Wanneer alleen spelen? Of teveel verwend?

Hoi hoi!

hier toch weer ff een vraagje hoe jullie dat doen… ons meisje is zo’n 7 maandjes oud (okay bijna, nu 30 weken) en kan totaal niet alleen spelen. ik heb er al eens op gegoogled… maar merk dat veel kindjes toch wel langer alleen kunnen spelen dan ons meisje. Ik ben de hele dag thuis met/bij haar dus dat kan ook meespelen dat ze daardoor alle aandacht krijgt. Huishouden doe ik in de tijd dat ze slaapt. Ik wissen de speelplekken wel af. Op de grond op een kleed en in de box. Wippertje hebben we al aan de kant gezet. Ze kruipt nog niet maar kan al wel goed zelfstandig zitten.
Alleen spelen is heel moeilijk voor haar. Ik probeer t wel door haar op t kleed te zetten en dan op 1 a 2 meter van haar iets anders te gaan doen (zoals nu even achter de pc). Maar na een paar minuten piept ze al, en dat gaat door in huilen. Als ik even wegloop huilt ze zo wie zo heel snel. Speelgoed genoeg, ook nog uitdagend (net nieuw na sinterklaas). Ik probeer haar wel te laten merken dat ik haar zie… maar ze blijft huilen en naar me kijken. Zo kan ik dus eigenlijk nooit iets doen als zij wakker is. Heel vervelend en vermoeiend (en irritant soms).
In de box kan ze soms wel even alleen spelen maar dan zitten wij ernaast in de stoel of op de bank. Dat is dichtbij…
Hoe kan ik haar leren om alleen te spelen? Al is het maar in het begin 5 minuten en dat uitbouwen naar langer… Ze is steeds meer wakker dus ik wil ook wel eens iets doen zonder haar aandacht te hoeven geven of naast haar te zitten als ze speelt. Samenspelen is niet altijd nodig, ernaast zitten is soms voldoende.
Hoe doen jullie dat? Laten jullie je kindjes soms huilen om eraan te wennen? Vind ik zo zielig…
Hebben we haar teveel verwend? Zou zomaar kunnen…
Kiekeboe speel ik regelmatig met haar om haar te leren dat ik er wel ben als ik even weg ben. Zowel met een doekje als achter de muur/bar naar de keuken toe. Dat vind ze wel leuk maar ook weer voorspelbaar…
Lang verhaal, maar benieuwd hoe jullie dat doen! En of jullie kindjes wel alleen kunnen spelen. Of is dat pas als ze ouder zijn?
Erg benieuwd naar jullie tips/reacties!
Groetjes

Alleen spelen op die leeftijd? Sorry, maar een reële verwachting is dat niet. Het heeft denk ik heel erg met temperament van je kindje te maken of ze dat op die leeftijd kunnen en ik zou me als ik jou was dan ook niets aantrekken van verhalen op internet van kindjes die het al wel heel goed kunnen. Jij hebt een dochter en zij is anders en het is helemaal nog niet raar dat ze niet alleen kan spelen. Hoe jonger ze zijn, hoe meer energie het van je vraagt wat dat betreft en dat wordt steeds makkelijker. Alhoewel ik moet zeggen dat mijn peuterzoon van 2,5 ook nog steeds niet langer dan 10 minuutjes alleen kan spelen, maar met hem kan je daar nu langzaam aan afspraken over gaan maken. Dat is het voordeel als ze iets ouder zijn. Dus probeer het niet irritant te vinden, want zij kan er niets aan doen. Het is heel normaal op deze jonge leeftijd.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Nee, kan je uit de droom helpen. Baby;s van 7 maand kunnen echt nog niet alleen spelen. Onze meid is nu anderhalf en kan haar nu goed alleen vermaken. Maar ook geen uren. Meestal een 15 min tot een 30 min en dan komt ze altijd ff bij mama zitten.
Het duurt nog wel even dus voordat ze alleen gaan spelen. Toch zou je als je kleine wakker is best iets aan het huishouden kunnen doen. Ik moest soms ook wel stofzuigen als m’n kindje wakker was. Dan zette ik haar in even in de box. Stofzuigen duurt immers geen uren.

