Wanneer naar 3 flessen?

Sorry dat ik er weer over begin (heb het al bij meerdere topics aangesneden), maar heb nog geen goed gevoel hierover!

Onze zoon is nu 6 maanden en krijgt 4 flessen (180 ml, 200 ml gemaakte voeding) om 6.00/10.30/14.30/18.45 uur (zo ongeveer). Ik ben nu langzaam aan het proberen om het fruithapje naar 10.00/10.30 uur te krijgen (krijgt hij nu na de tweede fles, rond 12 uur), zodat de 2e fles naar 11.30/12.00 uur kan. Zou het dan mogelijk zijn om de 3e fles te vervangen door roosvicee (dat drinkt hij wel gewoon goed) en iets te knabbelen? Zijn groenten, rond 17.00 uur, gaat er niet zo heel lekker in, maar heb het gevoel dat dat zo is, omdat hij nog een derde fles in de middag krijgt (hij zit dan gewoon nog vol van de melk, denk ik). Ik lees hier op het forum dat je kindje een vol potje moet kunnen eten (200 gram) voordat je naar 3 flessen kunt, dus dan zou ik misschien wel heeeeeeeeeeel lang moeten wachten?!?! Want dat gaat hier echt niet lukken (was vandaag om 17.00 uur 100 gram, na een fles om 14.30 uur).

Ik snap het gewoon even niet…

Gewoon kijken wat hij nodig heeft, er is niets mis met 4 flessen en 6 maand volgens de verpakking van mijn flesvoeding.

Mijne krijgt nu:

7.00 200 + 5 el pap

10.00 fruit 100/150 gram en sap naar behoefte

12.00 200 + broodkorstje (niet dat hij snapt dat het in zijn mond moet tenzij zijn duim er naast zit)

15.00 koekje en thee/sap naar behoefte

17.30 ongeveer 50/100 gr aard producten, 50/100 gr groente 1 el vleescategorie

voor 19.00 200

Dus 3 flessen. Dat van die 200 gram persé vind ik zelf niet erg toepasselijk, de ene baby is groter dan de ander en de een heeft meer nodig. De mijne eet 100/150 gram met grote uitzondering 200 gram en hij groeit goed. Volgens de kinderarts volgens schema, de cb trok hun wenkbrauw op bij zijn gewicht. Laatste keer 9290 gram en 69,9 cm. Hollands welvaren. Maar hij is dunner dan mij toen ik zo oud was, mijn moeder gooide door elke fles pap. Dus hier niets te klagen.

Kwam vorige week bij het cb zeiden ze 3 flessen ook goed, was net van 5 naar 4 sinds een paar weken. Dus ben daar gewoon mee begonnen, met die van drie uur te laten vallen door sapjes en thee en eerst nog om vier uur een hele of een halve en nu gaat het prima. Als hij het nodig heeft geeft hij het wel aan.

Als hij het goed aangeeft trouwens kun je ook een dagje kijken hoelaat hij het zelf aangeeft. Toen hij zijn vijfde fles weigerde, ben ik op een vrije dag begonnen om zeven uur en de hele dag gewacht tot hoelaat hij aangaf, behalve de fruit en groentehap die gewoon op dezelfde vaste tijd en zo kwam ik op mijn vier flessen schema eigenlijk het zelfde als hier boven. Die ben ik toen verder gaan aanhouden.

Hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes.

Wij zijn toen Dion echt “warm eten” kreeg begonnen met 3 flessen en dit was met 6 maand.
Zijn schema was en is ongeveer.

8.00 180/6 met brinta
10.00 fruit soms rovicee
12.00 180/6
15.00 liga oid rovicee
17.00 warme hap+ toetje
19.00 180/6

Ik zou proberen als hij warm eten krijgt om de 3de fles weg te laten. Inprincipe hebben ze hem niet meer nodig.
Je moet ook kijken of je kindje er genoeg aan heeft anders zou je ook een fles van 100 ml kunnen doen.

Dit is het schema van Muriel ze is morgen 7 maanden.

8 uur fles
10 uur fruit
12 uur fles
16 uur fles
18 uur beetje groente
19 uur fles

Soms krijgt ze om 15 uur een halve liga omdat ze dan aangeeft dat ze trek heeft. Groente eten we sinds 3 dagen 3 diepvries blokjes. Ongeveer 3 kwart van een klein potje. Fruit eet ze evenveel als een klein potje dat heeft ze wel al heel snel op dus zit er aan te denken om iets meer te geven. Ze drinkt al haar flessen niet helemaal leeg dus denk dat we binnen kort wel kunnen over gaan op een fles minder. Maar vind het ook wel een beetje lastig. Ik wilde volgende week beginnen met pap in de 1e fles en denk dat ze dan ook wel weer meer verzadigd is. Hoop dat ze het fruit dan nog helemaal op kan. Ik denk zelf eigenlijk dat als we de fles van 16 uur weg laten ze wel meer groente gaat eten dat moeten we dan wel iets eerder gaan geven. Denk dat het nu allemaal wat te veel is. Ze is nooit een grote eter geweest. maar groeit als kool.

