Hoi hoi!
hier toch weer ff een vraagje hoe jullie dat doen… ons meisje is zo’n 7 maandjes oud (okay bijna, nu 30 weken) en kan totaal niet alleen spelen. ik heb er al eens op gegoogled… maar merk dat veel kindjes toch wel langer alleen kunnen spelen dan ons meisje. Ik ben de hele dag thuis met/bij haar dus dat kan ook meespelen dat ze daardoor alle aandacht krijgt. Huishouden doe ik in de tijd dat ze slaapt. Ik wissen de speelplekken wel af. Op de grond op een kleed en in de box. Wippertje hebben we al aan de kant gezet. Ze kruipt nog niet maar kan al wel goed zelfstandig zitten.
Alleen spelen is heel moeilijk voor haar. Ik probeer t wel door haar op t kleed te zetten en dan op 1 a 2 meter van haar iets anders te gaan doen (zoals nu even achter de pc). Maar na een paar minuten piept ze al, en dat gaat door in huilen. Als ik even wegloop huilt ze zo wie zo heel snel. Speelgoed genoeg, ook nog uitdagend (net nieuw na sinterklaas). Ik probeer haar wel te laten merken dat ik haar zie… maar ze blijft huilen en naar me kijken. Zo kan ik dus eigenlijk nooit iets doen als zij wakker is. Heel vervelend en vermoeiend (en irritant soms).
In de box kan ze soms wel even alleen spelen maar dan zitten wij ernaast in de stoel of op de bank. Dat is dichtbij…
Hoe kan ik haar leren om alleen te spelen? Al is het maar in het begin 5 minuten en dat uitbouwen naar langer… Ze is steeds meer wakker dus ik wil ook wel eens iets doen zonder haar aandacht te hoeven geven of naast haar te zitten als ze speelt. Samenspelen is niet altijd nodig, ernaast zitten is soms voldoende.
Hoe doen jullie dat? Laten jullie je kindjes soms huilen om eraan te wennen? Vind ik zo zielig…
Hebben we haar teveel verwend? Zou zomaar kunnen…
Kiekeboe speel ik regelmatig met haar om haar te leren dat ik er wel ben als ik even weg ben. Zowel met een doekje als achter de muur/bar naar de keuken toe. Dat vind ze wel leuk maar ook weer voorspelbaar…
Lang verhaal, maar benieuwd hoe jullie dat doen! En of jullie kindjes wel alleen kunnen spelen. Of is dat pas als ze ouder zijn?
Erg benieuwd naar jullie tips/reacties!
Groetjes