Gr

Thanks!
Dacht al dat ik haar teveel aan het verwennen was of dat ik iets niet goed deed ofzo… Wil immers ook t beste voor ons meiske!
En eerlijk is eerlijk… t is ook best leuk met haar te spelen .
t lastige is alleen mijn eigen vermoeidheid… en daarom vind ik t irritant. Ben zelf zwanger van ons 2e kindje en zou iets meer rust kunnen gebruiken. Maar daar kan de kleine meid niks aan doen! Ze is verder ook lief hoor! En we zijn dol op haar!
Ze zal nog wel leren even alleen te spelen dat ik al is t maar even weg kan…

Verwennen kan niet op die leeftijd (zegt men) aanwennen wel

Persoonlijk vind ik wel dat kindjes op die leeftijd moeten weten dat ze bijv in de box uurtje moeten zitten / spelen zodat mama de bovenverdieping in orde kan gaan brengen … Als ze dan gaan piepen/jammeren is dit in mijn ogen aandacht vragen. Dus dan negeren… Maar zelf uren spelen … noppes … dat doet Jurian nu UURTJE …maar voor die tijd ook echt niet. En nog het liefst met mama…

Tim van Sandra is wel een jongen die veel zelfstandig en alleen speelt… super knap vond/vind ik dat altijd… was stiekem wel jaloers hoor … soms wilde ik nl ook even het huis doen/even boekje lezen/ even … heel even maar

Voor je het weet heeft ze een ander om mee te spelen … laat ze dan dit topic maar lezen hahahahah sorry ben in rot bui

oh maar een uur hoeft ze van mij echt niet alleen te spelen. Ze is maar 2 uur wakker per keer (als ze dat al haalt). Maar kwartiertje zou wel ff lekker zijn…

Ha Rainbow dank je wel voor je reactie! Blij te lezen dat t herkenbaar is… ons meisje kruipt oid nog niet. Jouw meisje al wel toch met 7 maand?
Hoe heb je haar dat verder geleerd dat kwartiertje alleen? Echt gewoon laten mopperen? Hier is t nl al snel huilen. En inderdaad lastig om te rusten/boekje te lezen oid als zij slaapt ipv huishouden te doen. Als ik maar even wegloop om de stofzuiger te halen ofzo dan piept ze al… maar goed… ik zal wel met haar gaan oefenen. Gaf je haar als je iets huishoudelijks ging doen dan tussendoor wel aandacht? Vandaag paar minuutjes achter de pc gezeten terwijl zij 2 meter bij me vandaan op een kleed zat te spelen. Maar toch steeds piepen/huilen/mekkeren. Haar dan wel aandacht gegeven met gekke bekken trekken en kletsen. Maar zodra ik me afwende was t weer piepen… Tja ik hoop dat ons meisje over een maand net zo lief kan spelen als die van jou! Voor de rest is t een heel tevreden rustig lief meiske…

Ik denk idd dat ieder kindje anders is daarin. Hier was het speelkleed favoriet, daar kon hij wel een miuut of 20 rustig onder liggen en dan met de speeltjes erboven spelen, maar rond de 7 maanden wilde hij alleen maar op de buik liggen en toen was hij een periode ook wat lastiger omdat hij nog niet kon kruipen. Achter de box heb ik een spiegel gezet (een grote) en toen vond hij het daar ook leuker. Ik heb een tijdje het campingbedje boven gezet met speelgoed erin en als ik dan boven iets wilde doen dan zette ik hem daarin. Of in het eetstoeltje voor de tv.
Nu is stofzuigen nooit een probleem geweest, want die vind hij helemaal het einde, dus amuseert zich door daarnaar te kijken.
Maar het wordt wel beter, hoor. Onze kleine man kan goed spelen al komt hij wel om de zoveel tijd even aandacht vragen. Komt goed!! En gewoon je rust nemen als je zwanger bent, dat huishouden komt wel.

