Wanneer ook brood bij ontbijt?

Ben benieuwd wanneer jullie gestart zijn met brood bij het ontbijt. Onze zoon is nu 8,5 maand en drinkt 's ochtends een fles van 201 ml (wordt dan 235 ml gemaakte voeding) leeg. Tussen de middag krijgt hij een boterham en dat gaat er altijd goed in. Hoe voer ik een boterham bij het ontbijt in? En wat geef je dan eerst? Eerst een boterham en dan kijken hoeveel melk hij drinkt? Of gewoon eerst een klein flesje (wij geven hem nog een fles in ons bed en gaan daarna naar beneden) en daarna een boterham? Nu vinden we alleen een fles 's ochtends wel makkelijk, misschien dat we er daarom nog niet aan begonnen zijn…

Smorgens is toch de regel pap of brood en een fles?

Als je brood geeft zou ik toch de fles naar de tijd doen, anders heb je kans dat ze van de fles al vol zitten en het brood laten staan

Ik ben zelf met 6 maanden begonnen met echt pap geven smorgens en tussen de middag een half broodje. Nu met 8 maand eet hij smorgens zijn pap en tussen de middag een heel broodje. Maar het had net zo goed smorgens brood kunnen zijn. Ik vind persoonlijk smorgens pap het makkelijks, ik lepel het meestal naar binnen voordat mijn koffiezetapparaat is uitgeprutteld (en dat terwijl ik vroeger geen stap kon verzetten zonder eerst een kop koffie ).

Als hij al oud genoeg is om het zelf in zijn mond te stoppen, zou ik hem gewoon smorgens in zijn stoeltje zetten en dan steeds een stuk brood voor hem neer leggen, kijken of hij het zelf in zijn mond stopt dan blijft het makkelijk. Als je het echt nog moet voeren dan ben je (iniedergeval hier) zo een half uur tot uur verder haha

Ik heb nooit pap gebruikt. Wel geprobeerd, in de fles en vanuit een bordje, maar beiden geen succes geweest. Pap geven is ook geen verplichting, hoor!

Hij kan nog niet zelf een stukje brood in zijn mond stoppen, dus ik zou hem dat wel moeten geven, anders wordt het een bende en daar heb ik 's ochtends helemaal geen tijd voor, als ik moet werken!

Neeltje krijgt eerst de fles en dan een korstje brood. Pap lust ze niet, wat een kieskeurige types he . ( Minke eet namelijk al een bordje pap vanaf dat ze 5 maanden is!). Het brood is meer voor erbij, de fles zou ik zeker wel geven.

Erik heeft vanaf 6 maanden pap uit een bordje gekregen als ontbijt. En dat heeft hij heel lang lekker gevonden, tot hij een jaar of anderhalf was. Dus toen zijn we overgestapt op brood bij het ontbijt (met wat melk of jus d’orange). Nog weer later (rond z’n 2e verjaardag) is 'ie ook wel eens een beschuit of cracker als ontbijt gaan eten. Mijn ervaring is dus dat ze het zelf wel aangeven.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

mick is 9 maanden en ik ga nu beginnen met in de ochtend ook brood
dus
half 9 broodje met 120 melk
en uurtje later bijna een hele banaan ofzo eet hij zelf net als het brood
ik geef hem gewoon een donker bruin broodje dubbel gevouwen in zijn hand en binnen 10 min is het broodje helemaal op

-Stephanie-Timothy, even een vraagje voor mij. Mijn kleine nu ook 9 mnd. maar heeft veel moeite om brood en koekjes weg te krijgen. Heeft Mick tandjes? en hoe heb je dat aangepakt. Is voor mij echt een raadsel hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Mijn kleintje geen tanden en begint echt heeeel snel te kokhalzen en loopt rood aan. Tips misschien?

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

@ Leony
Je kunt de stukjes brood ook even in de melk dopen. Het wordt dan wat sappiger en makkelijker weg te krijgen. Lukt een soepstengel wel al daar op gesabbeld wordt?

Wij zijn met zes maanden begonnen met brood, pap vond ik niet nodig omdat hij daar toch een keer weer vanaf moest en brood eten vond ik wel net zo makkelijk aangezien hij de stukjes zelf in zijn mondje stopte. Zo zaten we heerlijk iedere ochtend aan tafel te ontbijten. Na het ontbijt kreeg hij een fles van 150 of 180. Lag er maar net aan hoe goed hij zijn brood had gegeten en hoe vroeg hij wakker was.

