Vraagje over voedingsschema

hoi hoi,

Lenna drinkt om de 4 uur, ze slaapt lekker door, dus we hebben niks te klagen… wel heeft ze ‘een vreemde gewoonte’ in haar schema… ik vraag me af of ik daar iets aan moet veranderen of dat het vanzelf over zal gaan…

Ze krijgt haar fles om:

5;30
9:30
13:30
dan zou ze eigenlijk weer krijgen om 17:30 maar dat redt ze niet, ze moet en zal om 16:00 een fles! Eigenlijk te vroeg…
En dan slaapt ze door en komt ze pas weer om 22:00

Wat zeggen jullie?

Lijkt me prima, als zij het er goed op doet. Zelf hebben we ook niet altijd honger op stipt dezelfde momenten, dus ik zou daar niets aan veranderen als het gewoon goed gaat verder.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hallo,

hoe oud is je kindje? Ik kreeg van het CB te horen dat er max. 4 uur tussen de voedingen mag zitten en min. 3 uur. Ik zei dat het wel eens anders uitkomt en omdat de kleine nu wat groter is maakte het iets minder uit en kon ik wat experimenteren met de voedingstijden. Mijn kleine is uit zichzelf heel erg van de klok dus dat was erg makkelijk voor mij. Maar ik zit hier ook wel eens mee als hij lekker door blijft slapen. De CB arts zei dat het de ene keer echt wel 4,5 uur mag zijn en soms 3,5 uur, als het er maar een beetje tussenin zit.

Mijn kleine sliep in zijn eerste weken een keer van 19.00 tot 01.00 uur en dat voelde niet goed voor mn gevoel. Ik wilde toen kijken wanneer hij uit zichzelf kwam. Die late voeding had hij dan zeg maar niet gehad. Vanaf dat moment ben ik gaan wekken op de klok en daar deed hij het gelijk goed bij en snapte hij dat ie een nachtritme heeft. Vrij snel begon hij daarna met ‘doorslapen’ van zijn late voeding naar ochtend voeding.

Het ene kindje heeft baat bij voeding op verzoek, de ander op de klok. Het is een beetje aanvoelen waar je je goed bij voelt. Ik weet alleen dat het CB zei dat als ze nog zo klein zijn er max 4 uur tussen mag zitten omdat ze dan echt weer voeding moeten hebben.

Ik hoop dat je iets aan mn verhaal hebt. Succes iig!

Groetjes,
Eef

Lukas had eerst een duidelijk ritme van om de 4 uur. De laatste paar dagen wordt hij i.p.v. tussen 05.00 en 06.00 pas om ongeveer 06.30 uur wakker. Hij krijgt dan zijn flesje en gaat weer slapen. Tussen half 10 en 10 wordt hij weer wakker en heeft dan gewoon trek. Ik geef hem dan rustig tegen 10 uur een flesje. Als hij dan vervolgens rond 13.30 weer trek heeft, doe ik daar ook niet moeilijk over. De laatste fles geef ik op 21.00 zodat ik zelf ook naar bed kan. In het begin hield ik me strak aan de 4 uur, maar daar ben ik dus vanaf gestapt. Als jouw kindje het er goed op doet, zou ik me er helemaal niet druk om maken.

Bedankt voor de reacties! Ik laat het gewoon lekker zo, kennelijk vindt ze het zelf prima zo. Ze is trouwens 2,5 maand oud. Ja, eigenlijk mag er niet meer dan 4 uur tussenzitten. Dat zeiden ze tegen mij ook omdat Lenna anders gaat denken dat het nacht is. Maar ze komt nog wel om 10 uur voor een voeding en slaapt de nacht door. Dus ze verwart dag en nacht niet.

Groetjes Elly

hoi elly,

vind ik ook hoor, als je kindje het er goed op doet!! mijn zoontje deed
precies hetzelfde… hij is nu 6 maanden en het gaat heel goed!! die kleintjes lijken elke maand wel van ritme te veranderen

