hoi hoi,
ik heb een vraagje vanaf welke leeftijd kun je gaan proberen om een kleintje zindelijk te laten worden en hoe pak je zoiets aan ??
Niet dat Damian van mij nu al zindelijk moet worden hoor…dus begrijp me niet verkeerd.
Groetjes Deborah
hoi hoi,
ik heb een vraagje vanaf welke leeftijd kun je gaan proberen om een kleintje zindelijk te laten worden en hoe pak je zoiets aan ??
Niet dat Damian van mij nu al zindelijk moet worden hoor…dus begrijp me niet verkeerd.
Groetjes Deborah
Geen standaard leeftijd voor. Ooit is een artikel gepubliceerd dat je na de 27 maanden het meest succes hebt en dat het in de periode daarvoor averechts kan werken.
Je merkt vanzelf wanneer je kleine mop interesse krijgt in een wereldje buiten de luier. Dus als je kleine mop zelf een keertje op de wc wil zitten omdat-ie jou erop heeft zien zitten, gewoon doen. Laat maar kennismaken.
Of je zet een plaspotje in de toiletruimte. Krijgt-ie ook vanzelf op een gegeven moment interesse in. Voorlopig zit je echter nog wel in de luiers hoor!
Groetekes, Sje
hoi,
Ik heb een maand of 3 geleden een potje gekocht van fice price dat geluid maakt als ze erop plassen of poepen.
Was toevallig bij kruitvat in reclame ik dacht koop hem vast en zet ik hem nog even weg. Ja dat zal wel liek vondt het erg interresant en toen ze er de eerste keer op wilde en plaste kwam er dus een muziekje en sinds dien bij elke verschoning zetten we ze op het potje. Meestal plast ze ook en ze wil er altijd op.
We houden het gewoon leuk. tussendoor is ze natuurlijk nog wel nat!
En poepen geeft ze sinds een week aan dan roept ze poep en als ik ze op potje zet poept ze ook. sinds een week geen poepluier meer gehad hahaha
Ik zou zeggen gewoon proberen en als ik naar wc zoet zeg ik mama potje plassen en meestal wil ze dan ook hahhah
Niks dwingen of forceren als hij niet wil gewoon even mee wachten.
groetjes Gytha
Pas op met potjes die geluid maken. Die kunnen ook averechts werken. Sommige potjes reageren al heel snel. Dus zodra een kindje wat langer op het potje zit, kan de lucht in dat potje al vochtiger worden zonder dat er geplast of gepoept wordt. En dan begint dat muziekje al te spelen. Het ene potje is blijkbaar gevoeliger afgesteld dan het andere potje.
Onze oudste is zich een keer wild geschrokken daarvan. Normaal voelen ze namelijk die plas al lopen en dan zijn ze voorbereid op dat muziekje. Nu begon dat muziekje al zonder dat ze een plas voelde lopen. Dus ze sprong van dat potje af.
Ze is een dagje wat huiverig voor dat potje geweest ondanks dat ze gezien had dat we de batterijen eruit gehaald hadden. Ze vertrouwde dat ding gewoon niet meer.
Gelukkig heeft dat bij haar maar 1 dagje geduurd, maar voor hetzelfde geld ben je weer helemaal terug bij af met zindelijkheidstraining. Dus denk goed na voordat je een potje met muziek of andere geluidjes aanschaft!
Groetekes, Sje
het potje van ons begint echt pas als sensor die erin zit nat wordt!
maar wist niet dat sommige ook te snel af gaan.
die van ons dus gelukkig niet
groetjes Gytha
Hoi,
Wat je ook zou kunnen doen om te kijken of er intresse is bij d’r haar meenemen naar de w.c. als je zelf ook gaat.
groetjes
lon106
ja die knul van mij wil ook steeds mee naar de w.c., vind het bere interessant. roept al een tijdje dat ie moet poepen of gepoept heeft. maar hij vind het zo leuk die wc, dat hij zegt "poepen"en naar de wc loopt en dan zetten we hem er maar op maar gebeurd er dus heeelemaal niks hé. hahahaha. en hij lol voor 10.
maar het is wel lastig om snel te reageren want hij heeft nog een luier en een romper, dus eer ik alles uit heb…potje zitten vind hij ook leuk maar kan niet langstilzitten.
Ik rommel maar een beetje, zie het wel! ben blij dat hij niet bang voor de pot is, dat hoor je weleens.
x Floss
Jens wil ook steeds mee naar de wc, maar niet omdat hij dat nou zo interessant vind, hihi. Hij wil gewoon mama (of papa) in de gaten houden!
