Waaruit drinken? En hoeveel?

Sylvie is nu 6,5 maand en met 6 maand waren we bij het CB en vroegen ze of Sylvie al uit een tuitbeker drinkt. Nee dat hebben we al wel eens geprobeerd maar ze kan het gewoon niet. Dus moesten we vanaf dan Sylvie maar drinken uit een normale beker gaan proberen te geven.
Maar ik vind het echt hopeloos… Hoeveel en hoe lang moet je geduld hebben voor het echt goed gaat?
Uit een tuitbeker kan ze echt niet, anti lek of niet, er komt gewoon te veel naar binnen en dan verslikt ze zich. En ook al verslikt ze zich niet, ze weigert daarna gewoon. Ze doet haar lippen stijf op elkaar en als ik het toch probeer slaat ze met 2 handen de beker weg
Ze kan zelfs niet eens diksap of water uit een fles met speen nr 2 er op drinken, dan verslikt ze zich ook. Dus ze krijgt tot nu toe gewoon nog fles met speen nr 1.
Een normale beker is helemaal een ramp. Ze snapt wel een beetje hoe het moet en wil het ook wel. Maar ze gaat aan de beker happen zodat het drinken alle kanten op klotst… En ze krijgt dus veel te veel in 1 keer naar binnen waardoor het constant hoesten is en haar hele slab en kleren er onder komen te zitten.
En als het haar niet lukt begint ze met 2 handen heen en weer te slaan en tsja als ze dan even tegen de beker aan komt…

Ik vind het echt hopeloos
Ik geef haar toch maar gewoon steeds de fles, ze heeft toch nog geen tandjes dus wat kan het voor kwaad.

Maar nu het tweede…
Sinds Sylvie 6 maand is krijgt ze elke ochtend een bordje pap en smiddags brood en savonds een potje met toetje na. Tussendoor krijgt ze soms zelf geraspte fruithap, ligt er aan of ze wakker is en wanneer, aangezien deze dame heeeel veel slaapt overdag.
Maar tussendoor geef ik haar wel steeds drinken maar over de hele dag drinkt ze niet eens 1 klein flesje diksap van 150 ml leeg…
Ik vraag me nu toch echt af of ze wel genoeg vocht binnen krijgt
In de pap van sochtends zit wel 250 ml melk maar tel je dat mee als vocht? En voor de rest zou je toch denken dat ze veel meer nodig heeft of is Sylvie gewoon zo kieskeurig dat ze haar diksap niet meer lust? (Ze dronk het eerst wel normaal)
Bij haar broodje maak ik ook wel melk voor haar klaar maar dan drinkt ze 5 slokken ofzo en dan hoeft ze niet meer Dat is ongeveer 10/20 ml!
Krijgt ze wel genoeg vocht binnen dan? En zo nee hoe krijg ik er meer in als ze echt niet wil?

Wat mag een baby van 6,5 maand allemaal drinken, alleen diksap, thee en water toch?

Over uit een beker drinken:
Stom dat het CB zegt ‘dan maar uit een gewone beker’ Ze is nog zo jong. Hier drinkt Julian sinds kort bij de boterham uit de rietjesbeker. Dat gaat op zich goed, maar het zijn wel grote hoeveelheden in één keer. Ik ben begonnen met yoghurt uit een beker. Van Difrax zijn er bekertjes te koop met een grote opening, zie de site:

http://www.difrax.nl/nl/shop/eten-en-drinken/bekers/214,-1006/oefenbeker

Zo kun je oefenen en kan je kindje haar hoofdje rechthouden als oefening en jij kunt goed meekijken wat er gebeurt. En als je dat dan eens met yoghurt probeert, dan wordt het ook niet gelijk zo’n knoeiboel!
Succes!

ach het CB. Je moet de goede tips eruit halen en verder gewoon lekker doen wat je wilt.
Hier af en toe oefenen met een gewone beker en tuitbeker, verder alles nog uit de fles. Het cb zei hier ook dat de beker gewoon om te oefenen is.
Tuitbeker is alleen voor de overgang naar een gewone beker en schijnbaar voor de tandjes even slecht als de fles.
Ach het komt allemaal wel. Vriendin van mij d’r dochter is 2,5 en drinkt nog uit de fles, maar krijgt ook niks anders aangeboden. Dat gaat me ook wat ver. Ze kan wel uit een beker drinken, maar moeder vindt dat te veel gedoe. Maar tot een jaar de fles is echt geen ramp, hoor.

Ik weet niet hoeveel vocht een kindje binnen moet krijgen, maar in fruit en groenten zit ook vocht.

22-12-2009 colin geboren

Dat drinken uit die beker, moet je niet zo nauw nemen. Zij is pas 6,5 maand! Nog erg jong voor een gewone beker.
Wij zijn met 8 maanden gaan oefenen uit de difrax oefenbeker. Er ging ook meer ernaast dan wat anders. Nu begint het pas te lukken en drinkt ze er aardig uit. De tuitbeker van avent werkte bij ons ook wel goed. Je kindje is er duidelijk nog niet aan toe, dus blijf nog maar gerust de fles geven hoor de rest komt vanzelf wel. Wij hebben haar altijd speen nr 2 gegeven en nog steeds hoor. Oefenen in badje met een beker is ook leuk…

Wat betreft de hoeveelheid vocht. Hier is dat ook een probleem. s’middags drinkt ze nauwelijks iets bij de boterham als het 50 cc is ben ik al blij. Daarbij drinkt ze dan thee, want de fles melk weigert ze steeds! voor de rest drinkt ze ook zeer weinig.
Je kindje mag in ieder geval thee, diksap of water hebben. De hoeveelheid weet ik niet meer precies. Ik geloof tussen een 1/2 tot 1 liter niet meer. Het fruithapje en groentehapje is ook beide 100 cc aan vocht. en ja de pap tel je gewoon mee. Als ik dat zo lees, krijgt je kindje echt wel voldoende vocht binnen hoor.