Iris ik moet uit ervaring zeggen dat hier 4 flessen in combi met groente en fruit nooit goed is gegaan. dus we zijn snel overgestapt naar 3 flessen en toen ging het pas goed met eten en drinken. wel heb ik de eerste fles vervangen voor 200ml melk met pap uit bord. dus smorgens om 7 uur lepel ik pap naar binnen en dan wilt hij om 10 uur echt nog geen fruit! dus ik geef zijn fruit pas om 11.00 uur en dan de fles melk om 13.00 uur. dan om 14.30 uur liga met diksap. vervolgens om 16.00 uur groente en om 18.30 de laatste fles.

dus sinds we smorgens pap geven is de schema helemaal goed. en loopt het hier hartstikke lekker. je zou het eventueel kunnen proberen? en het is wel waar dat ze ongeveer 180/200 gram groente en fruit op moeten eten wil je naar 3 flessen toe. want anders komen ze wel vocht tekort. dus dat heeft niets met je kind te maken of dat ze meer lusten of niet. en het is wel handig als je nu de flessen kunt verminderen hoe snel ze van de fles af zijn hoe beter uit bord eten geven is gewoon veel beter voor de ontwikkeling van je kind. goed voor zijn/haar mondmotoriek en spraakontwikkeling. maar goed ieder voor zich.

[img]http://lb1f.lilypie.com/K4vNp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

en je hoeft geen sorry te zeggen meid zelfde hebben wij hier ook gehad. ik snapte er niks van. maar eenmaal gekapt met de 4e fles ging het stukken beter. anders geef je toch om 15.00 uur al groente? en de laatste fles om 18.30 ofzo. ik weet zeker dat het dan na een tijdje wel goed gaat. gewoon proberen niets mis mee. je komt er echt wel! groetjes!

[img]http://lb1f.lilypie.com/K4vNp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

In België geven we zelfs maar twee flessen meer vanaf zes maand, dus drie zal zeker geen kwaad kunnen!

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

Vandaag is mijn zoontje bij de oppas (oma), maar het gaat tot nu toe zo:
6.30: fles
rond 10.15: fruit
12.00: fles

Gaat dus nog wel goed (dat proberen om fruit naar voren te krijgen en de tweede fles meer naar lunchtijd). Vanmiddag geven ze gewoon de fles en eet hij maar wat minder groenten, ik ben allang weer blij dat het lukt om de 2e fles wat later te geven. Morgen maar proberen om 's middags wat minder melk te geven, met wat sap erbij (en dat afbouwen) (dan zijn we toch vrij en kunnen we zelf even kijken).

goed om te horen Iris…het komt vast goed hoor! maak je maar geen zorgen ze kunnen niet eeuwig aan 4 flessen zitten

Lilypie First Birthday tickers

Ben ik weer!

De laatste dagen is ons schema een beetje zo:
6.30 210 (7 scheppen) met 4 scheppen Bambix ontbijtgranen (in fles)
9.30 fruit (groot potje, zelfgemaakt, dus ongeveer 200 gram)
11.30 210
15.00 sap en liga
17.00 groenten
18.45 210

Het is niet altijd zo op deze tijdstippen, maar zo ongeveer. Drie flessen dus! Ik geef rond 15.00 uur eerst sap en liga en kijk erna wat hij nog aan melk wil. Zo wil ik het gaan afbouwen. Vandaag heeft hij zijn fles van 11.30 uur ook niet helemaal op, 160 ml maar van gedronken.

Doe ik het zo goed? Onzeker, onzeker, onzeker…

210 is wel veel. ik zou gewoon lekker 180 geven nu je volledig groente en fruit geeft. verder ziet je schema er fantastisch uit. als het niet gaat dan kun je de groentehap altijd nog om 16.00 uur geven. anders moet ie te lang wachten voor zijn volgende voeding. (van 11.30 tot 17.00 uur is wel lang zeg maar) ben blij dat het je gelukt is om naar 3 flessen te gaan maar ik denk dat als je de flessen naar 180 verlaagt dat het dan vanzelf weer veel beter gaat hoor! groetjes!

Lilypie First Birthday tickers

Hmm Neeltje zit nog op 5 flessen omdat ze dus nog geen groenten wil eten… gelukkig inmiddels wel fruit

Mijn schema nu:
0645 fles
10.00 fruit
11.00 fles
1500 fles
1700 groenten ( eet ze maar paar lepeltjes van en trekt heeeele vieze gezichten dus dat schiet niet op)
1845 fles
2300 fles
Ik durf de late fles niet weg te laten tot ze goed eet 's avonds! Ben erg gehecht aan mijn nachtrust en ben bang dat ze anders niet genoeg heeft om de nacht mee rond te komen. Nou ja ik heb er vertrouwen in dat het allemaal vanzelf komt maar ben blij als ze goed gaat eten…!

Gewijzigd door - Linette1 op 25 Jun 2010 10:35:51

@Selma: op het pak melkpoeder staat dat een kindje 4 flessen van 180 ml mag of 3 van 210. Dat advies kreeg ik ook van het CB.

Vind het nog steeds erg moeilijk, dat overstappen op 3 flessen! De ochtend gaat prima: 06.30 pap, als tussendoortje fruit, rond half 12/12 uur de fles, maar dan…als tussendoortje geef ik dan sap en geef een stukje Liga in zijn handjes (gaat niet helemaal op) en rond 17.00 uur groenten. Het lijkt mij zo lang zonder eten. Nou ja, sap en een liga vult toch ook wel?

Pfffffffff…heb je het ene achter de rug, komt het volgende weer! Was eerst onzeker over doorslapen, over 5 naar 4 flessen, nu weer van 4 naar 3 flessen. Houdt het nog op? Denk het niet, hahahaha…

Iris@: ja hoor het houdt op
Over een jaar lees je dit terug en lach je erom, ik weet dat ik dit met Minke ook had namelijk en nu met Neeltje vind ik het heus ook wel weer eens lastig, maar weet zeker dat dat ook gewoon allemaal goed komt. Als ze een jaar zijn zijn ze zelfs allemaal helemaal af van flessen, daar kon ik me toen ook niets bij voorstellen en nu wel