Eerste beleg was alleen maar wat margarine. Daarna geitenkaas er op en dat vond hij heerlijk en heeft hij heel lang het lekkerste broodbeleg gevonden. Nu (2 jr) moet hij er niets meer van hebben en heeft hij het liefst kokosbrood op zijn brood

Ik ben met een maand of 8 brood gaan geven 's ochtends. Vooral ook omdat de pap hier 's ochtends geen succes was, dat werd een strijd van een half uur om het er in te krijgen en een grote smeerboel. Brood ging goed 2 sneetjes binnen 10 minuten. Maar een halve snee of een hele is ook voldoende hoor, die van mij is een veelvraatje. Ik zou dan wel eerst brood en dan een fles doen want anders zit hij te vol waarschijnlijk. Van de flesvoeding zal hij waarschijnlijk wel minder willen maar daar ben je snel genoeg achter hoeveel hij nog wil. Het is nu waarschijnlijk even een werkje maar ze kunnen het snel genoeg zelf.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

ik geef pas sindskort brood in de middag. maar hij eet nog lang niet alles op en eet het altijd zelf op. ik wacht gewoon tot hij alles op kan eten dus een hele brood en dan pas stap ik over om smorgens vroeg ook brood te geven. ik zie gewoon aan hem dat hij er niet van weg is.

voor brood hoeven ze geen tandjes te hebben hoor. een goede tip bij verslikken enzo zou zijn, kleine stukjes in de wangzak stoppen en wachten tot hij het helemaal heeft opgegeten en even voelen aan zijn gehemlte of het niet allemaal daar blijft plakken. verder geef ik Meric nooit vers brood die zijn vaak te zacht…en ik geef altijd eerst de korstjes en dan pas de zachte kant. zo heeft hij heel goed leren kauwen en hij heeft er eigenlijk nooit last van gehad.

Lilypie First Birthday tickers

hey leony mick heeft 8 tanden ik heb er geen moeite voor gedaan
hij stopt gewoon alles in zijn mond en wil alles wel eten hij eet brood van af 7 maanden en toen had hij bijna 6 tandjes dus ik heb geen tipt het ging hier vanzelf
hij eet heel goed en bijna alles
maar timothy is nu 3.5 en die deed ook goed brood eten met 7 maanden en die had toen nog geen tandje dus denk idd niet dat het daar aan licht

Mmm, in ieder geval bedankt voor de tips. Vrijdag moet ik naar het bureau en dan zal ik nog eens vragen wat ik kan doen. Heb hem gister weer zo’n Nijntje koek gegeven maar echt opeten doet hij dit niet. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik vrij angstig ben door dat voordurende verslikken en kokhalzen. Maar wil toch doorzetten, moet eens gebeuren. Brood wil ik nadat ik bij het bureau ben geweest vrijdag weer gaan proberen. Eerst kijken wat zij nog zeggen en, dan is mijn vriend ook thuis vind ik wel zo prettig. Komt allemaal wel goed, maar omdat je overal leest dat die kleintjes al een hele snee wegkrijgen denk je oh jee, waarom gaat dat hier nog niet??? Maar ja, niet ieder kind is natuurlijk hetzelfde. Hij eet en drinkt verder prima, ook uit een bekertje. Dus hij blijft echt niet tot zijn 18e pap eten maar toch…

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

@Léony Ik kan me wel voor stellen dat je je wat zorgen maakt maar het komt vanzelf goed hoor. Hoe geef je het brood nu dan? Geef je echt kleine stukjes die in 1 keer in zijn mond passen? Muriel heeft ook geen tanden er komt er nu pas 1 door maar eet zo 1 1/2 boterham op. Ik geef eerst de hapklare stukjes en op eht eind nog een korst want dat vind ze leuk zelf in de mond stoppen en als ik haar zelf een hapklaar stukje geef gooit ze die op de grond. Wat je misschien een keer kunt proberen is een korst brood geven en dan 1 die goed lang is die hij goed zelf vast kan pakken en zelf in zijn mond kan stoppen dan voelt hij misschien meer wat er gebeurd in zijn mondje. Ik roep maar iets hoor. Koekje gaan hier ook goed ze bijt er echt stukjes af en maakt ze dan in haar mond zacht. Zulke sterke kaakjes hebben ze al dat ze al stukjes er af kunnen bijten zo zonder tandjes. Sta er elke keer weer versteld van.

Hier geven we nog steeds pap s morgens en dat vind ze heel lekker dus weet nog neit wanneer ik over ga stappen op brood.

@Leony,

Wij lijken op elkaar Ik ook nog steeds niet aan het brood. Maar ik geef sinds een week lange vingers en merk dat hij wel beter kauwt al. Ook met avondeten kan hij al grotere stukjes aan. Twee weken geleden oma een boterham laten geven en toen bleef er een stukje in zijn keel hangen. Maar ik heb hem over mijn arm gelegd en geklopt en toen was hij het kwijt. Ik had er smeerkaas op gedaan en dat plakt natuurlijk. Heb nu een potje zonnature jam gekocht en ga dat proberen. Ben benieuwd.

Succes!!

22-12-2009 colin geboren