Wanneer gingen jullie kindjes praten

Rens is nu 14 maanden en zegt eigenlijk nog niets. ja hij zegt mama maar dat is echt nog een brabbel. Hij brabbelde als baby ook niet zo heel veel. Nu doet hij dat behoorlijk(kletskous) Hij snapt vaak wel wat ik tegen hem zeg(zeker dingen die ik vaak zeg) zoals pak de bal en waar is je muis?
Alle kindjes in mijn omgeving van zijn leeftijd of zelfs jonger kunnen toch wel al een aantal dingen zeggen.
Is dit normaal? Wanneer moet je je zorgen maken?

groetjes Ramona

Nu zeker nog niet!!!
Seth zegt nu 6 woorden ongeveer, en is dus ook niet een grote kletser, behalve dat hij ook heel de dag brabbelt
Als hij nu nog niets zegt als hij 2 is, kan je misschien verder gaan nadenken, maar nu zeker nog niet.
Komt echt wel!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Alles op z’n tijd…

Nog geen zorgen maken. Het ene kind praat eerder dan het andere. Erik loopt echt vóór met praten, maar achter qua fysieke ontwikkeling. Hij maakt al 2-woordzinnen en soms zelfs 3-woordzinnen, maar loopt sinds 3 weken. Zolang hij dingen begrijpt die je tegen hem zegt, komt het echt vanzelf wel.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@ramona: nou maak je eigen maar niet druk!
Aaron is ook 19 maanden en zegt Boem en ja…echt duidelijk en verder eigenlijks niks!
Soms denken we: hij zegt bal maar dan lijkt het er meer op dan dat hij het daadwerkelijk zegt.
Ik maak me er geen zorgen om…hij brabbelt de ganze dag!

Gr, Danielle

Joey is 16 maanden en zegt ook maar heel weinig. Alleen mama en papa, en dan wijst hij de foto van ons aan, maar dat zegt hij nooit om ons te roepen.
Verder zegt hij booi (mooi) en JA JA JA (als hij met de speelgoed telefoon belt)

Ik ben superveel met hem aan het oefenen, maar hij vertikt het echt om iets na te zeggen… Ach het komt vanzelf wel, ik maak me geen zorgen!

Lilypie First Birthday tickers

Lindsey is nu 17 maanden en zegt eigenlijk ook nog niet zo gek veel hoor, een paar korte-klank-woordjes maar ook niet zo gek veel.
ze oefent het wel, vaak zegt ze woordjes wel na maar dat blijft vaak maar bij 1 keer. en zoals eerder ook al gezegd zolang ze korte opdrachtjes wel begrijpen komt dat praten vanzelf wel hoor.
zou me er nu nog lang niet druk om maken.

liefs,
Rinske

[img]http://lb2f.lilypie.com/Zkwep2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

Thoby zegt helemaal niks! Ja…DADADADA! Maar daar houd het bij op.
Een tijdje geleden zei hij ineens mama…maar dat was echt maar 2 of 3 keer en toen nooit meer.

Wel, kletst hij tegen Mickey Mouse op tv alleen versta ik daar niks van hihi!

Groetjes Margot

Morgan begint nu net met wat duidelijkere woordjes. Zo is elke vogel op het moment kra kra kra omdat ze dat een kraai heeft horen zeggen. Twister en mickey (de poezen) wordt steeds duidelijker. En ze zegt Booom (baum) En ze zegt veel na. Zoals vanmorgen tel ik een twee en dan zegt ze een twee na, maar echt praten doet ze nog niet.

Groetjes,

Michèle

Jesse is nu sinds 2 maanden echt het kletsen en probeerd ook dingen na te zeggen. Maar niet druk maken hoor. Hiervoor zei hij ook niks.

Liefs

Hier buiten papa en mama en jajajaja en neenee ook nog niets hoor, komt vanzelf (hoop ik dan toch )

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Met 14 maanden is het normaal hoor, dat ze niet veel verstaanbaars zeggen.

Bij Nora is het nu sinds ongeveer 2 maanden dat ze heel actief bezig is met praten en proberen en het gaat haar steeds beter af. Op de creche zitten veel kindjes van haar leeftijd of ouder die er veel minder mee bezig zijn en dat is ook helemaal niet raar. Dit lijkt me helemaal geen reden tot zorgen.

Heb het in een ander topic ook al eens genoemd: Ik ken 2 mensen die pas met bijna 2,5 gingen praten en direct volzinnen maakten toen ze het eenmaal deden. Die ontwikkeling kan dus heel geleidelijk gaan, of heel snel. Wanneer ze ermee starten zegt daarom niet zoveel. Ook zegt het niets over aanleg of hoe makkelijk ze het later oppikken.

dus: No worries!

Seth riep vanochtend mama, toen hij wakker werd
Dus dat zegt hijin ieder geval bewust!

Liefs, Anne

Minke praat de hele dag maar we verstaan niet alles hoor hahaha, maar ze kan wel veel woordjes en namen zeggen.En dieren nadoen. Ook begint ze nu twee woorden achter elkaar te zeggen, bijvoorbeeld ´oma hallo´ als de telefoon gaat of ´zusje huilen´als ze Neeltje hoort huilen… Maar ik merkte dat ze echt veel woorden ging onthouden en zeggen vanaf een maand of 16. Daarvoor aleen papa,mama,die, eten en opa! Het verschilt echt per kindje en het komt vanzelf.

Lilypie First Birthday tickers

Ik heb hetzelfde gemerkt als jij Linette bij mij dochter de eerste maanden naar haar eerste verjaardag maar een paar woordjes en rond 16 maanden ging het ineens heel hard, rond 18 maanden zat ze op ongeveer 200 woorden (ja heb ze getelt omdat oma in Nederland het graag wilde weten) Nu is ze bijna 2 maar weet ik het echt niet meer zo veel, en ook 3/4 woorden zinnen! Best goed dus, maar iedereen is verschillend! Ik zou me in jou geval geen zorgen maken.

och die alexander zei helemaal niet zeker voor zijn 2de verjaardag niet, hij had een oudere zus en broer en als ie wees , wisten hun wel wat lexje bedoelde.
Nu zit hij sinds de zomervakantie op de peuterspeelzaal en kletst ons werkelijk waar de oren van de kop, tot vervelens toe legt ie ons alles uit en heeft ie een weerwoord…

zou me er nog niet zo’n zorgen om maken (alexander word in april 3)

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Iemand gaf weleens de tip om de woorden die er wel gezegd werden eens op te schrijven… Vaak blijkt dan dat je kindje meer brabbelt of zegt dan dat mama/papa denkt.

Enne … maak je geen zorgen … hier eentje die niet loopt en maar weinig echte duidelijke woorden zegt…

Hier ook een kindje wat pas sinds iets van 2 maandjes steeds meer woordjes gaat zeggen. Daarvoor was het alleen mama en met een beetje geluk 1 keer in de paar weken een keer papa. En dat terwijl we toch al vanaf zijn geboorte tegen hem praten. Het is voornamelijk nog heel veel brabbelen.

Geen zorgen om maken dus, het komt vanzelf.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Die tip over dat opschrijven heb ik toen gekregen en dat gaf mij een stuk rust moet ik zeggen.
Soms probeer ik het nu nog wel eens bij te houden maar hij kan meer dan 200 woorden en begint ook druk zinnen te maken dus er is geen beginnen meer aan.

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers