Vrije dagen

Weet een van jullie dit?? Ik krijg hier bij mijn hidige werkgever 25 vakantiedagen en 10 advdagen. Van deze ADVdagen worden er 7 vastgelegd, Waarvan 5 tussen kerst en oud & nieuw dit jaar. Dus mijn berekening voor mijn resterende vrije dagen was: 17 die er zo ie zo nog stonden, 5 van november wat nu niet door gaat en die 5 in dedember is 27. Nu zegt mijn leidinggevende net tegen me dat die 5 in december waarschijnlijk niet door gaan omdat ik geen heel jaar werk nu, Dus ik zeg huh? Je hebt volgens haar alleen recht op volle dagen als je ook een heel jaar werkt en omdat ik 1-11 wegga zou ik deze dus in moeten leveren, Volgens mij klopt dat niet, volgens mij worden de vrije dagen en ADV dagen berekend op het aantal uur dat je werkt en indien deze niet opgenomen worden dienen ze uitbetaald te worden en ik neem ze eigenlijk alleen eerder op omdat ik in december hier niet meer werk. Weet niet of jullie me nog kunnen volgen hoor. Maar wie het nog volgt, weten jullie hoe het dus zit? Overigens zou ik dan dus wel 1-10 bij de nieuwe baas kunnen beginnen maar heb ik geen 1.5 week vrij.

Groetjes,

Michèle

Hmm… ik werk niet met ADV dagen en weet niet goed het verschil tussen ADV en vakantiedagen eigenlijk. Bij ons geldt wel dat er een aantal dagen in het jaar is die we verplicht zijn om te nemen. Omdat de werkgever je verplicht dan je vrij in te vullen vakantiedagen op te nemen, kost het je maar 50% van je dagen. (volgens onze CAO) De 50% regeling heet dat bij ons. Maar… die zou ik bij het eerder beeindigen van mn contract dus niet mee kunnen nemen, of als ze in mn zwnagerschapsverlog vallen, kan ik het niet compenseren, omdat ik die 50% vergoed krijg in dagen.

Maar nogmaals, ik weet niks van ADV dagen, met vakantiedagen zou het niet zonder meer mogen om ze vast te zetten als werkgever. (behalve als hierover CAO afspraken zijn zoals in het onderwijs)

sucecs!

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

Mijn vriend heeft ook ADV dagen. Dit heeft er bij hem mee te maken dat hij een 38 urige werkweek heeft, maar 40 uur werkt. Hierdoor werkt hij dus 2 uur per week meer. Deze uren worden in vrije tijd uitgekeerd (in dus zijn ADV dagen). Dit gaat dus om ruim 1 vakantiedag per maand.
Weet natuurlijk niet of het zo ook bij jou werkt, maar dat zou op die manier nooit 5 dagen kunnen zijn.

quote:
Je hebt volgens haar alleen recht op volle dagen als je ook een heel jaar werkt en omdat ik 1-11 wegga zou ik deze dus in moeten leveren, Groetjes,

Michèle

Volgens mij klopt dit wel. Het is berekend over een heel jaar … dus moet je er wel een paar inleveren als je eerder wegga…

Eens met Mini-boy, mij is het zo ook altijd uitgelegd… Geen vol jaar werken is geen vol jaar vakantie en adv-dagen…

Volgens mij ligt het toch anders. Volgens mij heeft het wel te maken met wat er in je contract staat en of je dagen vooraf of achteraf bepaald worden. Maar goed ik zie het wel hoor. Ze mogen best soepel zijn, beetje emotionele schadevergoeding of zo

Groetjes,

Michèle

Bij ons gaat het zo: je verdient vanaf begin november 2009 tot eind oktober 2010 ADV -dagen. Je werkt elke week méér uren dan dat je er betaald wordt en die moeten dus teruggegeven worden in verlof. Het hangt er vanaf hoeveel uur je betaald wordt, hoeveel dagen je extra krijgt. Bij ons is dit 1,5 dag per maand. Er liggen er ook 5 vast tussen kerst en nieuwjaar.
Je zou dus moeten uitvissen hoe jullie dagen berekend worden (ook van november tot oktober bijvoorbeeld) en dan kan je berekenen hoeveel dagen je verliest. Bij ons is het bijvoorbeeld ook zo dat als je 2 weken ziek bent, je automatisch 1 ADV dag verliest.
Ik denk dus niet dat je alle 5 dagen van kerst kan verliezen normaal gezien hoor.

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

Dit bedoelde ik gisteren met mijn vraag. Volgens mij worden vrije dagen idd berekend over een jaar, maar wel naar rato. Als jij maar 10 maanden bij een bedrijf werkt, krijg je ook maar voor 10 maanden vrije dagen. Hoeveel vrije dagen zou je anders bij je nieuwe werkgever krijgen vanaf 01-10. Ik neem eigenlijk aan dat je er dan ook geen 25 + 7 ADV-dagen krijgt.

Groetjes Natasja

Lilypie Pregnancy tickers

@ Kringeldingetje, als je ergens begint lijkt het me logisch maar ik heb 1 bijna het jaar volgemaakt en 2 ik zit er al 5 jaar kom op zeg mag het een keer mijn kant op gaan

Overigens was het hoofd van PZ er verbaasd dat juist ik weg ging bij Kone en een andere baan had. Hij had echt zoiets van wie wat waar en WAAROM??? Dus zo slecht stond ik er dus ook niet op. Althans niet bij hem.

