Onderstaand bericht is uit ons stadskrantje:
St. Maarten valt dit jaar op zondag en daarom wil de gemeente geen richtlijn uitgeven voor de viering van deze dag. En dus mogen de kin-deren zelf weten wanneer ze er met hun lampionnen op uit willen trekken. Dit schept enerzijds ondui-delijkheid bij ouders van jonge kinderen, want lampionnetje lopen is toch ook een gezamenlijke traditie.
Broertjes, zusjes en vriendjes gaan in groepjes langs de huizen om als ‘koortje’ een Sintmaartensliedje aan te heffen en de beloning daarvoor in ontvangst te nemen. Anderzijds is het niet duidelijk voor de bewoners wanneer zij de traktatie voor de zangertjes klaar moeten zetten. Zaterdagavond, zondagavond of maandagavond?
Het vrijlaten van het lampionnetje lopen betekent dus: een paar avonden alert zijn op zingende jeugd aan de deur en de traktaties in de aanslag houden!Voor actieve kinderen een ideale situatie: die kunnen straks in plaats van één avond, drie keer op snoeptocht.
Ik weet eigenlijk niet goed waar het mee te maken heeft, het geloof, of het feit dat alle winkelcentra hier met lampionnetje lopen normaliter dingen organiseren en op zondags gesloten zijn…? Ik heb geen idee… en zoals ik het lees zou het inderdaad kunnen dat hier 3 avonden achter elkaar kinderen aan de deur gaan komen…
Nou, ik zal in de buurt nog eens rondvragen, ga zelf ook gewoon het liefst op 11 november, maar wil natuurlijk ook geen scheve gezichten hier langs de deuren!
Groetjes Carolien.