Vraagje over kind en sinterklaas

Ik ben weleens benieuwd!

Een hele tijd terug hoorde ik eens van iemand dat zij niet aan Sinterklaas deed.
Ze was namelijk van mening dat je je kind dan aan het voorliegen was.
Je hield je eigen kind voor de gek door te zeggen dat Sinterklaas (nog steeds) bestaat.
Dat zou niet eerlijk zijn en het kind zou vervolgens moeite hebben om je nog te vertrouwen.

Persoonlijk ben ik érg blij dat mijn ouders mij hebben “voorgelogen” hierover.
Ik had die leuke tijd echt voor geen goud willen missen!

De intocht van Sinterklaas.
Die pakjes die opeens voor de deur stonden, en het gebonk op de ramen…
Je schoen zetten bij de deur en er dan de volgende ochtend vol spanning naar toe rennen om te kijken of zwarte piet er wat in gedaan had
Etc. etc. etc. etc.

Ik heb het mijn ouders dus nooooooit kwalijk genomen dat ze mij “voorgelogen” hebben.
Dat was gewoon nog niet eens in mij opgekomen (totdat ik de visie van die vrouw hoorde).

Ben best benieuwd hoe jullie hierover denken!

Groetjes, mamma van Stephan

P.S. Wij blijven hier trouwens lekker sinterklaas vieren hoor!

Gewijzigd door - Bieb op 23 Oct 2004 17:47:15

Ook ik kan dit bedrog wel goedkeuren, ik heb het ze ook nooit kwalijk genomen. Ze gaan denk ik ook al snel naar een leeftijd dat de kadeautjes het belangrijkste zijn. Hahaha. Volgens mij kan het echt geen kwaad en daarbij als je niet meedoet is het ook zo sneu dat andere kinderen allemaal toffe dingen krijgen toch ? Daarbij hebben ze bij mijn schoonzusje zoiets als het erewoord. Als iemand je vraagt erewoord dan MOET je echt de waarheid spreken. Ook jij zelf ! Zo kwam hun jongste uiteindelijk te weten dat de sint niet echt was. Hahaha

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

En weet je wat ik ook zo leuk vind?
Dat als ze eenmaal de waarheid weten (dat hij niet bestaat), dat ze er dan soms per ongeluk TOCH nog even in geloven (als het erop aan komt) hahaha!
Vind dat zo aandoenlijk.
Zo ging dat bij Stephan’s grote broer en zus, die nu dus net 9 jaar zijn.
Schitterend

P.S.
Op een gegeven moment wordt het trouwens wel knap lastig hoor.
Als ze vragen gaan stellen, hihi.
Zo van: “ja maar…” (als ze het een beetje door gaan krijgen).
Soms moeilijk om je er dan uit te kletsen hoor!

Gewijzigd door - Bieb op 23 Oct 2004 20:02:26

ik ben ook blij dat mijn ouders me die manier hebben voor gelogen hoor,die tijd wil ik nooit meer kwijt uit me herinering.heb altijd genoten heerlijk zingen voor de kachel en dan zo lang mogelijk zingen op de hoop dat je dan een snoepje extra zal krijgen.

maar nu met me kids geniet ik hoe me ouders vroeger ook genoten heerlijk gewoon.

dylan word nu 8 en ben beetje bang voor volgend jaar misschien dit jaar dat hij gaat komen mama klopt het dat sinterklaas niet bestaat…
vind het altijd zo gezellig hahhaa kan wel uren door tikken zo hoor

ene als ik winter wortel nee had gezet aten we altijd hutspot de andere dag hoe kan dat nou he hahahaa

er is toen eens zo’n test geweest, de juf verkleedde zich voor een hele kleuterklas tot sinterklaas, en toen weer terug naar juf. de hele klas stond toen te roepen: juf, juf: sinterklaas is hier net geweest!!!

kinderen geloven het dus volgens mij toch wel, ik ga hier straks niet een heel verhaal ophangen, dat sint verhaal gaat gioia wel horen, overal en nergens, en ze gaat hier lekker haar schoen zetten, juist leuk.

Ik heb met verstandelijk gehandicapten gewerkt, als sint tijd eraan kwam was er een man die dan gelijk riep: sinterklaas en de kerstman bestaan lekker niet, ik geloof daar niet in, ik ben daar te groot voor.
maar als de datum daar was zong ie het hardst, en stond zijn schoen als eerste, want dan was ie ineens super gelovig, en mocht je geen fout woord over de sint zeggen fantastisch als ik daar aan terug denk.

dus de traditie vind ik heel leuk, maar ik ga niet net doen of er hier iemand door de schoorsteen komt, dat gaat me dan weer te ver, moet ik weer uit gaan leggen hoe dat kan dat die dikke sint door zo’n dun schoorsteentje kan

groet
Mo

Ook hier gewoon een voorstander van Sinterklaas. Immers als een kind niet meer gelooft, blijft het evengoed een leuk familiefeest, hoewel er vast een moraal aan het verhaal zit, die mij helemaal aan ontgaan is.

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Wat moet ik Jens eigenlijk vertellen over Sinterklaas? Ik vertel hem nu dat Sinterklaas met zijn verjaardag geen kadootjes krijgt, maar dan zelf juist kadootjes aan kindertjes (en soms aan grote mensen) geeft.