Hij wordt a.s. zaterdag 2 (boehoe, waar blijft de tijd), maar is er nog niet klaar voor denk ik. Toont nog absoluut geen interesse, staat ons nog gewoon aan te gapen als ie z’n luier vol drukt, etc etc. We hebben afgesproken dat hij komende zomer maar lekker in z’n blote kippebilletjes mag rond dartelen buiten en dan kijken we wel hoe 't loopt. Hij zal dan ongeveer 2,5 zijn, lijkt me een mooie leeftijd.
Gr. Marla
Ik ben het eens met de kraam die op de negenmaandenbeurs stond. Tis meer werk, maar kinderen die katoenenluiers dragen zijn toch vaak eerder zindelijk. Vooral de wat duurdere luiers van tegenwoordig absorberen zo goed dat de kinderen niets voelen. Ik denk dat het vieze gevoel van een natte luier wel een stimulans geeft om het op een potje te doen. Kayleigh is nu net 2 en deed het al voor dat ze een jaar oud was. Nu ben ik het wel eens met de kinderarts dat dit wel heel snel is en het er ook mee te maken heeft waarschijnlijk dat ze last had van constipatie en het op het potje er makkelijker uit kwam dan in de luier en dus minder pijnlijk is. We zullen het nooit weten. Maar uiteindelijk is het gewoon afwachten tot je kindje er zelf aan toe is denk ik. En bij de ene is dat eerder dan bij de andere.
Dat is nou iets waar ik niet aan wil denken katoenluiers, ik heb het meegemaakt met mijn zusje (is nakomertje) mijn moeder bleef aan de gang. Want is niet alleen een katoenluier verschonen maar ook heel vaak, bedjes, kleertjes,… s nachts ook diverse keren verschonen. Ben heel blij met de uitvinding van de luiers. Mijn moeder had trouwens weinig keuze want mijn zusje was allergisch aan luiers. Ik heb Boris tussendoor wel paar keertjes katoenluier omgedaan voor half uurtje op de dag,… maar ben toch blij met de gewone luier en Boris ligt niet graag stil dus zijn die pull up broekjes van Libero ook echt makkelijk.
onze dochter bijna 2,5 jaar oud. Heeft geen luier meer om. Gaat redelijk goed. Alleen wel meerdere keren per dag nog een ongelukje.
Iemand een idee hoe hier mee om te gaan? Het zijn druppels tot natte broeken. Ze voelt het aankomen en zegt dan ik moet plassen, maar is dan net te laat.
We hebben nu een beloningssysteem met stickers end at werkt redelijk goed.
Tips om de ongelukjes te voorkomen/ verminderen?
Potje in het zicht zetten. Eigenlijk moeten ze leren dat plassen en poepen in de ruimte van het toilet gebeurt, maar als je in die overgangsfase het potje in de huiskamer of keuken zet, worden ze er wat beter aan herinnerd dat ze het niet zomaar meer kunnen laten lopen.
Wel erbij vermelden dat je het potje voor een poosje in de huiskamer zet tot het beter gaat met plassen en dat het daarna weer teruggezet wordt in de toiletruimte.
Groetekes, Sje
misschien na het eten en drinken haar op potje plaatsen en vragen of ze naar toilet moet kort daarna. Ik heb er nog geen ervaring mee maar weet nog van mijn zusje dat mijn moeder dat deed. Voor het slapengaan hoefde ze uiteraard nooit dus liet mijn moeder de kraan lopen en dan moest ze wel plassen.
lucas is net 3 jaar geworden, maar naar de wc gaan wilt hij niet.
Ongeveer 2 a 3 weken geleden heeft hij wel regelmatig op de wc of potje gezeten.
maar zodra hij gaat plassen gaat ie gillen, huilen en krijsen als een gek. Hij vindt het doodeng!!!
nou ja ik dwing hem niet en vind als hij eraan toe is dan geeft hij het zelf wel aan als hij naar de wc wilt. Zo af en toe vraag ik of hij een plas wilt doen op de wc. Als ik dat nu aan hem vraag dan begint hij al paniekerig te huilen en zegt dat hij niet wilt.
Lisa: daar begon ik mee toen ze net 3 jaar was en binnen 3 maanden was ze overdag volledig zindelijk. 's Nachts is nog steeds een probleem. Dan heeft ze nog steeds een luier om. Ze voelt het gewoon niet. Ze is wel al 5,5 jaar oud hoor. Kijk ze moet niet van mij maar het zou wel fijn zijn want dat scheelt echt die luiers kopen. We hebben het wel geprobeerd maar het lukt niet. Ik probeer het van de zomer weer denk ik want dan zit ook het dekbed er niet in.
Groetjes bianca
mama van Lisa (14-05-2003) en Lucas (31-12-2005)