groetjes

22-12-2009 colin geboren

@Hanna, sorry!!! Ja ik weet dat jij Hanna bent, mamma van Sylvie. sorry! Rainbow heeft 2 kindjes dacht ik
Maar dank je voor je reactie,
Speelgoed… tja d’r rammelaar vind ze nog steeds leuk net als knisperboekje. maar voor sint een stapeltje bekers gekregen waar je torentje mee kan bouwen en die in elkaar passen. Die vind ze leuk om mee te meppen, beet te pakken en op te knagen. Helemaal geweldig op dit moment. Muziekmobiel boven de box gebruik ik ook nog steeds. Grappig dat ze dat nog zo leuk vinden hè? Tja… soms vraag ik me af hoeveel speelgoed ze nodig heeft en of ze haar rammelaars nu gebruikt bij gebrek aan meer uitdaging of dat ze ze nog echt leuk vind. Ze kunnen nog niet ‘alles’ dus lastig wat je ze aan moet bieden / moet kopen voor ze…

@mama van Colin. Ook goed idee inderdaad om boven even in ons geval in t wippertje te zetten… (staat nu op haar kamertje). Leg haar nu soms gewoon even in d’r eigen bedje als ik bijv was moet ophangen. Of doe dat als zij net wakker is… dan vind ze t prima.
En dank je voor je bemoediging!
tv kijken… wat laat jij Colin kijken dan? Of wat liet jij hem rond deze leeftijd van 7 maanden zien? Hier kijkt ze nl geen tv of heel soms met ons mee…
En tja… rust nemen wanneer nodig is wel eens lastig. maar vanmiddag ga ik lekker samen met mijn meisje een dutje doen. We zijn beide ook flink verkouden (ik meer dan zij) dus dat hakt er ook nog eens in.

ik heb een abonnement op al die kinderzenders, maar hij kijkt voornamelijk babytv. Keek hij toen ook al. En Nickhits vindt hij ook helemaal geweldig. Sowieso muziekzenders, heeft hij van papa die is muzikant… Of op de computer youtube filmpjes deden wij ook vaak. Ik zette hem op die leeftijd in de wipper voor de tv.
En veel mensen vinden het slecht als ze al lang tv kijken, maar als hij hier een dg lastig is dan heb ik het best lang opstaan. Dan heb ik ook even rust. De dag erna kijkt hij bijvoorbeeld maar 15 minuten ofzo.
En hier was hij ook echt geen boxfan, maar het gaat steeds beter. Mama rookt, dus gaat toch een paar keer per dag buiten roken, dan gaat hij de box in en dat heeft wel geholpen, want dan laat ik hem ook miemelen en uiteindelijk speelt hij dan. Ook als ik wil stofzuigen of de afwas doe of kook dan gaat hij erin. En als ik ga eten ook, want anders gaat hij schooien… ook al heeft hij net zijn brood op.
Maar komt echt goed, hoor. Zijn allemaal periodes! Ze moeten gewoon leren zelf te spelen.

22-12-2009 colin geboren

Niet lachen hoor … maar ik weet nog hoe pittig ik het vond met de 1e… Soms wist ik gewoon niks meer te verzinnen en vooral dan in de winter (koud/donker/somber) dan zette ik de boef in de auto en ging rondjes door het dorp rijden. Stiekem zat ik dan te bedenken hoe mensen met kinderen zich nu aan het vermaken waren in huis. Nadat ik de kerk dan al 5 x voorbij was gereden was het welletjes om weer naar huis te gaan met goede moed

Soms willen kindjes heel veel maar kunnen ze het niet … dat is best een pittige periode. Dan vond ik het vaak ook heerlijk als manlief thuis kwam en ik de boodschappen kon gaan doen… Even zonder kind even niks te moeten/willen…

Maar als het straks weer lente is … de zon/licht dan kan je weer heerlijk wandelen… weer heerlijk genieten van het buiten spelen en kan je kleine ook net weer wat meer dan nu.