Groetjes Jeuly

Gewijzigd door - jeuly op 20 Oct 2010 16:07:45

Onze zoon drinkt sinds kort uit een tuitbeker (met zachte tuit). Diksap uit zijn flesje wil hij niet, de tuitbeker met harde tuit snapt hij niet (kauwt hij alleen maar op).
Gewoon doen wat op dit moment goed gaat. Is dat de fles? Prima toch!

Onze zoon drinkt tussen de middag ongeveer 100 ml melk en krijgt rond 15.00 uur 100 ml diksap. 's Avonds en 's ochtends pap, aangemaakt met melk (eerst uit een bord en 's avonds uit de fles).

Ik weet eigenlijk wat de “richtlijn” is voor hoeveelheid drinken. Maar ook dat is natuurlijk een gemiddelde (maar ik kan me wel voorstellen dat je je zorgen maakt).

Dank jullie wel voor de reacties
Ik zie dat de meeste van jullie hun baby van 8/9 maand pas een tuitbeker en/of gewone beker aanbieden.
Prima, dan hou ik er voorlopig even mee op haha
Ik vind er gewoon niks meer aan en yoghurt heb ik ook al geprobeerd (meer dan 1 keer) maar dat vind Sylvie echt niet lekker haha!

En ja daar hebben jullie ook gelijk in dat in fruit en groentehap ook vocht zit
Savonds krijgt Sylvie al heel lang geen fles meer, die hoeft ze gewoon echt niet. Ze gaat tussen 19.00 en 20.00 uur slapen tot de volgende ochtend tussen 7.00 en 8.00 en dat is al een poosje zo.
We hebben haar in het begin wel rond 22.00/23.00 uur wakker gemaakt voor nog een fles maar dan dronk ze een paar slokjes en sliep ze weer.
Voor die paar slokjes laat ik haar liever slapen

Gelukkig gaat voor de rest alles prima en is het een supervrolijke meid, dus dan zal het vast meevallen met tekort aan vocht

Ik zou me er nu nog niet zo druk over maken. Mijn zoon kon met 8 maanden uit een gewone beker drinken(difrax oefenbeker) en hij was al 1 jaar toen hij uit een tuit kon drinken(en ik heb er wel 10 geprobeerd geloof ik)
Persoonlijk zou ik haar nu zeker nog haar melk uit een fles geven. Gewoon over een tijdje weer proberen.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Dat drinken uit een gewone beker komt vanzelf wel, ik heb het nooit geoefend met Joaquin en hij kan het gewoon haha! Je zou straks wel bijvoorbeeld in bad kunnen oefenen als je dat wel wil doen dan zit niet alles onder (was een goede tip hier op het forum). En idd heb je al eens een rietjesbeker geprobeerd? Joaquin kon op die leeftijd ook niet uit een tuitbeker drinken maar wel meteen uit een rietjesbeker! En het gekke is ik heb dus nooit meer naar een tuitbeker omgekeken en laatst zat zijn rietjesbeker in de vaatwasser en gaf ik hem een tuitbeker en ja hoor meneer kan er nu wel gewoon uit drinken. Ik denk dat het gewoon nog te vroeg is ze is ook pas 6 en een halve maand hè.

Over het aantal vocht wat jouw kleintje binnenkrijgt, ik denk dat als Silvie al haar melk gewoon opdrinkt ze zeker genoeg vocht binnen krijgt. Je zou het beste kunnen zorgen dat ze minimaal 500 ml melk per dag krijgt dan heeft ze voldoende vocht en vitamine, de rest is nu nog bijzaak en een kwestie van oefenen…

Groetjes Ghislaine. X

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Komt vanzelf, gewoon regelmatig aanbieden. Neeltje drinkt ook nog niet uit de tuitbeker, maar ik maak me er niet druk om. Ze leren het echt wel als jij het maar dagelijks aanbiedt. Laat je niet gek maken door wat anderen of het CB zeggen, ieder kind leert het heus wel en de een is wat eerder dan de ander en dat is helemaal niet erg !
groetjes

pff cb
hier met zeven maanden overgegaan op een tuitbeker met zachte antilek speen en met ongeveer negen maanden zat hij goed op de harde tuitbeker (Vraag me niet precies, de tijd gaat zo snel ). Nu geef ik hem afentoe een slok uit een plastic beker oa de difrax en/of uit een fles van 250 ml van de sisi ofzo. Maar op het kdv zeiden ze dat als de kindjes van 1 1/2 jaar van de groep afgaan iedereen nog op de tuitbeker zat, dus daar maak ik me absoluut niet druk om. Gewoon afentoe aanbieden en aan het eind is het belangrijker dat hij vocht binnenkrijgt dan hoe ze het binnenkrijgen.

Niet druk over maken hoor. Ze zeggen daar zo veel op het CB.
Ik heb met 6 maanden een difrax oefen beker gekocht en gaf daar meestal de eerste slokjes uit en de rest uit de fles. Sinds een of 3 heb ik nu een rietjes beker en daar kan ze goed uit drinken. Ik geef daar de diksap uit en de melk krijgt ze gewoon uit de fles.

De hoeveelheid vocht die in de pap zit tel je gewoon mee hoor. En inderdaad ook het vocht uit het fruit en de groente. Hier hebben we 3 flessen melk en 1 flesje diksap op een dag. Ook geen grote drinker maar genoeg plasluiers dus maak me niet zo’n zorgen.