaal op. Soms viel ze in de auto is slaap.

Denk dat je het beste per dag kan bekijken. Als je meisje bijv. om 6 uur wakker is is het misschien een idee om haar tegen 9en nog even het bed aan te bieden voor een 3 kwartier a een uur.
Is ze later wakker dan zou ik haar idd na de lunch op bed doen.

Succes.