Waar praat jullie peuter over?

Hoi,
Mijn zoontje is 2 jaar en 9 maanden, en hij heeft vind ik altijd merkwaardige gespreksonderwerpen. Vanochtend aan de keukentafel zat hij bijvoorbeeld te vertellen waar z’n eten naar toe ging: eerst in me mond, dan naar me keel, dan naar me buik!
Als ik vraag wat hij heeft gedaan bij de kinderdagopvang gaat hij meestal stukjes van de dag precies chronologisch vertellen. Bijvoorbeeld: “1 hapje, 2 hapje dan is het op, dan als het drinken op is gaat de juf een toetje pakken”.
Soms komt er ook iets uit als: bakfiets! en fietsen in de gang! Maar verder niet zoveel algemene dingen.
Hij vind het ook heel erg leuk om cijfers te zoeken op bijvoorbeeld een meetlat of waar dan ook. Hij kan er ook een paar lezen, de 1 en de 4. Hij telt zo tot 3: 1,4,8 hahaha.

Nou vroeg ik me af, doen die van jullie dat ook allemaal?? Want ik heb het idee dat de meeste kindjes vertellen dat ze met iemand of iets hebben gespeeld en dat ze juist de details weg laten, in plaats van anders om

Groetjes Evelyne

ja ik vind het ook heel moeilijk, rico is dan 13 maanden en hij is nog wat onduidelijk. hij zegt soms iets van: nee nie doen
heel gek. hij zegt ook iets in de zin van “dood” als ie naar de foto van de vader van mijn vriend kijkt (die is dus overleden)
hij zegt ook als ik zeg: wil je de lamp aandoen? dat hij dan iets zegt in de zin van: nee die nie…die daar! bal!"
en hij is helemaal hotel de botel van ballen haha.
vandaag in de winkel zei die ook tegen een tros tomaten: bal! DAAR!! (met zo’n hoog piep stemmetje)
ja en natuurlijk nog wel meer maar het is echt grappig, je kunt er soms echt wat uithalen, terwijl ze het vast niet altijd zeggen zo haha

Anna vertelt niet echt veel maar ze klets je de oren van het hoofd! Ze zingt ook veel en vaak kun je heel goed horen welk liedje ze aan het zingen is.

Over het kdv zegt ze niet zoveel, al wordt dat de laatste tijd steeds meer.

Ze vraagt ook veel dingen en eindigd dan met: toch? En dan denk je ze zal zo wel verder gaan met praten, maar nee, ze wil een antwoord en herhaald het eindeloos!

Echt wel lachen die peuter-praat!

Hoi,

Wacht maar tot ze wat groter zijn. Dan komt ik bemoei me overal mee fase. En ik klets gewoon met jou mee fase.
Mijn dochter praat veel en deed dat toen ook al. Soms komen ze met verhalen aan waarvan je denkt he idan klopt het chronologisch niet of komt er ineens een verhaal uit over iets wat eerder die week gebeurt is. Meestal vetellen ze dingen die ze interesant vinden. Schijnbaar vind ie van jou eten en wat er mee gebeurt erg leuk. Ook kan het zijn dat ze daar net een project over hebben gehad.

Trouwens de meeste peuter en kleuter kunnen en willen niet gelijk vertellen wat er op de kdv of psz of school is gebeurt of wat ze hebben gedaan. Dat moeten ze eerst verwerken. Wel is het belangrijk dat je er elke dag navraagt maar wil je kindje er niet over praten dan niet verder proberen er iets uit te krijgen.

groetjes

lon106