Wanneer potje?

Hoi meiden,

Waarschijnlijk is deze vraag al veel vaker langsgeweest maar omdat ik niet echt kan vinden wat ik zoek toch even mijn vraag.

Moppie gaat al sinds zij kan kruipen mee naar de wc. Sinds een paar weken wil ze dan ook een stukje wc papier die zij tussen mijn benen door beweegt en dan in de wc gooit. Nu opeens sinds een paar dagen loopt ze naar de wc met haar t-shirt omhoog en wil dan op de wc zitten! Ik hou haar dan vast en zij veegt tussen haar beentjes en gooit het papiertje weg.

Nu mijn vraag, wanneer begin je nou met een potje? Mijn man begon over een potje maar geen idee hoe je dat dan aanpakt? Want ze weet natuurlijk nog niet dat we echt plassen en poepen lijkt mij alhoewel ze echt uit het niets opeens op de wc wil zitten…of gewoon haar volgen en op de wc zetten? Kortom wanneer gingen jullie voor het eerst oefenen en hoe pak je dat dan aan? 1,5 jaar lijkt mij nog zo vroeg?

groetjes,
Wendy

Zodra een kindje zelf interesse toont, kun je een potje of WC+WC-brilverkleiner aanbieden.

Uit onderzoek is gebleken dat na 27 maanden de beste tijd is om actief met zindelijkheidstraining te beginnen. Voor die tijd moet je het potje of de WC niet opdringen want dan kan het averechts werken.

Dus als ze aangeeft op de WC te willen, gewoon in meegaan. Kan ook best dat dat over een paar weken niet interessant meer is. Dat ze het als een spelletje ziet. Ook prima, ze is nog maar 1,5 jaar, dus dan maar gewoon weer afwachten tot de interesse weer terugkomt.

Groetekes, Sje

Ik was ook met 1,5 droog!
Ik zag mijn oudere zus op het potje zitten en wilde dat ook zei ons mam en ik was zo vroeg dus ook al droog!

Ik denk dat je haar wel kan stimuleren om op de wc te zitten want als je dit nu afhoudt dan vind ze het straks misschien niet meer leuk.
Spelenderwijs (hoe ze het nu zelf wil) kan je haar “veilig” maken met de wc zodat ze weet dat het niet eng is.

Succes!

Gr, Danielle

Hoi Sje,

Bedankt voor je reactie. Ik heb dus zelf het idee dat ze het als een spelletje ziet en nog niet beseft dat het om te plassen en te poepen is. Het lijkt mij ook dat je pas kunt gaan oefenen als ze het zelf aan gaat geven? Anders weet je toch nooit wanneer ze een plasje moeten doen?
Best nog lastig!
groet,
Wendy

Dacht ik de 1e te zijn met wijze raad…is Sje mij weer voor!

Haha…

Gr, Danielle

@Daniëlle, haha!

@Wendy, ze kan er maar op 1 manier achterkomen dat het met plassen te maken heeft en dat is: gewoon in meegaan! Komt er een plas, dan groot applaus. Komt er geen plas, ook prima.

Groetekes, Sje

He danielle wat gek zie nu pas je reactie? Zo wat was jij snel droog!

Weet je, moppie gaat nu nog met luier en broekje aan even op de wc zitten, ik heb nog geen broek uit en luier enzo vandaar dat ik niet weet of ze plast. Toch maar uit doen dan? Wil niet te snel gaan nl…

groetjes,
Wendy

Gewoon uitdoen, tenzij ze zelf aangeeft dat ze met luier en al op het toilet wil.

Groetekes, Sje

Hihi hoef niks meer te zeggen, alles is al gezegd Gewoon uit die luier inderdaad Zou wel mooi zijn als ze het nu zelf al wil Sylvie gaat ook altijd al mee naar de wc, maar die vind vooral de foto’s mooi en het doorspoelen

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie