Waarom drinkt ze haar fles niet leeg?

Het lijkt wel of onze dochter steeds minder gaat drinken. Ze is nu 12,5 week en krijgt elke 4 uur 180 + 6 schepjes. Ze heeft nooit moeite gehad met drinken of het ritme. De laatste dagen laat ze steeds heel veel staan, gisteren tot 2x toe maar 80 cc gedronken. Vanochtend heeft ze zelfs maar 50 cc gedronken. Het maakt me erg onzeker moet ik zeggen.

Verder lijkt ze gewoon normaal, ze slaapt goed en huilt niet overdreven meer dan anders. Wel poept ze vaker op een dag. Ze gaat sinds deze week naar de creche (maandag en dinsdag). Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes Annemiek

Andere vraag: waarom moet ze haar fles leegdrinken?
Wij hebben toch ook niet elke dag zin in precies dezelfde hoeveelheid eten en drinken?

Als een kindje borstvoeding krijgt, ziet niemand hoeveel het kindje binnenkrijgt en is iedereen lekker gerust. Maar zodra een kindje flesvoeding krijgt en er blijft wat de fles achter, breekt er paniek in de tent uit.

Ik zie het verschil niet tussen een borstvoeding- en een flesvoedingkindje!

Daarbij zit er een sprong rond de 12e week en zo’n sprong gaat ook vaak gepaard met andere eetlust. Zie het oei-ik-groei-boek.

Plus, rond 3 maanden (= 13 weken) zijn ongeveer de regeldagen waarin ze ook nieuw ritme zoeken wat de fles betreft.

Ik zou me geen moment zorgen maken. Komt allemaal vanzelf weer goed.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 17 Feb 2010 14:18:16

hoi Annemiek,

Ja ik denk dat het goed een sprongetje zou kunnen zijn! Ik heb het oei-ik-groei boek ook aangeschaft, en tis toch wel handig… je weet wat je ongeveer wanneer kunt verwachten, al is het natuurlijk geen groei-bijbel ofzo. Tis zeker een aanrader! Rond de 13 weken is er een sprongetje.

Lenna had ruim een week geleden ook zo’n dag, rommelig drinken, ze liet soms wel 70 ml staan, dat vond ik toch wel veel. Verder was ze huilerig, en sliep ze niet veel… ook een sprongetje geweest!

Ik denk dat het snel over is, en dat je dan aan haar zult merken dat ze ‘gegroeid’ is, dat ze ineens dingen doet die ze ervoor niet deed!

Groetjes Elly

Hoi,

Maar een regeldag betekent toch een groeispurt dus MEER drinken? Mirthe drinkt juist veel minder en heeft tussendoor ook geen behoefte. Het is wel toevallig dat het precies samenvalt met een sprongeteje en regeldagen maar ik dacht dat ze dan juist meer en vaker drinken.

Net, met de voeding van 15h00, heeft ze weer maar 50 cc op. En vechten joh, tegen de fles! Uiteindelijk kon ik er al lopend toch nog 50 in krijgen en viel ze hierna op mijn arm in slaap. Meer wilde ze echt niet.

Groetjes Annemiek

Gewoon een sprong dus, als het geen regeldag is.
Ze is de vaardigheden die ze er in de afgelopen weken bijgekregen heeft aan het verwerken. Als je zelf indrukken moet verwerken heb je ook minder eetlust.

Als alle sprongetjes zo verlopen dat ze alleen maar wat slechter eet of drinkt, mag je in je handen klappen. Ik vrees echter dat je niet buiten schot blijft en dat er ook nog sprongen gaan komen waarin ze slechter slaapt en jengelig is.

Verder kan ze ook al met tandjes bezig zijn (omdat je schrijft dat ze meer poept. Ruikt de poep ook anders? Zuriger?). Het tandvlees is dan gevoelig en dan drinken ze over het algemeen ook minder. Wil overigens niet zeggen dat ze binnenkort een tandje heeft want die dingen groeien met scheuten en het kan net zo makkelijk dat bij 9 maanden pas het eerste tandje echt doorkomt.

Groetekes, Sje

Ik denk ook niet dat het regeldagen zijn… weet het niet zeker natuurlijk. Dan wil ze niet perse meer, maar anders drinken… op andere tijden etc. Ik denk echt dat t een sprongetje is. Dat zou precies kloppen met haar leeftijd. Maar ik snap best dat je je zo ongerust maakt dat ze zo weinig wil drinken. Ik zou goed haar plasluiers in de gaten houden. Zo lang ze die genoeg heeft zou ik het echt ff afwachten, ik denk dat het snel weer gewoon is.

Succes!

Ik kijk het nog even een paar dagen aan en ga er dan even vanuit dat het een sprongetje is. Heel erg bedankt voor het meedenken in ieder geval dames!

Groetjes Annemiek

En ga nou dat oei-ik-groei-boek aanschaffen. Scheelt je een hoop ongerustheid en onzekerheid.

Groetekes, Sje

Heb ik in huis! Word ik ook niet altijd wijs uit hoor… kon niet vinden dat ze meerdere dagen minder eten in een sprongetje (en meer poepen).

Groetekes

Staat dat niet vooraan in het boek bij het algemene gedeelte?

Groetekes, Sje