Wanneer op schema voeden?

Even een vraagje. Ondanks dat het mijn tweede kindje is weet ik het toch even niet meer. Mijn kleine meid nu 3 weken oud “komt” om de ca. 3 uur om voeding. Ze krijgt trouwens flesvoeding en per x 90 cc. Dit betekend dat we op zo’n 8 voedingen per dag zitten (want ook in de nacht komt ze 2x). Nu laten we dat een beetje van haar af hangen, dus wanneer ze huilt krijgt ze een fles. Nu wil ik daar wel in de loop van tijd een soort van schema in aanbrengen bijv. van 7, 11, 15, 19, 23. Dus dat er zo’n 4 uurtjes tussen zit. Iemand een idee hoe dit aan te pakken. Kunnen we hier nu al mee beginnen. En, de laatste 2 dagen heeft ze om 5.00 nog een fles gehad, moet ik haar dan rond 7.00 uur wakker maken voor weer een fles?

Alvast dank voor jullie tips.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Hoi
ik kan je niet direct helpen. Amy was na haar geboorte veel afgevallen meer dan 10% van haar geboortegewicht, dus wij moesten wel wat langer om de 2 uur en later om de 3 uur aanhouden, maar op een gegeven moment ging dat volgens mij ook vanzelf minderen omdat je meer gaat geven per voeding en de kleine dan zelf 4 uren er tussen gaat laten.
liefs annelies

Lilypie First Birthday tickers

Je kan proberen om naar de 7 voedingen te gaan en dan een aantal weken erna naar 6. Als ze b.v. slaapt terwijl het flestijd is, kun je haar laten slapen. Dus na een fles om 5.00, wacht je af hoe laat ze zelf daarna de fles wilt, dus niet wakker maken. Als er vervolgens 2 flesvoedingen te dicht op elkaar komen, dan laat je er een vallen.

Om tijd te rekken tussen 2 voedingen kun je gaan wandelen. Bij mij sliep mijn dochtertje dan tijdens de wandeling door en werd thuis pas weer wakker voor de fles. Zo kan je steeds wat langere tijd tussen de voedingen krijgen en op een gegeven moment laat ze zelf ook langer ertussen zitten, ook omdat ze steeds meer melk krijgt.

Als ze een maand of 3 is (voor iedereen anders natuurlijk), kun met rekken en af en toe laten huilen of zoet houden met een speentje, een handige schema voor jezelf creeeren. Daar went ze dan vanzelf aan.

Succes

Leuk hè die flessen… pff, ik dacht het na de eerste wel nog te weten maar heb ook flink moeten puzzelen!

Ik zou juist wel om 700u wakker maken om zo een dag/nachtritme proberen te creeren (dus ook gordijnen open, licht op de slaapkamer). Ook voor de fles van 2300 maakte ik Kiam wakker, de andere flessen op vraag.

Ik weet niet hoe zwaar ze is maar misschien de flessen ophogen (als ze die leegkrijgt) en dan tegelijk een fles minder? In de late avondfles wat meer geven (bijv 120cc) zodat ze daar wat langer op kan teren?
groetjes Nancy

Ik zou het van je dochter af laten hangen, dus toch een soort voeden op verzoek, zoals je nu doet. 's Nachts zou je het kunnen proberen met een speen, zodat ze iets later komt en 1 flesje minder krijgt per dag.
Onze dochter heeft nu nog steeds geen ritme. Ze krijgt 's avonds rond 22.30 uur haar laatste flesje en komt normaal gesproken tussen 5 en 6 uur. Maar ook wel eens om 4 uur en dan valt er niets te rekken. Overdag heeft ze de ene keer 5 flesjes nodig en de andere keer 6 flesjes. De ene keer heeft ze er 3 uur tussen zitten en de volgende keer 4 of 2,5 uur. Geen pijl op te trekken (ze is nu 16 weken oud), terwijl onze zoon redelijk snel een ritme van 6 flesjes om de 4 uur had.

