Ik ben de eerste keer bijna thuis bevallen maar na 5 kwartier persen nog geen kleine mop dus uiteindelijk naar het ziekenhuis voor vacuümbevalling. Nachtje moeten blijven ter observatie.
De tweede keer ben ik heerlijk thuis in ons eigen bed bevallen. Veel meer ontspannen!
Ik heb de ervaring dat je zelfs na 5 kwartier persen nog snel genoeg in het ziekenhuis kunt zijn om de bevalling daar verder te doen, dus ik zou zeggen, begin gewoon lekker thuis. Komt die kleine mop thuis, prima, heb je na een tijdje zoiets van “voor mijn gevoel wil ik naar het ziekenhuis” dan kan dat altijd nog.
Het voordeel van thuis is dat je in je eigen omgeving bent, je kunt doen wat je wilt, je kunt net zoveel geluid maken als je wilt, er komt niet steeds allerlei personeel binnenlopen. Thuis heb je veel minder het gevoel dat je maar aan het wachten bent tot het eindelijk gaat gebeuren. Je kunt desnoods tussen de weeën door nog gaan staan strijken als je zou willen.
En in het ziekenhuis is het veel meer wachten, rondje lopen, even zitten, rondje lopen, wachten. Dan duurt het volgens mij veel langer omdat je veel minder afleiding hebt dan thuis.
En je weet het, hoe beter je je kunt ontspannen, hoe sneller de bevalling gaat.
Maar er zijn ook zat mensen die zich wel meer ontspannen voelen in het ziekenhuis omdat daar in noodgevallen alles meteen bij de hand is en je niet eerst van huis naar het ziekenhuis hoeft. Bedenk wel: een gyneacoloog zit niet de hele nacht in het ziekenhuis te wachten tot er eindelijk een baby komt, die moet meestal ook nog van thuis gebeld worden om een bevalling te doen. Dus dan is er geen verschil tussen in het ziekenhuis wachten op de gynaecoloog of van huis naar ziekenhuis rijden terwijl de gynaecoloog ook van zijn huis naar het ziekenhuis rijdt.
Helaas kan niemand deze beslissing voor je nemen, moet je echt zelf doen. maar als ik nog eens zwanger zou raken dan ging ik weer lekker voor een thuisbevalling.
Belangrijke tip: je moet sowieso bij het aanvragen van de kraamhulp een thuisbevallings-kraampakket aanvragen. Zo kun je je nog altijd bedenken, plus, soms gaat een bevalling zo razendsnel (stortbevalling) dat je de tijd/kans niet eens hebt om naar het ziekenhuis te gaan en dan is het fijn als je toch alles voor een onverwachte thuisbevalling in huis hebt.
Alle succes met het nemen van je beslissing!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 25 Mar 2007 14:07:40