Wanneer speen afleren?

hoi,
de titel zegt het al, wanneer leren jullie de (fop)speen bij je kind af.
Emma speent, heel erg! wel alleen in bed (soms inde auto). maar ze slist en dat komt dus waarschijnlijk door de speen.
We wilden hem eerst dit jaar aan sinterklaas mee geven (ze is dan ruim 3 en begrijpt het ook wat beter denk ik), maar het KDV raadt aan om het eerder te doen, vanwege het slissen.
dus nu heb ik een paar opties;

1. als ze naar de grote kamer gaat (over 4 weken), maar dan ben ik bang dat ze die kamer spannend vindt, is al een vernadering, moet ik dan wel ook op dat moment die speen afnemen? ze kan dan wel de speen in de baby kamer laten voor de baby…
  2. als ze 3 jaar wordt, dan ben je groot en heb je geen speen meer…
  3. toch aan sint meegeven.

wat zouden jullie doen?

groetjes Gidget

Persoonlijk zou ik het nu meteen doen. Niet tegelijk met haar nieuwe kamer, beetje veel verandering tegelijkertijd.
Misschien kun je iets van een verhaaltje over de spenenfee verzinnen dat die de speen meeneemt. Succes iig.

groetjes Ramona

Ik kan je helaas geen tips geven, bij ons ging het eigenlijk vanzelf. Toen hij 2 1/2 was, gaf hij zelf aan dat hij hem niet meer wilde. Hij vond hem vies. Op dat moment was hij erg verkouden en kon alleen door zijn mond ademen, dus aan die speen had hij toch niets meer. We hebben de speen weg gelegd en hij heeft er nooit meer om gezeurd. Zelfs toen hij hem een keer tegen kwam, deed het hem niets meer en legde hij hem weer netjes terug.

Maar wat ik wel weet is dat ik het niet zou doen als ze naar haar nieuwe kamer gaat. Dat is een hele grote verandering en die speen zou haar wel eens wat veiligheid kunnen bieden. (zoals je zelf ook al had bedacht )

Op het CB zeiden ze ooit eens: is de speen kapot? Dan gewoon geen nieuwe meer kopen. Nu beet de onze ze nooit kapot, dus dat ging hier niet op.

Wij hebben het met de derde verjaardag gedaan bij de oudste.
Van tevoren afgesproken, kindjes van 3 zijn groot, die hebben geen speen meer. Dus dan gaan we hem kapot knippen.
Hij wilde het graag zelf doen en daarna nooit meer naar gevraagd.

Maar tja eh… dan ben je wel alweer een half jaar verder. Hoewel sinterklaas natuurlijk nog langer duurt
Maar ik zou het denk ik ook niet samen laten gaan met grote kamer. Die verandering zal misschien voor haar al moeilijk genoeg zijn…

Dochterlief heeft laatst een ander kindje van de speen af geholpen. In ieder geval voor buiten hahaha.
Dat kindje is al ruim 3 hoor, maar op het schoolplein liep ze altijd met dr speen in als ze meegaat haar broer ophalen. Maar mijn dochter vond dat zo raar (tja zij mag hem alleen in bed ), dus pakte steeds die speen af. Met als gevolg dat ze hem nergens meer mee naar toe durft te nemen moeder blij! Hahaha

Ik vind dat moment ook heel moeilijk. Eva taalde een tijd terug niet naar haar speen en wilde ze alleen nog in bed. Fijn…dacht ik. Nu wil ze dat ding heeeeel vaak in en zo niet, dan ontploft ze. Ze heeft hem ook vaak in, moet ik eerlijk zeggen. Ik heb nu een boekje gekocht van Difrax, over de speenfee…met stickers erbij enzo. Als ze 3 is gaat dat ding hoe dan ook weg, maar misschien lukt het voor die tijd wel? Ik heb nog 3 spenen liggen, maar koop voor haar zeker geen nieuwe meer!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Eliza heeft haar speen alleen nog met slapen.
We hebben de speen overdag afgeleerd door haar te vertellen dat de speen moe is en overdag moet gaan slapen omdat ze hem heel de nacht heeft gebruikt.
Dat was even doorzetten maar als ze nu wakker is geeft ze haar speen een kus en stopt ze hem onder de deken en zegt ze ‘tutje slapen’.

Liefs Shirley

Hylke heeft m zelf aan de kant gegooid (letterlijk) toen hij 2 maanden was,
en Jitse heeft de eerste week een paar keer de speen gekregen,
maar werkt die net zo hard weer naar buiten.

Of te wel: geen probleem met een speen hier.

Maar wat hier boven ook al gezegd werd:
gewoon meteen afleren.
Liefts gewoon in een keer.
Maar er maar een mooi verhaal van.
(“Stuur” m naar een kindje in Japan, Afrika, …)

M.

hoi,

helaas heb ik geen tips meer, allebei onze kinderen wilden namelijk
geen speen. Toevallig he?! Maar idd zoals meerdere mama;s aangeven,
denk ik dat het een goeie is, door bijvoorbeeld te zeggen als hij jarig is/wordt,
nu ben je een grote jongen en heb je geen speen meer nodig!

