Wanneer bijvoeding niet lukt

Hallo ouders,

Ik ben nieuw op deze forum en weet niet of er al een topic hierover bestaat.
Maar wat als bijvoeding niet lukt? Mijn kleine Esmee is al bijna 7 maanden en weigert nog steeds bijvoeding. Toen ze 5 maanden werd ben ik met een fruithapje begonnen en dat wilt ze nu nog steeds niet.
Ik heb hapjes uit een potje en ook zelfgemaakte geprobeerd, maar Esmee vindt echt helemaal niks lekker. Ze wilt alleen de flesvoeding. Ik heb fruit, groenten en zelfs een pyamapapje geprobeerd (ik dacht dat alle kinderen deze zoetigheid wel zouden lusten, maar nee ).
Ik doe het nu nog steeds heel rustig aan met het aanbieden van een lepeltje (vaak hetzelfde hapje wel 3/4 dagen achter elkaar), maar tja ze vindt het gewoon niet lekker.
Hoe pakken jullie bijvoeding aan?

Bied je alles gepureerd aan? Of in zachte kleine stukjes? Als je haar een ligakoekje in haar handen geeft, wat zou ze daar mee doen? Of van die kinderrijstwafeltjes van zonnatura (wel die zonder honing)? Misschien wil ze daar wel op sabbelen en leert ze zo andere smaken kennen. Het kan best zijn dat ze geen zin heeft in een lepeltje in haar mondje. Mag je ook al beginnen met broodkorstjes?

Geef je buiten flesvoeding al wat diksap in de fles? Of wil ze dat ook niet?

Het ene kind is snel met bijvoeding, het andere kind wil het absoluut niet. Ons zoontje vond fruit wel heerlijk, groente en pap moest hij echt niet. Maar op een gegeven moment ging de knop om en at hij heerlijk met ons mee. Vooral toen we de groente in stukjes gingen geven, heel zacht gekookt. Hij wilde zelf de stukjes in zijn mondje kunnen doen…

Ik bied nu nog steeds alles gepureerd aan en soms zitten er wel stukjes in en soms niet. Misschien heb je daar wel gelijk in en vind ze de lepel helemaal niks.
Ze sabbelt soms wel aan stukjes fruit dat ik aanbied. Maar als ik het pureer wilt ze er weer niks van hebben.
Het enige wat ik weet is dat ze naast flesvoeding ook wel wat water lust, maar als ik haar smaakjes aanbiedt dan lust ze het weer niet.
Brood heb ik ook al geprobeerd aan te bieden, maar ze begrijpt dat nog niet zo goed.
Ik doe het nog steeds heel rustig aan met de bijvoeding, maar na 2 maanden had ik gehoopt dat ze wel meer zou eten.

Wat je kunt doen is wat stukjes appel/peer even koken waardoor het zachter wordt. Pureer dit niet maar stop het zo in haar mondje (wel afgekoeld natuurlijk ). Misschien vindt ze dat wel lekker, ons zoontje was er dol op. Of kleine stukjes banaan, die lust ze vast wel.

Heb je liga in huis? Als ze het nog niet zelf naar haar mondje brengt, dan kun je haar helpen door de liga naar haar mondje te brengen terwijl het in haar handje zit. Dit vindt ze vast heel erg lekker!

Heb je ook lauwe diksap geprobeerd? Misschien vindt ze het koud niet zo prettig.

En als ze niet zelf hapt, kun je het in haar wangetje stoppen. Wij hadden op het werk een jongetje wat absoluut niet zelf kon/wilde eten, tot ik het eten voor hem in zijn wang stopte. Binnen twee weken at hij zelf (dit jongetje was dan al wel 2 1/2 hoor, maar toch…).

De moed echt niet opgeven hoor, op een gegeven moment gaat het knopje om en eet ze heerlijk met je mee.