Wanneer de "r" zeggen?

Stephan praat echt hartstikke goed, heeft een grote woordenschat etc. etc.
Maar de “r” kan hij dus echt nog niet zeggen (ja, de “r” op zijn frans wel hahahaha )
Over een maandje is hij 5 jaar.

Nou ben ik zomaar eens benieuwd wanneer jullie kids de "R’ konden zeggen.
Sofie, Jordy?

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Gewijzigd door - Bieb op 16 May 2006 14:14:39

Hou bied,

Ja patrick is nu nog zo jong die spreekt de r ook nog niet goed uit.

Maar wat ik mij wel kan herinneren was mijn buurvrouw, haar zoon kon een week na zijn zesde verjaardag ineen keer de r zeggen.

Maar alle kinderen zijn anders nattuurlijk

veel liefs mignon

Ik denk dat wij hier een snelle in huis hebben, want ons oudste dochtertje (2,5 jaar) zegt de R al. Niet echt representatief dus.

Groetekes, Sje

hoiii!!

hier zegt Eva t prima (sept 2001) en Kasper ook redelijk (febr 2003) Maar heb ff voor je gegoogled en t volgende gevonden:

In het algemeen wordt aangenomen dat een kind van 5 de meeste klanken goed uitspreekt. De ‘R’ is daar een uitzondering op: deze klank wordt door vrijwel alle kinderen op de wereld laat verworven. Het is niet uitzonderlijk dat een kind op de basisschool nog af en toe moeite heeft met de ‘R’. Het beste advies dat ik kan geven is ‘heb geduld’. De meeste kinderen leren de ‘R’ vanzelf goed uitspreken.

Niks aan de hand dus! Liefs, Els

Hier zeggen ze allebei ook de R wel goed, alleen Demi heeft nog moeite met alles duidelijk uit te spreken, dat is dus wel zorgelijk helaas
Milan spreekt alles wel redelijk goed uit alleen de L niet daar maakt hij een J van dus ballen is bajjen, en hij noemt zichzelf mijan

Ach uiteindelijk komt het goed, en zo te lezen in els d’r topic zit het wel snor!!

Groetjes Nathalie & Co

Hey Els, bedankt voor het opzoeken!

Ik maakte me niet echt heel erge zorgen hoor
Hij heeft namelijk met geen 1 letter moeite gehad (ook bijv. de K niet vervangen voor een T als peuter )
De “r” is dus de enige

Maar was zomaar eens benieuwd.

Thanx iedereen!

hier beiden de k als een t… mama tim dus

maar sofie kreeg laatst een briefje mee dat ze getest was door de logopediste … daar kwam uit dat ze de zw als een tr zou uitspreken…

nou doeiii
als ze iets goed zegt is het de zw wel, zwaaien is echt zwaaien en geen traaien

maar om op je r uit te komen, de meeste mensen hier uit mijn omgeving verbazen zich over de rollende rrr van Sofie, ze zou zo in Gooische vrouwen kunnen ipv van jonge leu en koale grond…

groetjes Kim, mama van

en

Hahaha
Ja, Stephan kan dus wel heel kakkerig de naam van zijn grote broer uitspreken (Darren, met hete aardappel achterin de keel en zo’n overdreven engelse “r” )

Maarre, toevallig vroeg de moeder van een klasgenootje van Steef vandaag aan mij of Stephan ook al getest was door een logopediste.
Haar zoontje wel en die had een briefje daarover meegekregen.
Zelfde als bij Sofie op school dus.
Dus ik denk dat ik dan binnenkort ook wel zo’n briefje krijg over Stephan.

Gewijzigd door - Bieb op 16 May 2006 22:15:10

hier zeiden ze hem ook wel snel maar echt een rollende r,wij noemde dylan ook altijd goudse kakker hihihihi

kaitlyn heeft ook de test gehad verleden jaar,alles was toen goed alleen ze luisterde slecht hihiihih
ze prate erdoor heen bla,bla,bla kleinkind van haar oma die doet dat ook

Bianca mama van Kevin*,Dylan en Kaitlyn