Ik hoor overal om me heen dat kindjes van Rico’s leeftijd al aan het peuter puberen zijn.
Soms maar dan spreek ik ook over ZELDE heeft ie zo’n bui, maar dat is niet erger dan als met een sprongetje.
het enigste wat ik echt aan hem merk, is dat hij verlegen begint te worden en dat hij even de kat uit de boom moet kijken (vooral bij mannen met zware stem)
hij verstopt zich dan in mij en nouja noem maar op.
Nu las ik ergens dat peuter puberen juist goed is voor de ontwikkeling en dat dat vanaf anderhalf zeker begint.
maar ik moet zeggen…ik merk er bar weinig van.
Jullie denken natuurlijk: ben maar blij
en dat ben ik in die zin ook wel, maar als het echt goed is voor de ontwikkeling en hij doet er niet aan mee?
nouja vroeg me dus af wanneer het begon bij jullie kindjes.
Wanneer begint het echte peuter puberen?
Volgens mij heeft ieder kindje in een andere mate last van peuterpubertijd. Sommige kindjes hebben “gewoon soms een slechte bui” en anderen laten je Supermarkt-Scenario’s zien volgens mij. En dan alles wat daar tussen zit .
Jack zit er tussen in denk ik, maar meer naar de kant toe van een slechte bui hebben zeg maar.
Kan niet zeggen dat ik het tot nu toe als HEEL heftig ervaar. Maar volgens is het ook met fases zo tussen de 1,5 jaar en de 3 jaar of zo. Dus misschien komt het voor mij ( en jou ) nog?
En wat die ontwikkeling betreft; als jouw kindje behoort tot de mildere Peuterpubers zal er echt niks raars zijn met zijn ontwikkeling hoor!
Hier in huis valt het ook nog reuze mee. Zo nu en dan een dagje dat er geen land te bezeilen is met hem. Maar om me heen zie ook ik heel andere scenario’s. Het ene kind heeft nu eenmaal meer temperament dan het andere en ik denk niet dat je je daar druk om moet gaan maken. Hij is zoals hij is en het komt zoals het komt Vooral niet gaan vergelijken met anderen, want er zijn kinderen die met 4 maanden al tandjes krijgen en er zijn kinderen die het eerste jaar nog helemaal niets hebben. Iedereen is anders
denk ook dat het net als bij de tienerpubertijd, het bij elke kind verschilt hoe ze reageren en vanaf wanneer.
dus het zou best kunnen dat Rico in de ppt zit maar het kan ook heel goed zijn dat het pas over een half jaar zover is. en dan de mate waarin het gebeurt verschilt vast ook.
dus hopen maar voor je dat dit het is en dat het hierbij blijft.
liefs,
Rinske
hmm oke gelukkig
ja ik was natuurlijk al heel blij dat het zo meevalt,
want ik heb nog maar een paar keer gedacht: ooh ik kan je wel achter het behang plakken.
maar dan is het vooral in de middag, en ik merk dat ie dan ook moe is.
nu is ie b.v. weer wat moeilijk geweest maar dat komt dan weer door zijn laatste kiezen (tandenpoetsen is ook drama geworden, wat altijd zo is als hij kiezen/tanden krijgt)
maar wel heel lief dat ie zo verlegen kan doen,
hij kan trouwens ook heel boos kijken naar vreemde mensen.
ik moet er altijd wel om lachen
Ik merk er ook nog niet heel veel van. Nick heeft wel momenten dat hij dingen uitprobeerd die hij niet mag. Waarschuwen en vervolgens nog een keer proberen. Echt uitlokken. Vandaag heeft ie momenten dat hij zomaar gaat huilen alsof hij zichzelf in de weg loopt. Ik troost hem dan eventjes en dan gaat het weer.
Dramatische uitspattingen heb ik gelukkig nog niet gehad
Groetjes Bianca
Seth heeft inderdaad ook wel momenten dat hij ontzettend aandacht loopt te trekken, maar dan negeer ik hem echt.
Bijv. Hij is aan het spelen en laat ineens expres zijn speelgoed vallen en gaat erom huilen. Ja daahààg!! Daar trapt mama mooi niet in
Verder nog geen ernstige perikelen hier, maar ik denk ook dat het bij elk kindje in tijd en ernst anders is!
Liefs, Anne
ja het viel me vooral in de winkel op,
soms heeft ie als ie in de wagen zit, momenten dat hij dingen wil pakken en dan gaat mijmeren als ik de wagen ietsje verschuif zodat hij er niet bij kan.
dus ik dacht: dat wordt wat als hij ZONDER wagen meegaat, maar gewoon in de winkel kan lopen.
maar gisteren probeerde we dat dus uit, en echt NO problem!
hij zat niet eens ergens aan!
hij keek wel naar pakken spa, waar dan een sinaasappel op stond ofzo en hij dan dat pak aantikte en zei: bal!
jaha haha.
maar dan stapte hij weer gewoon verder en niks aan het handje.
en toen er een peuter echt begon te tieren in de winkel, greep ie me vast en lachte naar me, zovan: maar ikke doe dat niet!
vond dat zo mooi!
