Wakker maken

@ lisan, zie wel dat wij er precies hetzelfde over denken. Hier is het ook allemaal veel laxer. Heb het ze uiteraard op een gegeven moment wel duidelijk gemaakt dat wij het zo doen en dat men dat moet respecteren. Hier ligt mees ook om 7u in bed en luna half 8, maar die is dan bijna 5. Moet je het hier zomers zien in de speeltuin, een walhalla voor papa’s en mama’s, en dan het comentaar dat mark dan om 7u met luna naar huis gaat, de rest staat er nog met de kidz om 9u op een door de weekse dag.

Gr Patries

Nou ik denk dat ik vanavond maar thuisblijf… Lenna is huilerig vandaag en wil niet goed slapen… sprongetje denk ik

Maar bedankt voor jullie reacties, ik denk dat iedereen hierin maar zijn gevoel moet volgen… niet doen als t niet goed voelt of als je t zielig vind, wat anderen ook zeggen.

He hallo,
ik lees dat je thuisblijft. Prima toch? Volg gewoon je gevoel. Je kunt het toch gewoon van het moment laten afhangen. Nu is ze wat jengelig, nou dan weet je dat je niet moet gaan.
Geniet van je avond!
warme groetjes van Anne

Wakker maken om weg te gaan , doen wij eigenlijk niet. Ik zorg dat hij zijn fles op bv. de verjaardag krijgt en dan op schoot, spelen en naar bed (campingbedje of kinderwagen). Als we weggaan is meestal voor de laatste fles en dan de eerste helft daar en de tweede helft thuis. Anders is hij uit zijn ritme en moet hij helemaal opnieuw in slaap komen. Werkt goed. Ik sleep hem overigens niet van hot naar her, moet wel leuk blijven.

@ patries,

Hier in de straat gaan de kinderen ook veel later naar bed.
Een jongetje bij mijn dochter in de klas gaat pas om 21.00 uur slapen en in de zomer ligt hij er pas om 22.00 op.
Hij vroeg van de zomer een keer: mam wanneer mag ik nou op bed?
Je mag een uur langer opblijven want het is vakantie.
Die jongen is 5 jaar.
Ziet er niet uit, allemaal kringen onder zijn ogen.
Elke dag te laat op school, kan zijn bed moeilijk uitkomen.
En zo zijn er nog meer kinderen in de straat van die leeftijd die ook s avonds laat nog rondlopen.
Een overbuurjongetje van 3 loopt alle dagen om 21.30 nog beneden en staat dan met zijn gezicht voor de tv. En dat zo de hele dag.
Tv is daar nooit uit. Tekenfilms, tekenfilms en nog eens tekenfilms.

Over ons wordt ook gezegd: wat doe je ze vroeg in bed.
Mijn kinderen hebben het nodig, en ik las eens dat een kind het klokje rond moet slapen.
Nou die van mij doen dat!

Groetjes Lisan.

Wij nemen rens wel mee naar verjaardagen enzo. Meestal zorg ik dan dat ik er op tijd ben zodat hij dan daar op de gewone tijd naar bed kan. Wij doen dit al sinds dat hij 3 weken oud was. Gebeurt hooguit een keer per maand, moet je natuurlijk niet te pas en te onpas doen. Ik heb nog nooit gemerkt dat Rens er last van heeft. Ook veranderd zijn schema hier niet door. Ik hou hem niet op schoot 's avonds met verjaardagen ik neem gewoon het campingbedje mee. Zelf vind ik het ideaal zo, zo kan ik ook 's avonds nog eens naar een verjaardag met mijn man samen en hoef ik niet steeds oppas te hebben. Wij hebben vrienden die verder weg wonen en daar blijven we na een verjaardag 's avonds ook vaak slapen. ideaal dus dat Rens overal slaapt. Dit word denk ik moeilijker als ze ouder worden om ze er dan aan te laten wennen.

Groetjes Ramona

Ik zie wel een verschil in wakker maken om weg te gaan of om ze wakker mee te nemen en ze daar in een campingbedje te slapen te leggen.

Wij hebben Julian nooit wakker gemaakt om 's avonds weg te kunnen. Wij hadden zo van: we hebben voor Julian gekozen en zelf zouden we het ook niet prettig vinden om wakker gemaakt te worden om vervolgens ergens anders door vreemden bekeken te worden. Wij vinden dat hij gewoon moet slapen in zijn eigen bedje Wij vinden een stukje verantwoordelijkheid dat bij het ouerschap hoort

Wel gebeurt het zo nu en dan dat hij gewoon wakker meegaat naar opa en oma, we daar eten en hij rond bedtijd nog even bij hen naar bed gaat. Maar meestal proberen we het zo te timen dat we weggaan als hij moe wordt en hij in de auto in slaap kan vallen om daarna weer in zijn bedje gelegd te kunnen worden.

Maar goed, ieder kind kan daarin verschillend zijn. En ook iedere ouder zal daar anders mee omgaan