Het klopt ook dat je als kersverse moeder afgaat op de kraamhulp. Dit is ook niet meer dan logisch lijkt me. Ik heb dit ook gedaan. Ineens moet je voor een klein mensje gaan zorgen en is jouw verantwoordelijkheid. Je weet niet hoe een flesje gemaakt moet worden, luier moet worden verschoond, badje geven etc. Dit heb je immers nog nooit gedaan. Daarbij was ik ook behoorlijk onzeker. Bij elk huiltje raakt ik in de stress. Ik had het gevoel dit kan ik allemaal niet. Later denk je van ja dag wat een onzin, ik doe het op mijn manier.
De enige regel waar ik het absoluut niet mee eens was is “voeden op verzoek van je kind”. Ik heb dit in het begin ook gedaan. Nou daar was ik dus zo mee klaar. Je mocht dan niet binnen het 1,5 uur weer een fles aanbieden, nee tussen de 2-4 uur! Nou jesper kwam in het begin om het 1,5 uur! Nou alsnog dus een half uur laten huilen. Gek werd ik ervan. Ben na twee weken dan ook om de 3 uur gaan voeden. Ik geloof heilig in de R’s (zoals ook mijn moeder adviseerde), rust reinheid en regelmaat. Achteraf bleek jesper ook last van krampen te hebben die steeds erger werden, maar dan nog bij een volgende nee niet voeden op verzoek.
Ja het zou een hoop schelen als er gewezen werd op het “oei ik groei boek”. Neemt inderdaad veel twijfels weg, maar ik vind wel dat niet alles op een sprong gegooid kan worden. Jesper zou dan soms 6-8 weken in een sprong moeten zitten, lijkt me niet! ![]()
Groetjes Daniëlle