Wanneer over van 2 naar 1 voeding?

Jasper krijgt nog 2 keer flesvoeding, van de ochtendfles maken we pap die we dan gewoon met een lepeltje geven en hij krijgt s’avonds voor het slapen gaan nog een fles. Stop je wanneer je kindje 1 jaar is met flesvoeding en ga je dan normaalgesproken over op melk? (Jasper heeft koemelkallergie dus daar zullen we een alternatief voor moeten zoeken).
Of kan ik hier nog gerust een tijdje mee doorgaan?

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Met 9 maanden hebben wij op advies van het CB de fles van na het avondeten vervangen voor een toetje. Hij krijgt sindsdien nog wel pap s’ochtends uit een bordje en een beker melk tussen de middag bij de boterham. Geef jij ook nog melk bij het brood of niet? Zo niet dan zou ik dit gaan doen ipv de fles na het eten nog te geven. Met 11 maanden zijn wij over gegaan van flesvoeding naar halfvolle melk.

Groetjes,
Sandra

Hoi Sandra,

Dank voor je reactie. Die 2e fles kan er dus in princiepe af. Vervangen voor een toetje is lastig omdat daar overal koemelk in zit. De toetjes van Soja zijn voor babies geen goed alternatief, dus tot dusver krijgt Jasper nog geen toetjes.
Bij het brood tussendemiddag geef ik thee. Zou ik dat dan beter kunnen vervangen door een flesvoeding ipv de fles s’avonds?

Ziet er nu zo uit:
6.30 Pap 180 ml
9.30 Fruit en wat drinken
12.00 Broodje met thee
14.00 Liga en wat drinken
16.45 Warme maaltijd
19.00 Fles 180 ml

Ik zat er over te twijfelen om die laatste fles helemaal over te slaan, maar ben bang dat ie dan te weinig zuivel momenten heeft?

Groetjes Carolien

Op het schema van het cb staat tot twaalf maanden 2x flesvoeding.
1x bij ontbijt als pap of bij brood
en 1x bij lunch.
Vanaf 12 maanden twee bekers halfvolle melk (ontbijt/lunch)

Als hij koemelkallergie heeft is er vast wel een opvolgmelk vanaf 12 maanden die daar voor geschikt is, maar daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.

In België wordt zelfs tot 18 maand 2 keer flesvoeding aangeraden, 1 keer 's morgens en 1 keer 's avonds.
En daarna volle melk, geen halfvolle.

Dus ik denk dat je je niet teveel moet aantrekken van de richtlijnen, aangezien het in België helemaal anders is, maar onze baby’s toch ook gezond zijn

Dus als je nog even 2 flesvoedingen wil blijven geven, zou ik dat gewoon doen.

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

O, wat een verschil tussen nederland en belgie Dat lees ik hier wel eens vaker, ook met b.v. de duur van zwangerschaps/bevallingsverlof.

Op het schema van CB staat idd dat je na een jaar over kan op 2 bekers volle melk, maar op de verpakking van de Friso allergy care staat dat ik deze ook kan gebruiken als opvolgmelk, ook na 12 maanden. Maar ik denk zelf dat er in opvolgmelk veel meer voedingsstoffen zitten dan in gewoone volle melk, krijgt ie dan niet veel te veel calorieen? (niet dat ie op dieet hoeft ofzo, maar vind het ook niet nodig om hem nu al de aanleg tot overgewicht mee te geven…)

Ik zal eens kijken of ik mijn vraag kan mailen aan het voedingscentrum.
Misschien is havermelk, of rijstemelk wat ik bij de natuurwinkel heb gezien ook wel een goed alternatief. Voorlopig ga ik idd nog maar even verder met de 2 voedingen.

Groetjes Carolien