Wanneer beginnen met op het potje gaan?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje…
Jim is nu 16 maanden en het is al een paar keer voorgekomen dat hij Poep zegt en dat hij dan ook werkelijk gepoept heeft of dat hij gaat beginnen!
Nu wil ik eerst even kwijt dat ik supertrots op hem ben natuurlijk
Maar nu wilde ik weten of dit ook een goed moment is om hem op het potje te gaan zetten of is het daar te vroeg voor?

Mama van Jim

Lilypie Second Birthday tickers

Gewoon proberen. Niet pushen ofzo, maar als hij er op wil zitten en poepen of plassen, is dat geen probleem toch?

Mijn dochter deed met 15 maanden elke dag een plasje op de pot. (of meerdere ). Dit heeft 5 weken geduurt… en toen wilde ze niet meer.
Nu wil ze wel elke keer op de pot of wc zitten, maar doet niks. Zit gewoon een poosje, loopt nog eens een rondje in dr blote billen, gaat weer zitten en roept na een tijdje Kraaaaar! (klaar).
Maar heeft sindsdien dus nooit meer wat gedaan.
Komt vanzelf ik bied hem haar nu ook niet meer standaard aan, alleen als ze er om vraagt.

Als een kindjes zelf interesse toont in zindelijkheidstraining dan kun je wel het potje aanbieden. Als na een poosje het interessante eraf is, dan niet pushen maar je er gewoon bij neerleggen dat hij even geen interesse meer heeft.

Hij is nog jong dus het is nog geen noodzaak dat-ie zindelijk is.

Normaal gezien wordt ongeveer 27 maanden aangehouden om actiever te beginnen met zindelijkheidstraining. En ook dan geldt nog steeds: niet pushen.

Groetekes, Sje

Damian doet dit inderdaad ook. Hij loopt ook naar de wc en klopt op de duer en zegt dan poep. We zetten dan het potje voor hem neer. Schud hij nee dan wil die niet en anders gaat de luier uit en gaat hij zelf!!! op het potje zitten. Tot nu toe is er nog niks gekomen op de ene keer na dat hij opstond en naast het potje ging zitten en gewoon op de grond poepte haha. Hij was gelijk geschrokken dus heb hem lekker geknuffeld en meerdere malen gezegt dat het niet erg is.

Grote kans dat-ie niet zozeer geschrokken is van het feit dat-ie naast het potje poepte i.p.v. erin, maar meer van het feit dat-ie voor het eerst zijn eigen poep zag.

Vergeet niet dat kinderen eigenlijk nooit hun eigen poep zien in de luiertijd. Ze worden liggend verschoond en de luier wordt dichtgeklapt. Dus eigenlijk weten ze helemaal niet hoe poep eruit ziet. Dus logisch dat ze zich kapot schrikken als ze zien wat er uit hun billen komt.

Groetekes, Sje

Je kunt het idd gewoon aan blijven bieden zolang het interessant is en zo niet, dan niet… Lisa toont totaal nog geen interesse en geeft zelfs ook niet aan als ze al gepoept heeft… ach, het komt als het komt…

Luka toont wel interesse in het potje, maar alleen om ermee te spelen. Dus autootjes erin en er weer uit, maar verder? Nee, helemaal niet.
Wel vind hij de wc erg interessant, met name het doortrekken. Ik moet altijd de wc door open ouden om te zien wat meneer doet in de huiskamer of gang, en de laatste week komt hij iedere keer kijken.
Mijn man heeft hem gister voor het douchen op de wc laten zitten, terwijl ik de douche liet lopen en je raad nooit? Heeft hij op de wc geplast!
Waarschijnlijk van het lopende douchewater, dat heeft hij namelijk vaker, maar we moesten er zo om lachen! Hij snapte er niets van…

Hoi Aaron is nu 18 maanden en roept ook sinds ongeveer 3 maanden als hij gepoept heeft, en ook hij wil niet op het potje. Wel krijgt hij steeds complimentjes omdat hij zo goed aangeeft wanneer hij gepoept heeft.
Die zindelijkheids training doen we van de zomer mee beginnen. Dan is het ook niet te koud om in zijn blote billen rond te lopen. Schijnt goed te werken heb ik begrepen.
Hoe eerder we van die luiers af zijn hoe liever

[img]http://lb1f.lilypie.com/G6tKp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

ja hier ook eentje van 18 maanden die kakkie roept als ze al gepoept heeft!
dus dan zet ik haar alsnog gezellig op haar potje, gewoon voor het voorbeeld zeg maar, het zou nu nog leuk zijn als ze ’ voordat ze poept’ kakkie of poep zou roepen,want dan trekt mama meteen die luier uit en op die pot , hoppa gewoon mee beginnen als je denkt dat ze het een beetje doorhebben…
en als ze er nog niks van motte hebben dan is de tijd nog niet rijp…
pip die zit soms ook gewoon op haar potje, met een boekkie van die ’ douwgeluiden te maken’ en dan mot ze kei hard lache om zichzelf, dus ik denk dat het wel tijd is, maar ja ze kan ook ineens weer een fobie krijgen… dus we wachten het rustig af, wil ze erop mag ze hoor !! phhhh zonder luiers, heerlijk !!!
scheelt een contrainer in de maand aan vuilniszakken hahahaa

Pippy is geboren 17.07.2009