Waarom 23.00 uur fles?

Hallo, Ik heb nog even een vraagje!

Voor ik hem stel wil ik even zeggen dat ik het serieus bedoel en niet iemand tegen de borst wil stoten of iets dergelijks!

Waarom krijgen bepaalde beebs nog om 22.00 of 23.00 de laatste fles als ze rond de 6/7/8 maanden zijn?
Ik snap gewoon niet dat heel veel baby’s van 3/4/5 maanden al een hele nacht maken en die van 8 maanden dat nog niet kunnen.

Ik heb namelijk een vriendin die heeft een baby een dag na die van mij gekregen (dus nu bijna 6 maanden) die 2400 gram woog bij de geboorte en met 37 weken is geboren. Dat meiske slaapt al vanaf 3,5 maand door van half 9 tot 8.00.

Hebben die baby’s echt behoefte aan drinken? of is het mama die nog steeds bang is de fles te laten staan? Of hebben ze het al eens geprobeert en wilde het niet lukken? of wordt het aangeraden door het CB?
Of hebben degene die een beeb hebben die 10 uur en meer slapen gewoon geluk?

Ik blijf het gewoon vreemd vinden er zit nl nogal een leeftijds verschil tussen 3 mnd en 7/8 maand.

Dus geen verwijt maar gewoon nieuwsgierigheid… misschien een leuk onderzoek!!!

Xus

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Goeie vraag. Elk kind is natuurlijk anders, dus ook de voedingsbehoefte. En ja, die van ons kreeg tot 7 maanden die late voeding om 22.00 uur. Omdat hij met 4 maanden pas van de nachtvoeding af was en we dus niet direct ook die laatste fles wilden laten vallen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Aha, dus we zijn al een stapje verder… jij moest dus nog nachtvoeding geven! Ja dan lijkt het me ook anders… Je gaf zeker BV?
Toen we ons meisje de eerste avond geen 23.00 voeding gaven kwam ze rond 5.30 Hoe laat kwam die van julie dan 's nachts?
En heoveel cc kreeg die kleine van jullie per fles? Want daar zal het dan ook wel wat aan liggen of niet?

Ik geef BV en laat het aan Julian zelf over. S’nachts geen fles hoor, maar als hij s’avonds nog wilde. Geen probleem.

Elk kindje is anders. Kijk maar naar het slaapgedrag van kindjes. Het ene kindje heeft 3 kleine slaapjes nodig en een ander kindje slaapt 2 x per dag.
En de ontwikkeling, het ene kindje loopt met een jaar en een ander kindje is 1,5 jaar. Gelukkig is ieder kind uniek.
En zo is het dus ook met fles of borstvoeding. Er zijn kindjes die nog veel behoefte hebben aan een “laat” flesje. Ons meiske was 10 weken toen ze door sliep en met 4,5 maand ging de 22.30 fles eraf.
Met 11 maand kreeg onze meid helemaal geen flesvoeding meer…ze was er helemaal klaar mee. Er zullen ook wel kindjes zijn die met een dik jaar nog een flessie krijgen.

Ieder mensje is dus uniek

Lilypie Second Birthday tickers

Dus toch meer karakter dan dat er een reden voor op te noemen is…??

Aan de andere kant denk ik ook weer van niet omdat hier toevallig 4 vriendinnen van mij een beeb hebben gekregen en die zijn allemaal gewoon na 12 weken gestopt met flesvoeding geven om 23.00 en alle 4 + die van mij konden zonder en slapen allemaal de hele nacht door.

Dus ik denk dat het een combi is van een paar dingen: BV geven/ 's nachts nog komen om een voeding/ keuze moeder/ karakter

Zijn hier moeders die met 3/4 maanden zijn gestopt met 23.00 voeding waarbij dat niet gelukt is? Als het kindje dan om 5.00 wakker wordt dan vind ik trouwens dat het gelukt is… Wordt het kindje 3.00 wakker niet.

Muriel krijgt om 22 uur nog steeds een flesje. Ze is nu 6 maanden en 10 dagen en was 6 weken te vroeg geboren. Muriel slaapt ook gewoon de hele nacht door met een kleine onder breking om 22 uur voor het flesje. Ik voel me totaal niet aangesproken of wat dan ook door jou vraag maar waarom zou ik het niet geven vraag ik me dan af? Dat jij en jou vriendinnen het niet doen betekend natuurlijk niet dat dat dan “goed” zou zijn of de “juiste” manier. Ik heb nog niet geprobeerd om het flesje niet te geven want ze is vaak al wakker of half wakker voor de fles. Ik ben net met een fruithapje begonnen en verwacht wel dat er binnenkort een flesje af kan omdat ze overdag de flessen niet meer goed leeg drinkt maar dan zal de fles van 22 uur niet mijn eerste fles zijn die afvalt.

quote:
Aha, dus we zijn al een stapje verder.... jij moest dus nog nachtvoeding geven! Ja dan lijkt het me ook anders.... Je gaf zeker BV? Toen we ons meisje de eerste avond geen 23.00 voeding gaven kwam ze rond 5.30 Hoe laat kwam die van julie dan 's nachts? En heoveel cc kreeg die kleine van jullie per fles? Want daar zal het dan ook wel wat aan liggen of niet?

