Wanneer 'moeten' ze wat kunnen

Wanneer ‘moeten’ baby’s kunnen lopen, zitten, kruipen en praten? Natuurlijk kan de ene baby eerder wat dan de andere, maar wanneer gaan ze bijvoorbeeld papa of mama zeggen?

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

Ik raad je aan om het boek ‘Oei ik groei’ te kopen, daarin staat precies vanaf welk moment baby’s iets zouden kunnen leren. Dat houdt niet per definitie in dat ze het dan moeten kunnen maar dat ze het vanaf dat moment kunnen leren.
In het vraag en antwoorden boek van ‘Oei ik groei’ staat ook een schema tussen welke maanden ze bepaalde dingen gaan doen.

Groetjes!

idd. het oei ik groei boek geeft je duidelijheid.
ieder kindje is anders.
lieke zit al en draait om maar draait weinig omdat ze het niet leuk vindt. dus misschien zal ze ook wel niet gaan kruipen.
lieke is veel meer bezig met spraak.
zegt steeds papa papapa of dit bewust is geen iedee maar lijkt er steeds meer op.
ook zwaait ze al als we daag zeggen.
en als we hiep hiep zeggen steekt ze de handjes in de lucht.
hier is ze dus sneller mee als met draaien/kruipen.
ik ken ook een kindje van 8 maanden die al kruipt, dus je ziet ieder kindje is anders en ontwikkeld zich op eigen tempo.
niks is te voorspellen!!

groetjes gytha

Ik maak me niet druk om wat een kind moet kunnen… Als ze 6 zijn kunnen ze allemaal zo ongeveer hetzelfde…
Ik kreeg vorige week te horen dat Jeske achter lag met de grove motoriek.
Jeske heeft niet de behoefte om zich op te trekken of te staan…
Ik vind het juist erg logisch dat ze er langer over doet. Jeske is erg lang voor haar leeftijd, dus voor haar is het lastiger dan voor een compact lijfje…
(ze zit nu in maatje 86)

Verder is Jeske heel erg bezig met de fijne motoriek (ze weet de kleinste kruimel op te pakken tussen duim en wijsvinger) en praten…
Ze zegt al: etuh, ittuh, asiesiesie (alsjeblieft), mama, papa en die…

Meiden zijn over het algemeen sneller met praten en jongens sneller met lopen…
Laat het gewoon gaan en pin je niet vast op boekenwijsheid…

Natuurlijk weet ik dat elk kind zich anders ontwikkeld en ik maak me ook absoluut geen zorgen, maar was gewoon benieuwd hoe de richtlijnen zijn en wat je kan verwachten. Zelf heb ik het ‘Oei ik groei’ boek niet gekocht omdat ik het best wel prijzig vind. Misschien een leuk idee voor mijn verjaardag, al duurt dat nog een heeeeeeeeeele tijd!

Zo vind ik het leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn! Dat meisjes op verschillende dingen voor zijn op jongetjes en andersom natuurlijk!

Ik verwacht zelf dat Anna snel gaat kruipen, als ze op haar buikje ligt, dan gooit ze haar kontje omhoog en tekt ze haar beentjes al onder zich en trappelt dan met de beentjes. Als wji haar een beetje helpen, komt ze al een beetje vooruit!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.