borstvoeden.info Tickers

borstvoeden.info Tickers

Ik zou het ook van je dochter af laten hangen. Wat heb je eraan als ze een half uur ligt te huilen van de honger? Er komt vanzelf wel regelmaat in. Anouk heeft tot een maand of 3 op om de drie uur voeden gezeten en in het begin ook 2x per nacht. Ik heb ervaren dat ze zich vanzelf wel een ritme aanmeten en dat ging prima. Kind tevreden en wij tevreden

Groetjes Natasja

Tuurlijk kun je een baby niet dwingen bepaalde tijden aan te nemen voor de fles, ik liet haar ook echt niet langer dan een paar minuten huilen. Maar als je steeds een klein beetje rekt, kom je vanzelf in een ritme wat voor jou ook handig is. En als ze slaapt en zelf dus geen behoefte heeft aan de fles, waarom zou je haar dan wakker maken.
Ik was het na 3 maanden echt zat om elke keer te tellen hoe lang geleden de vorige fles was en wanneer de volgende dan en hoelaat komen we dan uit, pff. Ik zat meer te rekenen dat te genieten van de kleine meid.
Toen heb ik het iets meer op tijd gedaan, ze kwam zelf om 05.30 en toen, niet bij het eerste huiltje gelijk de fles gegeven, maar eerst effe knuffelen en elke dag de fles iets later geven tot we uitkwamen om 09.30u. Toen was het steeds om de 4 uur en 's nacht sliep ze door. Lekker 's avonds om 21.30 de laatste fles, dan heb je zelf ook nog wat aan je avond.

Mijn dochtertje is nu 4,5 maand en krijgt om 07.00-12.00-17.00-22.00 200ml melk. Binnenkort beginnen we met hapjes die we dan mooi in kunnen passen.
Prima ritme en ze is een gelukkig meisje.

@Amethist: Wow, 5 uur tussen de flessen krijg ik echt niet voor elkaar! Kiam zit vanaf hij 13 weken is op 700 - 1100 - 1500 - 1900 flessen 210cc +7 schepjes voeding.

Ik krijg om de 4 uur zelfs nog niet voor elkaar!!! Vanochtend heeft ze om 5.00 uur en 8.45 uur gehad, dus bijna 4 uur gehaald, maar dit is wel uitzonderlijk. Hopelijk houdt ze het nog even vol tot 12.15 uur ongeveer, dan zitten we voor vandaag mooi op het schema voor 5 flesjes!
Hier krijgt ze 5 of 6 x 150+5. Ze weegt 5 kg. Meer voeding krijg ik er niet in (om evt wat langere tijd tussen de voedingen te laten) en bij minder komt ze al om de 2,5 uur. Hoe zwaar is jouw kindje Amethist?

borstvoeden.info Tickers

borstvoeden.info Tickers

Hoi,

ons meisje, nu 9 weken oud, krijgt ook zo 5-6 flesjes per dag (120+4). Meer drinkt ze gewoon niet. Ze meld zich s morgens tussen 5 en 6 voor de eerste fles. En leg haar daarna terug. Dan slaapt ze nog zo’n 3,5 uur. Op de een of andere manier komen we toch elke dag in de middag t zelfde uit. Ze laat er nu 3-3,5 uur tussen zitten. Da’s lekker.
Maar toen ze nog maar 3 weken oud was had ze ook echt nog geen ritme hoor. Tot ze 6 weken oud was heb ik haar ook nog 2 keer per nacht een voeding moeten geven… en ja ze dronk net als jouw kleintje 90 cc. Zo heel klein hebben ze nog niet echt een ritme. Het is zwaar… en kort je slaap in, ik weet t. Maar over een paar weekjes, Léony, kun je weer bijtanken! Ik zou haar nu nog niet gaan rekken… ze is nog zo klein… Ik zou haar gewoon voeden op verzoek. En als ze iets verder is kom je vanzelf op een ritme. Volgens t CB hier (toen ik het laatst vroeg) krijgen ze pas echt ritme als ze 150/5 drinken. tja… hier dus ook nog niet!