Onze oudste heeft ook eens van het ene op het andere moment koorts gekregen. En slapen dat ze deed. Ongeveer alleen maar! Heel lusteloos was ze. Na een dag of 3 was de koorts ook ineens weer weg en kreeg ze uitslag. Kleine rode puntjes op gezicht en romp. Bleek dat ze de Zesde Ziekte had. (= een kinderziekte).
Dus hou dat even in de gaten. Pas als koorts bij 4 dagen nog niet over is naar de huisarts gaan.
Als de koorts zakt met een zetpil paracetamol heb je te maken met een virus en dat gaat meestal na een aantal dagen over.
Als de koorts niet zakt met een zetpil, onmiddellijk contact opnemen met de huisarts want dan is er sprake van een bacteriële infectie en dan moet de kleine mop aan de antibiotica. Zorg dat je urine mee kunt nemen naar de huisarts.
Ik had in de babytijd voor onze meiden altijd van die speciale plaszakjes in voorraad (gewoon aan de assistente van de huisarts vragen) zodat ik altijd urine bij voorbaat al mee kon nemen naar de praktijk. (Inmiddels zijn de meisjes 3 en 4 dus heb ik potjes in voorraad).
Anders kom je daar met je kind, de arts onderzoekt en grote kans dat je de opdracht krijgt om in de loop van de dag urine op te vangen en langs te brengen voor onderzoek. Zo blijf je op en neer rijden.
Gewoon altijd zorgen dat je urine meeneemt als je met een koortsig kind naar de huisarts gaat.
Groetekes, Sje