Groetjes,

Michèle

Zover ik ook weet moet je alle vrije dagen die je paar jaar krijgt door 12 delen. Bij jou dus 35 delen door 12= 2,91 p/m
Je zegt per 1 oktober op dus zou je er zeg maar 5,5 over moeten houden. Maar misschien zijn ze schappelijk

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

@ michelle ja ik zeg per 1-10 maar ik ben 1-11 pas weg he, of wordt mijn contract pas beeindigd.

Groetjes,

Michèle

ik zou gewoon vragen van welke maand ze beginnen tellen voor die adv -dagen. Want zoals ik al zei loopt dit op ons bedrijf niet gelijk met een gewoon jaar, dus bij jou kan dit misschien ook zo zijn.Bij ons is het zo dat we vanaf 1november dit jaar al beginnen ADV -dagen te verdienen die we pas vanaf 1 januari volgend jaar kunnen opnemen. Dus het “verdien-jaar” loopt van begin november tot eind oktober. Die dagen die we in die periode verdienen, moeten we opnemen van januari tot december.
Je gewone verlofdagen blijf je trouwens behouden. Daar kunnen ze niks vanaf nemen, omdat je die “verdiend” hebt in het vorig kalenderjaar. Als je vorig jaar een heel jaar gewerkt hebt, heb je dit jaar recht op die 25 vakantiedagen.

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

Ik gun jou echt je vrije dagen, maar ik moet het helaas toch met je leidinggevende eens zijn. Ik heb een aantal jaren op personeelszaken gewerkt, bij een bedrijf waar je ook ADV dagen hebt. Het is niet zo dat je aan het begin van het jaar zoveel ADV dagen en zoveel vakantie dagen hebt. Natuurlijk is dat op zich wel zo, maar je bouwt ze per maand op. Als jij dus per 1 nov weggaat, dan tellen de vakantie en ADV dagen die je tot die periode hebt opgebouwd. Alle vakantie dagen en ADV dagen gaan dan van 1-11 af en dat is je daadwerkelijke vertrek datum. De dagen die je nog in november en december zou opbouwen tellen niet mee. Ook niet als je al zoveel jaar bij een bedrijf werkt. Maar goed ik hoop voor jou dat ze schappelijk voor je zijn.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

heel raar. Misschien is het systeem in belgië anders? Want gewone verlofdagen worden in België verdiend in het vorige kalenderjaar. Dus dat je dit jaar geen heel jaar werkt, zou dan niks uitmaken.
Dit houdt dan ook weer in dat als je een jaar niet gewerkt hebt, dat je dan het jaar dat erop volgt géén enkele verlofdag hebt.

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

Ach ik zie het wel, pz heeft als het goed is alles tot nu toe geaccepteerd en ze komen terug met de berekening en acceptatie.

Vind het alleen nog steeds vreemd dat het hoofd van PZ niks wist van waarom in zou vertrekken, Dat is zo verbaasd was. En ik snap nu wel waarom mijn teamleidster er op stond dat zij mijn brief naar boven zou brengen en ik onder geen beding zelf hoefde te gaan. Ze wilde het allemaal voor me regelen.

Groetjes,

Michèle

Dat is inderdaad vreemd. Hij/zij heeft toch het mailverkeer en de beoordelingen gezien. Anders zou ik dit nog eens fijn doormailen… Dan waarschijnlijk wel op m’n laatste werkdag om 17:00 uur

Groetjes Natasja

Lilypie Pregnancy tickers

@ Kringeldingetje, zou ik kunnen doen, maar ik heb er geen zin in. Ik ben klaar met ze enne mijn motto is nog steeds wie zaait zal oogsten. Ze zal heus wel een keer de rekening krijgen en voor nu en dan ben ik degene die het laatst lacht.

Groetjes,

Michèle

Helaas…ik ben het ook eens met Mini Boy. Ben hier zelf een poos mee bezig geweest op mijn werk en moest een boel vakantiekaarten aanpassen van mensen die eerder uit dienst gingen e.d.
Die 25 dagen zijn voor een heel kalenderjaar (ik neem aan dat het bij jullie van jan t/m dec loopt?). Dus deel die 25 weken door 12 maanden en vermenigvuldig dat met 10 maanden (je bent tot eind oktober in dienst bij hen). Dat is het aantal vakantiedagen waar je recht op hebt tot eind oktober (ik vermoed iets van 20 dagen).
Hoe het met ADV dagen zit, weet ik niet. Die hadden wij niet. Bij ons was het leeftijdsverlof maar dat werd ook omgerekend naar het aantal maanden dat je werkte.

Hoe bouw jij je ADV dagen op? Door extra te werken wat je niet uitbetaald krijgt? Dan bouw je in nov en dec. inderdaad geen uren meer op en kun je die ook niet meenemen in je dagen die je nog op wilt nemen. Balen hè…

Een werkgever kan flexibel zijn maar ze kunnen ook hun poot stijf houden en doen wat zij op papier hebben staan…

Ik moet zeggen dat mijn werkgever over het algemeen erg soepel is. Zo kunnen wij makkelijk dagen afkopen en verkopen en ook mogen we elk jaar dagen meenemen. Maar als ik nu een paar dagen te kort kom trekken ze het maar van mijn salaris af dat ik nog krijg van oktober. Ik krijg ook nog 5 maanden vakantiegeld (niet veel maar het is iets) en ik krijg een volle maand bij de nieuwe baas. Als ik maar weg ben hier.

Groetjes,

Michèle