Meis het komt echt wel goed… en zit je er even doorheen … wij zitten klaar om je weer op te peppen! Hebben we zelf soms ook nodig

Mijn dochter speelde met 5 maanden al ruime tijd alleen.
Of dit nu in de box was of op het speelkleed.

Maar goed, ieder kindje is anders natuurlijk.
Ik heb niet elke reactie helemaal gelezen, maar ligt er interessant speelgoed voor haar? Anders kun je ook eens afwisselen. Een deel boven en een deel beneden. En dan een keer omruilen, dan is het net als nieuw voor die kleintjes.

Ik denk dat het per kindje verschillend is of het alleen kan spelen of niet. Natuurlijk kan je het zelf wel een beetje stimuleren door niet bij iedere piep haar te helpen. Maar verder zal het grotendeels aan het kindje zelf liggen. Probeer haar met spelen ook even haar gang te laten gaan. Het speelgoed zo interesant mogelijk te maken, zodat ze het leuk vind ermee te spelen.

Wat dat betreft ben ik altijd erg verwent. Tim heeft zich altijd prima zelf kunnen vermaken. Toen hij nog jong was in de box en inmiddels is hij alweer een stuk ouder dan jouw dochtertje. Maar nog steeds speelt hij eigenlijk altijd alleen en dat vind hij heerlijk. Voor mij erg makkelijk, want zo kan ik lekker het huishouden doen of met een boek op de bank zitten terwijl hij speelt. Af en toe komt hij naar me toe als iets niet lukt en dan help ik hem. Of hij komt vol trots laten zien wat hij van de duplo gebouwt heeft.

Verder ga ik altijd wel met hem naar buiten. Lekker stuk lopen, naar de speeltuin etc. En sinds hij 4 maanden is ga ik iedere week met hem zwemmen, dat vind hij ook helemaal geweldig. Zo ben ik toch nog lekker met hem bezig, want dat vind ik uiteraard erg leuk. Maar spelen doet hij nu eenmaal het liefste zelf.

Ben dus erg benieuwd hoe onze 2e dit gaat doen, want dat kan ook zomaar het tegenover gestelde zijn. Tot nu toe geniet ik er lekker van hoe ik hem zo lief zie spelen.

Groetjes,
Sandra

Ieder kindje is anders, zoals al geschreven. Hier wisselt het nogal hoe goed ze zichzelf kunnen vermaken. Minke heeft dagen dat ze erg aan mij of papa hangt, andere dagen ziet ze ons amper staan . Neeltje is nu sinds een paar weken erg veel aan het piepen, wil het liefste de hele dag op mijn arm rondgedragen worden, dan is ze blij en vrolijk en als ik haar op de grond zet op haar speelkleed dan gaat ze met gebalde vuistjes gillen zo nijdig wordt ze dan. Best vermoeiend ja, ik moet wel zeggen dat ik vaak denk ": nou piep je maar even hoor"en als ik haar dan even laat piepen, gaat ze op een gegeven moment vanzelf wel wat doen voor zichzelf. Maar het hoort er gewoon bij hoor, mijn ervaring is dat ze met het ouder worden wel makkelijker zelf wat kunnen “bedenken” . Maar dan nog, Minke is dan tijdens het spelen nog steeds erg op mij of papa gericht, alles laten zien, vertellen, etc. het hoort gewoon bij kleine kindjes ! En dat is ook wel weer leuk toch? ( ookal wordt je er soms even moe van, want dat hebben we allemaal wel eens!!)

Lilypie Second Birthday tickers