Ik herken dit wel met de flesjes (met spenen) die kregen ze bijons
’s avonds altijd nog voor het slapen gaan, Ik weet het is heel slecht voor de tandjes, maar hij vond het nog zo lekker. Bovendien drinkt ons zoontje (oudste)
ook al niet al te veel dus zo’n extra flesje gaf hem ook weer extra vocht.
Hij heeft echt veel te lang de "avond"fles gehad met melk er in
Hij zat geloof ik net op de basisschool dus net 4 ofzo.
Toen ging de speen kapot en ik dacht nog eerst een andere kopen, maar uiteindelijk heeft mijn vriend de fles weggegooid, en er werd ook besloten dat er geen andere meer kwam!
En nu krijgt hij altijd gewoon nog voor het slapen gaan een bekertje melk…
Bij vrienden van ons krijgt hun zoontje ook nog steeds de fles, die is nu pas 6 geworden!
Ik heb ook gezegd , stop er toch mee, hij is al zo oud, maar ze zeggen ook hij vindt het nog zo lekker.
Ben heel erg blij dat we hebben doorgezet, en gestopt zijn anders had ie nu nog
de fles gehad .

Succes
en gr. mama van 2 kids

hoi allemaal
bedankt voor de goede tips! ga het in ieder geval niet samen laten gaan met de kamer verandering. Ik ga zo maar even met manlief overleggen wat hij het beste vind.
wachten tot de speen kapot gaat is geen optie, ze heeft er nog nooit 1 kapot gemaakt.
en wachten tot ze hem aan de kant gooit doen we ook niet als ze op mij lijkt kan dat lang duren, mijn moeder heeft hem mij afgeleerd toen ik 5 was!!!
dus… bedankt ik ga ook even opzoek naar dat difrax boekje, tips waar ik die kan krijgen?

groetjes gidget

Hier komen we er ook lastig vanaf… Minke is nu niet helemaal lekker en dan wil ze ook heel graag haar speen… ik vind het dan ook zo zielig om hem af te pakken! Ze mag hem dan ook als ze thuis op de bank ligt ipv alleen in bed… Maar wij hebben haar verjaardag als streven, ze wordt 3 in juni en dan willen we er iets symbolisch meedoen qua afscheidsritueel! Maar ik vind het ook lastig hoor. Ze word hem duidelijk niet vanzelf een keer zat! ( jammer genoeg)
groetjes!

Lilypie Second Birthday tickers

Wij willen het gaan doen rondom Eriks derde verjaardag (ook in juni). Misschien wel via dat Difrax-boekje. Je kan hem gratis downloaden via difrax.nl of het gedrukte exemplaar kopen via de difraxwebshop; difraxshop.com

Een vijftiendaags stappenplan volgens dat boekje, het lijkt wel afkicken!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Hee Mriek die ga ik ook downloaden!! ( onze kids zijn natuurlijk op 1 dag na evenoud, dus kunnen we mooi tegelijk starten!)
groetjes

Lilypie Second Birthday tickers

Als ik jullie verhalen zo leest, ga ik ook maar dat boekje downloaden.
Mijn zoontje wordt in (begin) ook 3 en die gebruikt ook nog een fop (alleen met slapen) en eigenlijk willen wij ook dat het wel mooi is geweest,haha!

Wij hebben de speen opgestuurd naar Sinterklaas!
Zelf op de post gedaan na zijn 3e verjaardag, stiekum maar mijn mama gestuurd hihihi. Wel van te voren vertelt dat we het gingen doen en zonder problemen
ging meneertje slapen in de hoop voor hele mooie cadeau’s van Sinterklaas!

Iemand die ik ken heeft de tut in een enveloppe gestopt en opgestuurd naar Tutjesland. Daar worden de tutjes verdeeld aan kleine kindjes die geen tutje hebben.

Ze is de tut toen samen met haar zoon op de bus gaan doen.
Geen centje pijn :smiley:

quote:
Hee Mriek die ga ik ook downloaden!! ( onze kids zijn natuurlijk op 1 dag na evenoud, dus kunnen we mooi tegelijk starten!) groetjes

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/uFs8p2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

Goed plan, dan kunnen we elkaar morele steun geven! Ik verwacht namelijk geen makkelijk speenafscheid.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

ha,
gelukkig ben blij dat ik niet de enige ben die er erg tegenop ziet de tut af te leren!
ik denk hier dat het ook de derde verjaardag gaat worden (lekker nog even vooruit schuiven)

groetjes

Toen ik een keer ´s avonds een apotheek aan het schoonmaken was, belde mijn man of ik een nieuwe speen wilde meenemen, want ons dochtertje had hem stuk gebeten en wilde niet gaan slapen zonder.
Ik heb toen per ongeluk een verkeerde meegenomen, zo´n keiharde. Nou die wilde ze dus niet… Ze gooide hem steeds uit bed. Mijn man vond dat ik een ander moest halen, ik had meer zo iets van dan heeft ze pech want die andere bijt ze toch weer stuk en het geld groeit niet op mijn rug…2 dagen later wilde ze helemaal geen speen meer.