Wanneer samen spelen?

Ik heb heel even een vraagje. Wanneer gaan kinderen ongeveer samen met andere kinderen spelen ? Joyce is in augustus drie geworden maar ze heeft echt helemaal niets met andere kindjes. Ik maak me daar soms weleens zorgen over. Op de peuterspeelzaal waar ze twee keer in de week naartoe gaat hangt ze alleen maar aan de juf. Terwijl de andere kinderen wel naar elkaar omkijken.
Wat denken jullie daarvan ?

Het echte samen spelen begint ergens rond de 4-5 jaar heb ik eens gelezen. Overigens lijkt me dat ook wat afhankelijk van hoeveel sociale contacten een kindje gewend is.

Dus het klopt dat Joyce nog steeds erg op zichzelf is wat spelen betreft. Het ene kindje is sneller met zelf sociale contacten leggen dan het andere.

Dus ik zou me als ik jou was nog niet echt zorgen maken. En desnoods even met de juf van de psz bespreken hoe haar ervaringen zijn vanuit het verleden met andere kindjes zoals Joyce.

Groetekes, Sje

beste miranda

ik denk dat je nu nog geen zorgen hoeft te maken het komt vanzelf wel.
het ene kind is sneller als de ander om er aan toe te zijn om samen te spelen met anderen.
kan ook zijn dat jou kindje liever op zich zelf is is geen probleem hoor .
mijn kindje heeft wel intressen in andere kindjes ze is best wel snel dit had ze al met haar eerste verjaardag .
maar ze heeft nog wel het probleem dat ze niet van alle volwassen iets pikt ook al kent ze die persoon erg goed.

een tip praat eens met je dochter en vraag eens waarom ze geen zin heeft om met andere kindjes te spelen .
messchien komt er iets uit.

gr de mama van leyla

veronique daniels

Hoi,

Zelf ben ik een aantal jaar groepsleerkracht in groep 1/2 geweest en heb genoeg jongste kleuters (4 jarigen) gezien die naast elkaar i.p.v. met elkaar speelden. Dit gaat vanzelf komen als ze een jaar of 5 zijn.

Groetjes

jantje

Bedankt voor jullie meedenken.

Ja Joyce had eerst ook wel intresse in andere kindjes. Maar deze hebben een paar keer negatief gereageert op haar en toen is haar intresse gestopt.

De juf ziet het wel en zegt dat ze haar niet teveel aandacht geeft omdat Joyce dan helemaal zo bij haar blijft hangen. Ze zegt dat ze Joyce probeert te helpen door haar gewoon zo nu en dan eens ergens neer te zetten bij andere kinderen.

We hebben gelukkig nog een jaar voor ze naar de kleuterschool gaat.
Ik hoop dat ze in dat jaar zal groeien op het sociale vlak.
Wij hebben inderdaad niet zoveel mensen om ons heen met kleine kinderen.
Daarom vinden we de peuterspeelzaal superbelangrijk.

Overigens ben ik wel een beetje gerustgesteld. Dank jullie

zelfs kinderen van 5 a 6 spelen vaak eerder naast elkaar dan echt nog met elkaar

gr Tries