Wanneer speen geven?

Misschien een gekke vraag… maar wanneer geven jullie eigenlijk een speentje? De jongste is nu zo’n 4 maandjes oud en ze heeft in principe speen om in bed in slaap te vallen (en weer verder te slapen als ze weer even wakker is). Eigenlijk vind ik speen niet voor in box, wippertje etc. Ja okay… eventjes als ze bijv op de fles moet wachten of als wij aant eten zijn en zij jengelt.

Maar nu lijkt ze speen wel veel meer te willen hebben. 45 min uit bed en ze jengelt in box. Kan… ze is geen box-fan, maar dan in wipper wilde ze anders altijd wel. Nu echter dan ook huilen… Ze kan rustig 1,5 uur wakker zijn weet ik. Maar als ik ze speen geef, zie ik niet meer wanneer ze echt moe is en naar bed moet.

Ben benieuwd hoe jullie dat doen!

ik ben nooit een fan geweest van de speen. Mijn oudste heeft het wel gehad, maar nooit in bed, wel in de box, maar vanaf een maand of 6 heeft hij de speen eigenlijk niet meer gehad. De jongste (nu 8 maanden) heeft de speen aan het begin wel gekregen, maar wil deze niet, prima. Was altijd een rustig mannetje en kon prima zonder. Na een maand of werd hij onrustiger, piept sneller maar maakt nu ook meer mee nu hij zich voort beweegt door het huis. Ook in bed nooit een speen gegeven puur om wakker worden bij verlies te voorkomen en ze hebben het altijd gepikt hier.
Ik zou proberen de speen zo weinig mogelijk te geven, als ze moe word en moeite heeft met in slaap komen zou je het kunnen proberen, maar dat is mijn mening, zo min mogelijk de speen geven dan hoef je het ook niet meer af te leren, maar anderen denken er vast anders over.

Lfs

Hier zijn we rond de 6/7 maanden overgestapt naar de speen alleen in bed.
Dat ding was telkens kwijt, of dan vergat ik hem weer. Lekker rustig voor alle partijen als ie in bed blijft liggen, maar dat is natuurlijk even wennen he?

Manderijn

De oudste gaf ik wel de speen overal als ie mopperde of huilde.
Maar die huilde veel, en weigerde overdag in bedje te slapen… Met als gevolg dat ie op den duur steeds maar met de speen beneden liep, bah!
Met 2,5 de speen toen verbannen naar zn bed en met zn 3e verjaardag heeft ie hem (na een periode van voorbereiding uiteraard ) kapot geknipt omdat ie er te groot voor was.

Met de jongste wilde ik daar helemaal niet meer aan beginnen, en daar vanaf het begin alleen speen in bed (of kinderwagen, later buggy als ze daarin ging slapen). Maar, verschil was wel dan dat zij ook heel graag in dr bedje lag en veel sliep/slaapt. Haar doe ik dan ook al vanaf het begin meteen als ze gaat jengelen in bed, want is bij haar écht een teken van vermoeidheid. Ze slaapt dan ook zo.
En een paar weekjes geleden heeft ze de tut als kraamcadeautje weggegeven dus zijn we er nu al helemaal vanaf

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

`dank voor jullie reacties!
Overigens ben ik ook geen fan van de speen! Ik wilde er bij onze jongste niet eens aan beginnen… ze was dan ook aantal weken oud voordat ze de speen kreeg. Niet dat ze die zo graag wilde… maar t ging anders niet met t huilen. Dus heb t haar moeten leren. Ze huilde veel en onze oudste werd er wakker van en ging mee-huilen als ze beneden was. Dus… ik kon niet anders.

Onze oudste heeft speen ook alleen in bed, en eigenlijk wil ik daarvan af. Ze gebruikt m sinds 9 maand niet meer in de auto. En tja… met spelen eigenlijk nooit nodig gehad.

Dus nu bij onze jongste wil ik er ook niet teveel spenen. Maar lastig als ze mekkert. Laten mekkeren als ik denk dat ze nog niet moe is? Ze moet zichzelf leren vermaken… vond onze oudste erg moeilijk (en nu nog). Tja zo min mogelijk geven en er geen gewoonte van maken denk dat ik dat maar probeer…

H. had wel andere kenmerken zoals aan haar oortje trekken, oogjes wrijven etc.
Ze heeft in het begin enorme zuigbehoefte gehad waardoor ze de tut veel in had.

Maar daarna was de tut alleen voor in bed en als ze zich niet lekker voelde.
Ook een tijdje in de auto, omdat ze moord en brand gilde anders.

We proberen er bij de tweede aan te ontkomen, het is best moeilijk om het af te leren. Maar goed, als er zuigbehoefte is krijgt ook hij gewoon een tutje.

Het werkt natuurlijk altijd 2 kanten op he?
Onze dochter wou de speen niet! Bleef niet zitten, begreep niet wat ze er mee moest!
Ineens vond ze haar duimpje uit, en kon ik de speen dus helemaal wel wegmikken!
Nu heb ik alleen wel een dochter die duimzuigt
Gelukkig wel alleen als ze heel moe is, of als ze haar knuffel stiekem mee sleept, maar toch! Leer dat maar eens af he?

Manderijn

Het is ook vaak proberen.
Mijn dochter wilde echt no way een tutje van Bibi of Difrax!
Nee, de gratis tut die bij Avent flessen zat wilde ze wel hahahaha.

En andere gaan inderdaad over op de duim.
Dat is misshcien nog wel veel moeilijker. Die is er altijd.