mijn twee oudste kinderen hebben nooit gepubert mijn jongste daarintegen heel erg
wellicht nemen de oudste nog een revanch als ze een jaar of 15 zijn hahaha
of het goed is voor de ontwikkeling zou ik niet weten mijn kids zijn toch vrij normaal ondanks dat ze niet gepubert hebben
wel is het beter voor de sfeer in huis als ze die tijd overslaan hahaha
de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag
nou nee niet slecht voor de ontwikkeling maar wel goed.
idd ik ben dan ook bang dat ze het met de tiener pubertijd hun slag gaan slaan.
en ik heb eigenlijk liever dat rico als peuter zijn slag slaat, zodat hij later als ik hem niet meer aankan wat makkelijker is
sorry dames maar ik geloof niet dat het zo werkt ze slaan hun slag toch wel. of ze dat nou 1 of 2 keer doen weet niemand te zeggen natuurlijk. het een staat dan ook los van de ander, ook de mate waarin is maar een gokken.
maarja een mens mag blijven hopen toch haha
liefs,
Rinske
Ik heb het idee dat het met vlagen komt, soms gaat het een tijdje heel goed soms niet zo, ik denk ook wel dat als je duidelijke regels maakt die negatieve fases sneller zijn afgelopen, omdat ze weten waar de grenzen liggen. Verder denk ik dat je ook niet bepaalde dingen moet op zoeken, ik ga nooit met Jada naar de winkel tegen etenstijd of als ze moet slapen das niet zo slim!
@Rinske: haha mooi zo, dan hoef ik me niet druk te maken over 15 jaar
@malawimamajada: ja dat is inderdaad ook waar,
dingen opzoeken schiet niet op nee.
idd als hij moe is schiet het zeker niet op om naar de winkel te gaan.
ook niet als hij NET wakker is,
dan vind hij dingen nogal gauw eng enzo.
of moet hij nog even wakker worden.
helaas kan het soms niet anders
Rico heeft trouwens wel iets nieuws, maar dit heeft niets met boos worden te maken.
hij balt zijn vuisten en doet dan zo"ieeehhh" kan het niet na “typen” het is net alsof je heel veel kracht zet zeg maar.
haha ik lach me rot,
hij ook daarna
hij wil gewoon laten zien hoe sterk hij is,
maar sterk is hij! jeetje daar ben ik vaak verbaasd over
Dat iehhhhh Inge doet Dylano ook, hoe kan het ook anders. Maar hij doet het niet met de vuisten gebald, maar gaat tegen een kast ofzo staan en dan gaat hij duwen en zet dan volop kracht om hem te proberen te verschuiven. Heb de laatste tijd nogal wat verandert in huis dus dat probeert hij ook
Liefs Michelle
Apart, ik neem Julian nl. wel mee als ie moe is maar ik het nog iets te vroeg vind om te gaan slapen (overdag). Hij komt dan weer helemaal bij, loopt prinsheerlijk met het kleine karretje door de AH en is helemaal blij als hij een plakje worst krijgt. De eerste keer vond ie het karretje zelfs zo mooi dat ie er mee de winkel uit wilde lopen (terwijl mama nog stond te betalen)…
Maar zo zie je maar weer, ieder kind is anders En dat is maar goed ook toch?
Ik zei vanavond nog tegen mijn man “Marijn begint nu te puberen” dus bij ons vanaf 2 jaar. Maar vindt het nog niet in erge mate tot nu toe. Marijn was/is altijd wel een mannetje die vaak de grenzen opzoekt dus ik was ook wel al wat gewend. Maar als ik sommige verhalen hoor dan mogen we nog onze handen dichtknijpen.
Dus ja ieder kind doet het op zijn eigen tijd en ja is het echt zo belangrijk voor hun ontwikkeling. Zolang een kind weet waar hij aan toe is en dus duidelijke regels krijgt is het lijkt me hetzelfde dan dat hij zelf de grenzen opzoekt.
heh… hier is het volgens mij nu begonnen.
ik was met rico in bad gegaan, en met het afdrogen had hij een flesje vast die ik later af wilde pakken omdat hij klaar was. wilde dat flesje terug op de badkamer zetten maar hij was het er niet mee eens.
kreeg echt een bewuste klap tegen mijn gezicht.
echt de tranen sprongen in mijn ogen! mijn lieve mannetje die altijd zo lief is geeft me gewoon een knal!
Ik schrok ervan en riep dus: RICO WAT DOE JE NOU!! en pakte zijn arm beet waarmee hij sloeg (niet heel hard maar hij schrok er wel van) omdat hij weer wilde uithalen moest ik m tegenhouden.
hij begon nog harder te huilen waarop ik ook nog verdrietiger werd vanwege mijn reactie.
jeetje zeg… ik had m gewoon op de grond moeten zetten en uit laten razen denk ik achteraf.
we hebben het alweer goedgemaakt, en hij zit nu in de box te spelen en gedraagt zich nog voorbeeldiger dan normaal
maargoed ik voelde me wel rot over mijn reactie.
Welke reactie? Z’n arm vastpakken is toch prima? Dat gebeurt hier dan ook hoor, en op heel boze toon zeggen dat dat niet mag en dan laat ik hem inderdaad even in z’n eentje ‘nadenken’.
Groetjes,
M
Ook ik pak zijn arm vast hoor Inge en indd wel zo dat hij het voelt, laat me niet slaan
Liefs Michelle