Waarom opvolgmelk?

Dat zijn dan de vragen, die zo ineens in je opkomen.
Ik werkte gister met een oudere collega, die zelf al een flinke verzameling kleinkinderen heeft, ik meende dat het er 8 zijn.
De jongste heeft dezelfde leeftijd als onze jongste, en krijgt nog borstvoeding. Ons ventje krijgt opvolgmelk, en dat vond ze eigenlijk maar onzin, want dat bestond vroeger ook niet. Toen kregen ze na de borstvoeding ook gewoon melk.
Nu vroeg ik me dus af, waarom ‘mogen’ ze geen gewone melk tot een jaar?
En wat zouden de gevolgen kunnen zijn om een baby van dikke 8 maanden gewone melk te geven?

Groetjes

quote:
Ons ventje krijgt opvolgmelk, en dat vond ze eigenlijk maar onzin, want dat bestond vroeger ook niet. Toen kregen ze na de borstvoeding ook gewoon melk.

Vroeger hadden ze geen maxicosi’s en dan werden kinderen in de kinderwagenbak los op de achterbank vervoerd.

Vroeger bestonden er voor peuters geen autostoelen, die zaten op de achterbank los op schoot bij een volwassene die niet in de gordels zat want toen waren er nog geen gordels op de achterbank.

Vroeger was niet bekend hoe slecht asbest en roken voor de gezondheid zijn.

Need I say more? Altijd dat gezeik van die generatie boven ons over vroeger.

Lekker door blijven gaan met die opvolgmelk. Het is er niet voor niks (zit bijv. ook vitamine D aan toegevoegd wat je anders los zou moeten geven). Een kindje op die leeftijd gewone melk geven kan koemelkallergie in de hand werken.

Groetekes, Sje

Ja die generaties!
Maar geloof niet eens dat ze het nu raar bedoelde, maar vroeg me wel af; waarom opvolgmelk.
Onze dochter heeft het ook tot bijna een jaar gehad. En aangezien hij nog maar 2 flessen per dag krijgt, is het ook wel ‘vol te houden’ en geen grote kostenpost.

Om de redenen die Sje schetst: goed voor ze want er zitten aanvullende vitamines e.d. in en gewone melk kan vóór het 1e jaar voor een allergische reactie zorgen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Precies, gewoon mee doorgaan! Niks mis mee! Ik denk dat die generatie boven ons gewoon jaloers is dat het tegenwoordig allemaal veel beter en veiliger geregeld is.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Apr 2011 20:35:17

Eliza kreeg met 11maanden ook af en toe een beetje halfvolle melk om te wennen en met 1jaar kreeg ze vaker gewone melk. alleen op vakantie krijgt ze opvolgmelk en als we ergens heen gaan en ik de melk te lang uit de koelkast moet houden.
Nu krijgt ze ook vaak pap waar al opvolgmelk in zit.

Generaties… PFF!! Zo keek mijn schoonoma er van op dat Eliza een jurkje aan kreeg na de geboorte, dat kon toch niet?? Want vroeger werden kindjes in doeken gewikkeld… dat is al ZOOO lang geleden.

Liefs Shirley

@bakmama; Heb je daar een reden voor, die peutermelk? Want dat leek me wel geldklopperij. En fijn dat ik niet de enige ben die het me afvroeg

Die peutermelk ben ik ook nooit ingetrapt. Net als dingen als “pyjamapapje” enzo. Dat vind ik alleen maar marketingtrucjes om omzet te genereren.

Vanaf het eerste jaar kregen ze hier gewone melk en geen gezeur om speciale dingetjes.

Groetekes, Sje

quote:
Want vroeger werden kindjes in doeken gewikkeld.. dat is al ZOOO lang geleden.

In doeken gewikkeld? Hoe oud is je schoonmoeder? Je gaat me toch niet vertellen dat ze dik 2000 jaar geleden op kraambezoek geweest is in een stalletje in Bethlehem he?!

Groetekes, Sje

@Sje: Hahahahaha

Peutermelk doen wij hier ook niet aan. Sylvie krijgt ook gewoon halfvolle melk. Al drinkt ze niet veel melk. Eigenlijk is het enige waar ik het voor gebruik haar pap die ze 's ochtends eet. Soms geef ik haar wat uit een normale beker na het brood eten, om het drinken uit een normale beker te oefenen.

Maar ik heb zelf eigenlijk het idee dat opvolgmelk toch wel wat meer vult dan normale melk? Ik zou het best raar vinden om een kind van 2 maand (er zijn toch mensen die dan al met bv stoppen zoals ik) elke voeding gewone melk te geven. Daar kan je toch niet op leven? Van een beker melk word ik echt niet vol Maar ja ik ben geen baby

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

@ goudvisje; er zijn ook mensen die helemaal geen borstvoeding geven, dus of ze nu 2 maanden zijn, of 2 weken, dat gebeurt vast ook niet. Daarom vroeg ik ook naar opvolgmelk. Hier is melk al een poosje niet meer het hoofdbestanddeel van het eten. Dus de hoeveelheid die hij krijgt, ligt over het algemeen ruim onder de 400. Was benieuwd wat er dus kan gebeuren als ik dit vervangen zou door gewone halfvolle melk.