ik ben met lisa begonnen toen ze 3 jaar was. Binnen 3 maanden was ze zindelijk en droeg ze overdag geen luiers meer.
Stickers doen wonderen. In het begin ieder uur op de wc zetten of ze nou moest of niet. Dan kon ze voelen of ze moest of niet. Er een groot feest van maken boekjes laten lezen, liedjes zingen. Dit zodat het zo leuk mogelijk is op de wc! het is een groot feest als ze plassen of poepen moet. Je moet wel een aantal onderbroekjes bij de hand houden, want de eerste dagen zou je ze nogal eens moeten vervangen. Ook zette ik een kookwekker neer. Ze moest 3 minuten op de wc blijven zitten. In die tijd kon ze doen wat ze moest doen en daarna was het ook klaar en gingen we het plasje uitzwaaien. Ik had met haar “afgesproken” als ze de hele dag op de wc had geplast en niet in haar onderbroek mocht ze voordat ze 's avonds naar bed ging een sticker plakken. Ik had nl een stickerplaskaart gemaakt op Word en dat in de wc gehangen. Ook mocht ze als ze had gepoept apart een sticker plakken, want dat was natuurlijk helemaal fantastisch.
De eerste paar keer dat we met de auto weggingen deed ik haar nog een luier om, omdat dat wel ver van huis af was natuurlijk. Maar eigenlijk na een paar keer ging dat zo goed dat dit ook niet meer nodig was. Wel zei ik haar duidelijk dat als ze plassen moest dat ze het me moest vertellen en dat we dan gingen plassen.
Zo ging het en het is fantastisch gegaan moet ik zeggen
's nachts is ze nog niet zindelijk maar dat hoeft ook niet voor mij. Dat geeft ze zelf wel aan. Ze is nog geen 5 jaar dus ze heeft nog even de tijd.
Succes! gr, bianca
mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)