Nee, we gaven de fles. En hij was bij de geboorte al ruim 4 kilo, dus had theoretisch gezien misschien al veel sneller kunnen doorslapen. Maar ja, meneertje hield van eten (nog steeds trouwens…). Hij kwam 's nachts rond 3.30 uur of 4.00 uur. De laatste fles zat 210cc+ melk in en 's nachts kreeg 'ie dan een kleintje van 90cc.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

elk kind is anders, en ik snap dat je niemand wil aanvallen, vragen staat vrij toch?
Rico sliep door met 4 maanden en zn laatste voeding hadden we niet erafgehaald maar naar voren geschoven, dus eerst kreeg hij om 23:00 een fles
toen om 22:30…22:00 enz. tot dat hij m om half 8 kreeg en uiteindelijk ipv melk water.
Is weer een hele andere aanpak maar zo hebben wij het gedaan en dat is heel goed gegaan.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Sarah is nu bijna 6 maanden en krijgt ook nog steeds de late fles. Wel iets minder dan voorheen, ik ben het af aan het bouwen.
Op het cb zeiden ze dat ze een ‘smalle baby’ is en het zeker nog mag hebben.
Overdag krijgt ze 4 flessen van 210 en een groente of fruithap, die allemaal helemaal op gaan. En dan nog rond 22:00 90ml water/3scheppen. Over een paar dagen gaat er nog eens 30 vanaf.
Dus, ik stop er genoeg in, alleen ze is niet zo ‘flink’.

ik heb gisteren de late fles niet gegeven en toen kwam hij om 1.00 dus hier is het nog nodig helaas.

22-12-2009 colin geboren

de mijne wilde al met 2 en halve maand geen late fles meer. werd stront chagrijnig als ik hem daarvoor wakker maakte. dus je moet ook eenn beetje geluk hebben denk ik. verder krijgen ze over het algemeen voldoende binnen over de hele dag ik denk dat de meeste moeders zelf nog niet toe zijn aan het laten vallen van een late fles. dus als ze per dag 600cc moeten binnen krijgen dan kan dat makkelijk tot 19.00 uur en dan hebben ze echt niet nog een fles nodig om 22.00 uur. dus denk niet dat het uit behoeft komt. vaak word het ook een gewoonte. als ik mijn kleine elke nacht om 1 uur een fles zou aanbieden dan zou hij daar elke nacht om vragen. waarom verhogen jullie de flessen niet gewoon en dan idd een paar dagen laten doorslapen. met de tijd worden ze steeds later wakker. dus niet 1x proberen maar gewoon een paar dagen achter elkaar. de eerste nacht zal die om 1 uur wakker worden de volgende dag om 3 uur etc. zo ging het hier ook terwijl hij die late fles niet wilde maar zo heeft hij elke dag een uurtje opgeschoven tot hij om 5.30 begon te komen.

toch wel een goeie topic ik vroeg het me ook altijd af of het nou gewoon een advies van de cb is. want ze komen vaak met de raarste advies dat breekt je toch helemaal op man? officieel moeten baby’s met 6 maanden echt wel zonder die late fles kunnen vooral als ze bijvoeding krijgen.

maar goed dit is hoe ik erover denk want alle moeders die ik in mijn omgeving ken die geven snachts ook nog steeds voeding maar goed wie ben ik om daar wat van te zeggen. als de moeders het zichzelf moeilijk willen maken then so be it sommige mamas hebben er ook gewoon geen geduld voor en willen het gewoon laten zoals het is omdat het zo goed gaat. dus ik snap best dat ze er gewoon nog niet aan toe zijn.

dames laten we makkelijk denken! als onze kinderen 5 jaar oud zijn dan eten ze en slapen ze allemaal hetzelfde

er is mij verteld (zowel cb als ka) dat het niet verstandig is om je baby, jonger dan 6 maanden, langer dan 8 uur achter elkaar niet te voeden. Dit in verband dat ze hierdoor ernstige problemen met de nieren kunnen krijgen. Vanaf 6 maanden zijn de nieren zover ontwikkeld dat ze meer dan 8 uur zonder voeding kunnen. mijn zoontje nu bijna 4 maand zou er denk ik ook wel zonder kunnen, want we moeten hem altijd wakker maken. Maar ik durf het toch niet aan. Vandaar dat wij de 23.00 uur fles er nog even inhouden.

