Wakker maken?

Fleur is vandaag zes weken geworden. Nu heeft ze tot eergisteren altijd borstvoeding gekregen, maar ben nu op flesvoeding aan het overstappen.
Ik gaf dus borstvoeding op vraag, maar bij flesvoeding zit er meestal een schema in natuurlijk… Ik dacht dus ongeveer aan dit: 6u - 9u- 12u- 15u- 18u- 21u- 24u

Maar nu at ze gisteren om 21u flesvoeding en kwam ze pas om 2u 's nachts weer. Daarna sliep ze tot 8u en at dan terug. Nu is m’n vraag: is het wel goed dat ze eerst 5 uur tussenlaat en dan 6? Maw, zou ik haar beter om 24u wakker maken om te eten en ze dan laten slapen tot wanneer ze zelf komt?
Of gewoon zo laten?

Ik zou die kleine meid lekker zelf het ritme aan laten geven. Zelf zit je er ook niet op te wachten dat je wakker gemaakt wordt om te eten of drinken. Als ik me iets afvroeg over onze meiden in de babytijd, dan deed ik net of ik mijn eigen kind was. “Hoe zou ik het vinden als…”.

Groetekes, Sje

Ja, dat dacht ik ook al. Noa heb ik ook nooit wakker gemaakt denk ik. Maar die liet altijd netjes evenveel uur ertussen en sliep op zes weken 8uur per nacht…

Maar ben al lang blij met die zes uurtjes hoor! Ze is 's avonds van 19u tot 21u meestal wakker, maar voor de rest van de dag hoor ik haar alleen als ze honger heeft

Gewoon lekker laten liggen hoor :smiley:

Voor meidenkleding (vanaf 62) en jongenskleding (vanaf 56) http://verkopers.marktplaats.nl/3924486

Ik zou geen slapende baby’s wakker maken

Groetjes Manderijn.

Ik zou haar persoonlijk gewoon lekker haar eigen ding laten doen netzoals bij bv. Ze zal dan echt zelf haar eigen ritme gaan zoeken en over het algemeen zijn babytjes dan veel tevredener.
Je hoeft echt geen strak schema te hebben met flesvoeding, dat kan ook prima op verzoek.

Groetjes Ramona

quote:
Je hoeft echt geen strak schema te hebben met flesvoeding, dat kan ook prima op verzoek.

Ik snap dat ook niet waarom o.a. het CB adviseert om borstvoeding wel op verzoek te doen maar om flesvoeding op een strak schema te zetten.

Net zoals ze vinden dat bij flesvoeding al die cc’s uit de fles zo krampachtig mogelijk in de baby moeten terwijl je bij borstvoeding geen idee hebt hoeveel een kindje per keer drinkt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 19 Feb 2012 21:08:19

De kraamhulpen zijn ook niet meer wat het wel eens geweest is.
Mijn vriendin is een paar weken terug bevallen, gaf borstvoeding, en de kraamhulp zei dat ze elke ochtend om half 7 moesten starten met de voeding…! Ongeacht hoe laat het meisje in de nacht wat gehad had! Gelukkig is ze van het nuchtere type, en was ze er zelf al achter gekomen dat de kleine meid lang zo goed niet drinkt dan! Baby’s laten zich niet in een schema ‘drukken’

Groetjes Manderijn.

quote:
Baby's laten zich niet in een schema 'drukken'

Niemand laat zich in een strak eet- en drinkschema drukken. Wijzelf moeten er toch ook niet aan denken om elke dag op precies dezelfde tijden precies dezelfde hoeveelheden eten en drinken naar binnen te moeten werken? De ene dag heb je meer eetlust dan de andere. Afhankelijk van hoe je je die dag voelt.

Waarom zou dat voor babies anders zijn? Babies zijn ook mensen maar het CB en kraamhulpen vergeten dat nogal eens heb ik het idee.