groetjes priscilla

hoi lena ik ben het ook eens met de rest van de dames dat als het goed gaat gewoon haar zin geven. wel moet ik eerlijk zeggen dat 6 uur te lang is tussen 2 voedingen. heb je wel eens de schema aangepast zodat ze om 16.00 uur de voeding krijgt? misschien zegt je dit iets, mijn kleine van 11 weken kwam ook altijd om 18.00 uur hoe erg ik mijn best ook deed om mezelf aan de schema te houden. achteraf bleek dus dat hij zelf een schema creerde. hij kwam ook wel eens om 10.00 uur s’morgens en toen had ik het door. voorheen hanteerde ik de schema 8.00/12.00/16.00/20.00 uur maar om deze tijden sliep hij gewoon en werd gek als ik hem wakker ging maken. ik vertikte het om hem 18.00 uur de laatste voeding te geven omdat ik het te vroeg vond om de nacht in te gaan. totdat er een dag kwam en ik hem om 18.00 uur de laatste fles gaf en verder hem niet wakker maakte. de eerste nacht werd hij om 01.00 uur wakker de volgende dag om 03.00 uur en nu na 2 weken slaapt hij van 18.00 uur tot 06.30 uur in de ochtend. ik heb het eindelijk door hahahaha hij heeft gewoon een eigen ritme en vind het leuk geweest na 18.00 uur. terwijl ik hem dwingend wakker maakte om 22.00 uur voor een laatste fles nou dit leverde heel veel onzekerheid op bij mij. waarom pas je je schema niet aan? dus van 8/12/16 en laatste fles om 20.00 uur. misschien doet ze het dan hartstikke goed en zit er steeds max 4 uur tussen. ik vind 6 uurtjes wel erg lang slaapt ze de nacht daarna wel door dan vraag ik me af? verder weet ik niet hoe oud ze is maar als ze nu al op 5 flessen zit dan mag ze best tot 06.00 of 07.00 slapen denk ik, vind 05.30 wel te vroeg. 5 voedingen betekent toch geen nachtvoeding meer? als ze het verder goed doet dan is het geen enkel probleem maar ik zou iets aan je schema doen en anders gewoon laten zoals het is want als je dadelijk naar 4 flessen gaat moet je je schema toch weer omgooien…dit is mijn ervaring heb me heel hard vastgehouden aan mijn eigen schema gaf hem niet de kans om er zelf 1 te creeeren en dit levert heel veel stress bij je kind op moet ik zeggen…

hoi Tatlicatlaq,

Ze slaapt de nacht wel door. 5:30 is haar eerste voeding. Sinds een paar dagen is dit aan het opschuiven naar een uur of 6… Dus wordt al iets later. Ja, ik vind 6 uur eigenlijk ook te lang tussen de voedingen door. Ik zou kunnen proberen om de voeding laatste voeding om 20:00 te geven maar dan slaapt ze misschien niet meer door… maar zou het inderdaad eens kunnen proberen. Stiekem wordt trouwens 16:00 al 16:45… Dus ze is zelf haar schema aant opschuiven… Ze is trouwens bijna 3 maanden.

Groetjes Elly, mama van Lenna

mama van Lenna, ik was ook altijd bang dat de mijne niet zou doorslapen dat is de truck juist! je zult ervan versteld staan hoe hun slaapgedrag ineens verandert als je naar je kleine zijn behoeften gaat luisteren! probeer het eens om de laatste voeding om 20.00 uur te geven en dan echt 4 uur tussen elke voeding laten staan dan heeft ze over de hele dag genoeg voeding gehad om de nacht door te komen. ik denk ook dat als je opeens 6 uur tussen laat en dan weer hele nacht verwacht door te komen dat ze dan sowieso steeds meer behoefte zal hebben aan voeding en misschien ook dat ze daarom steeds te vroeg komt voor voeding, heb je daar wel eens aangedacht? je kan van zo eenkleintje niet verwachten dat ze eerst 6 uur niets krijgt en dan nog eens 8 uur lang niets krijgt! dat is in totaal 14 uur en de max is toch echt 12 uur zolang ik het weet! als je daar al verandering in brengt dan weet ik zeker dat ze over na een weekje rommelen (want bij elke verandering hebben ze moeite) misschien duurt het niet eens een week, dat ze opeens een heel ander kind wordt! dat was bij de mijne in ieder geval succes voor niets had ik al die angsten waar nergens opslaan net of het zo beter gaat. succes en laat het in ieder geval even weten hoe het ging!

Tja, ik kan het natuurlijk gewoon ff uitproberen om er niet meer dan 4 uur tussen te laten. Kijken wat ze doet. Maar verder is er niks aan de hand hoor. Ze doet het allemaal prima kwa drinken en ik vind het al heel wat dat een kindje van nog geen 3 mnd om de 4 uur drinkt en dan van 10:30 tot 5:30 slaapt. Tuurlijk zou het fijn zijn als ze iets langer slaapt… Maar inderdaad, ik twijfelde ook over die laatste voeding. Als ik het heb uitgeprobeerd, laat ik het je weten.

Groetjes Elly

ow ik geloof het best hoor dat je kleintje het goed doet! en al helemaal goed omdat ze idd met 3 maanden oud goed kan doorslapen! geen twijfel aan. nu wilt ze waarschijnlijk een stapje verder en daar heeft ze gewoon hulp van mama eventjes nodig ik hoor het graag of het heeft gewerkt! en anders laten zoals het is)) heel veel sterkte meid!