@kopjekoffie, kindjes van een paar weken kunnen niet langer dan 8 uur zonder voeding. Kindjes van 4 maand redden dat wel. Het is dan ook niet nodig om je kindje wakker te maken voor deze fles.
Ik heb mijn kindje tot 4 maand ook wakker gemaakt voor de fles. Maar toen ze net 4 maand was wilde ze de fles om half 11 niet meer hebben. Dus toen zijn we gestopt met die voeding. Ze kreeg dan s’avond 20.00 de laatste fles en s’morgens tussen 7.30 en 8.00 weer de eerste. Ging heel goed.
Ik zou het gewoon proberen. Overkomt je kindje helemaal niks van.

het is bij ons heel raar maar damian kreeg al snel zijn laatste fles om 19.00 uur.

we zijn alleen een paar weken geleden toch weer gaan opschuiven en hij krijgt nu zijn laatste fles om 22.00 uur (slapen) omdat hij de nachten niet meer doorkomt. hij werdt omeens om 2 uur wakker en bleef huilen tot half 5!!!
negeren hielp niet speen hielp niet we hebben hem helemaal laten nakijken en hij had helemaal niets. toen hebben we het op advies van het cb en de ha en de ka toch 1x geprobeert om om 22.00 uur de laatste fles te geven en we hoefde hem er niet voor wakker te maken en nu slaapt hij weer heerlijk tot half7/7 uur

Lilypie First Birthday tickers

@pjukje, ja ik weet ook wel dat ze het wel redden, maar dat was ook niet wat ik bedoelde. Zo op het eerste gezicht krijgen ze er niets van nee. Alleen, zo is mij door de ka verteld, dat de nieren zo te lang “stilstaan” en deze hier nog niet op ingesteld zijn. Hierdoor kan er op zeer jonge leeftijd al schade aan de nieren ontstaan. De gevolgen hiervan zie je pas als ze volwassen zijn, En aangezien heel veel familieleden nierziekte hebben en aan overleden zijn en het ook nog eens erfelijk is neem ik liever geen risico en blijf ik mijn zoontje tot 6 maanden gewoon wakker maken.
Ik begrijp dat iedereen het anders doet, maar ik wilde toch even vermelden.

quote:
@pjukje, ja ik weet ook wel dat ze het wel redden, maar dat was ook niet wat ik bedoelde. Zo op het eerste gezicht krijgen ze er niets van nee. Alleen, zo is mij door de ka verteld, dat de nieren zo te lang "stilstaan" en deze hier nog niet op ingesteld zijn. Hierdoor kan er op zeer jonge leeftijd al schade aan de nieren ontstaan. De gevolgen hiervan zie je pas als ze volwassen zijn, En aangezien heel veel familieleden nierziekte hebben en aan overleden zijn en het ook nog eens erfelijk is neem ik liever geen risico en blijf ik mijn zoontje tot 6 maanden gewoon wakker maken. Ik begrijp dat iedereen het anders doet, maar ik wilde toch even vermelden.

Ik bedoelde het niet aanvallend, was gewoon benieuwd. Kan me heel goed voorstellen dat als er in de fam nierafwijkingen zitten jij geen risico wil nemen. Heel begrijpelijk! En als je kindje het geen probleem vind om wakker gemaakt te worden.

Moet je vaak voor controle naar het ziekenhuis voor de niercontrole??

Gr

mijn zoontje is nu 4 en halve maand. Bij de geboorte woog hij 4126 gram. Nachtvoeding was er al heel snel af (heb 2 weken borstvoeding gegeven daarna flesvoeding) We hebben ook een tijdje de laatste voeding om 20:00 uur gegeven. Maar hij was 's nachts heel vaak wakker. We hadden niet het idee dat dit door honger kwam, want zodra we hem zijn speen gaven sliep hij meteen weer. Maar toch ben ik weer een fles om 22:30 gaan gevgeven en toen sliep meneertje tot half 7 de volgende ochtend. Ik denk dat hij veel lichter sliep doordat hij minder voeding in zijn maagje had. Hij kreeg toen (zonder voeding van half 11) 4 flessen van 200 voor hongerige babies.
Nu wil ik binnenkort weer gaan proberen om de fles eraf te halen, maar wacht nog even. Zit nu in een sprongetje en is snotverkouden. Zodra dit over is wil ik het wel weer een keer proberen.

Hoi Sylvia,

Ik gebruikte juist de sprongen om bv van een fles af te komen. Deze dagen waren ze toch anders. Dus dan probeerde ik juist of om het ritme aan te passen of een fles te minderen.
Heb je na de sprong een heel tevreden kindje. Want als je dan nog moet gaan minderen of afbouwen zit je langer in een onrustig kindje. Dit zijn overigs mijn ervaringen.

@pjukje, zag het ook niet als aanval hoor.
Hij hoeft verder niet voor niercontrole, pas rond de 30 worden wij en fam nagekeken, maar dit is alleen ter advies gegeven toen ze hoorden dat er nierproblemen in de fam zaten. We waren toen bij de ka voor verborgen reflux.