Groetekes, Sje

Helemaal mee eens. Helaas zijn er wel véél nieuwe moeders die denken dat de kraamhulp weet hoe het ‘moet’ en nemen dat zo over. Voeden op verzoek met flesvoeding werkte hier altijd prima!

Groetjes Manderijn.

Ik heb eigenlijk veel liever dat kraamhulpen kersverse ouders wijzen op het Oei-ik-groei-boek! Scheelt een hoop ongerustheid en onzekerheid als baby’s ineens ander gedrag vertonen. En het scheelt hier een hoop ineens-topics!

Groetekes, Sje

Het klopt ook dat je als kersverse moeder afgaat op de kraamhulp. Dit is ook niet meer dan logisch lijkt me. Ik heb dit ook gedaan. Ineens moet je voor een klein mensje gaan zorgen en is jouw verantwoordelijkheid. Je weet niet hoe een flesje gemaakt moet worden, luier moet worden verschoond, badje geven etc. Dit heb je immers nog nooit gedaan. Daarbij was ik ook behoorlijk onzeker. Bij elk huiltje raakt ik in de stress. Ik had het gevoel dit kan ik allemaal niet. Later denk je van ja dag wat een onzin, ik doe het op mijn manier.

De enige regel waar ik het absoluut niet mee eens was is “voeden op verzoek van je kind”. Ik heb dit in het begin ook gedaan. Nou daar was ik dus zo mee klaar. Je mocht dan niet binnen het 1,5 uur weer een fles aanbieden, nee tussen de 2-4 uur! Nou jesper kwam in het begin om het 1,5 uur! Nou alsnog dus een half uur laten huilen. Gek werd ik ervan. Ben na twee weken dan ook om de 3 uur gaan voeden. Ik geloof heilig in de R’s (zoals ook mijn moeder adviseerde), rust reinheid en regelmaat. Achteraf bleek jesper ook last van krampen te hebben die steeds erger werden, maar dan nog bij een volgende nee niet voeden op verzoek.

Ja het zou een hoop schelen als er gewezen werd op het “oei ik groei boek”. Neemt inderdaad veel twijfels weg, maar ik vind wel dat niet alles op een sprong gegooid kan worden. Jesper zou dan soms 6-8 weken in een sprong moeten zitten, lijkt me niet!

Groetjes Daniëlle

Maar om even in het topic te blijven…nee ik zou haar niet wakker maken. Ook al voedde ik om de drie uur als jesper sliep liet ik hem slapen. Dit gebeurde overigens niet veel. Hij had snel het ritme te pakken en meldde zich gewoon meestal half uur voor die tijd. Nou dan deed ik niet zo moeilijk hoor Maar een uur tot anderhalf moest hij gewoon even wachten. Gebeurde dit natuurlijk vaker verhoogde ik de fles.

Groetjes

Bedankt voor de reacties. Heb ze gisterenavond gewoon laten slapen. Om 22u kreeg ze nog een fles en om 4u45 meldde ze zich pas terug.Daarna om 9u30.
Voor de rest overdag maak ik haar ook nooit wakker hoor, maar meestal is ze stipt om de drie uur daar!

Nou keurig toch? Wat lekker ook dat je zelf dan nog zo’n eind kunt slapen! Lekker!

Groetjes Manderijn.

ja, ze doet het goed. Kan ik ook eens wat slaap inhalen, want overdag zelf een dutje doen is nog maar 2 keer gelukt op die zes weken…
Alleen was m’n nacht vandaag een beetje korter omdat Noa had moeten overgeven. Maar ze wordt deze week drie en het is de 1ste keer dat ze dat doet, dus mag ik eigelijk wel blij zijn

Gewijzigd door - sophievdb op 20 Feb 2012 20:52:21

Ooooh… ook wat spanningen misschien? Hoe dan ook, als je kleinste telg de goede kant op gaat met slapen, heb je al heel veel gewonnen

Groetjes Manderijn.

Idd! Gisteren om 22u30 laatste fles gedronken. Om 6u kwam ze pas terug! Was een lekker slaapje voor mij!