Moet ik hem nu ook al (hij is nog geen 4) uitleggen dat het om lieve en stoute kindertjes gaat? Mag ik al dreigen (ja, dat deden mijn ouders ook) dat als ik niet lief ben, dat ie minder kadootjes krijgt? En wat vertel ik over de roe en over meenemen in de zak naar Spanje?

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Hihi, nou , bovenstaande twee antwoorden zijn al duidelijk natuurlijk, maar ik zal je toch even vertellen hoe ik het bij Stephan breng.

Ten eerste hebben we een super leuk boek!

Heeft Stephan vorig jaar al met sinterklaas gekregen (van “ome” sinterklaas ) en dat boek heet: “Sinterklaas voor peuters en kleuters” (geloof ik).
Ik heb het al een paar keer voorgelezen en hij vind het prachtig!
Het is van vertrek uit Spanje tot terugkeer naar Spanje.
En allemaal op rijm.
Enne…de roe en de zak van sinterklaas komt er niet aan te pas hoor!
Daar ga ik ook niks over zeggen. Onnodig vind ik het.

Het enige wat ik wél zeg is dat Sinterklaas en zwarte piet graag willen dat hij lief is en daar ook stiekum wel een beetje op letten als ze in Nederland zijn.
Maar ja, dat lijkt mij toch niet zo heel “schadelijk” (toch?)

P.S. Dat boek is écht een AANRADER hoor!! Super leuk, en het goede, juiste verhaal staat er in op een zeer begrijpelijke manier (voor die kleintjes).

Gewijzigd door - Bieb op 08 Nov 2004 19:41:32

Ik zal eens kijken of dat boek bij de boek te lenen is, voordat ik hem aanschaf.

Nee, ik was ook niet van plan om nu al over stoute kinderen te hebben, maar dat is toch eigenlijk wel waar het toch ook om draait. Het komt zelfs in liedjes voor (wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is de roe), dus ik vroeg me af in hoeverre ik dat nu al moest invoeren. Ik weet nog wel dat ik als 6-jarige erg schrok en Sinterklaas ook gehoorzaamde toen ie zei dat ik mijn vader geen Jantie meer mocht noemen…

Ik zal in ieder geval de tip van Bieb meenemen en vertellen dat Sinterklaas graag wil dat ie lief is. Maar wordt ie niet bang als ik vertel dat daar op gelet wordt door zwarte pieten of moet ik maar niets vertellen over pieten die alles zien en horen?

Ja, dat laatste is weer lastig.
Want de pieten letten natuurlijk wél op de verlanglijstjes die in de schoenen zitten (bijv.)
En ze letten op want ze horen altijd want de kindjes graag van Sinterklaas willen hebben etc. etc.
Tsja, ook dat opletten kom je in allerlei verhalen en liedjes weer tegen.

Maar volgens mij is dat minder “erg” dan de zak van Sinterklaas.

Ik kan mij ook van vroeger nog heel goed herinneren dat mijn buurjongetje aan de beurt was om bij de Sint op schoot te zitten en dat hij panisch was gewoon. Zoooo zielig.
Dat kwam omdat hij zijn speelgoedtrein had gemollesteerd en nu erg bang was dat hij in de zak moest.
Hmmmm…nee, laat die zak dan maar zitten

Ik hou het gewoon op een gezellige tijd met kadootjes. Als ie zelf van anderen of t.v. verhalen over stout en lief zijn hoort en er naar vraagt, kijk ik nog wel wat ik daarop antwoord, maar ik denk niet dat ie dat dit jaar al zal doen. Hoewel, je weet het maar nooit, hij is elke ochtend al erg geinteresseerd naar een Sinterklaasjournaal op fox-kids aan het kijken.

Hoi Kitty,

Ik ben het met je eens hoor!

Even korte uitleg: wij als volwassenen weten errug goed dat je lief moet zijn bla, bla bla. Dat wordt namelijk in heel veel liedjes gezongen en het wordt ook vaak gezegd enzo.
Ik heb het zelf al 29 jaar lang rond sinterklaastijd gehoord: kinderen moeten lief zijn.
Tsja…blijkbaar heeft iemand dat ooit bedacht bij dit feest (niet zo snugger, maar goed).

Wat is nou het geval??
Ik heb het een keer “per ongeluk” tegen Steef gezegd, dat sint oplet of hij wel lief is.
Volkomen onnadenkend heb ik dat gezegd.
Gewoon…omdat je er mee “doodgegooid” wordt.
Automatisme dus!

Maar vanaf nu let ik erop dat ik dat ook niet meer zeg.
Net als wat ik al zei over de zak van sinterklaas en de roe. Daar doe ik ook niet aan mee.

Enne…voor mij is sinterklaas altijd een enorm gezellig feest geweest! En nog steeds trouwens!
De volwassenen maken nu gedichten voor elkaar (elk jaar weer lachen!) en kopen een kadootje d.m.v. lootjes trekken.
En sinds Stephan er is hebben we natuurlijk weer “extra” reden om het leuk te vieren (met uiteraard veel kadootjes voor Steef, met zoveel sinterklazen, hihi)

Gewijzigd door - Bieb op 08 Nov 2004 20:32:33

Weet je wat is nou liegen? Ik zie het meer ik laat ze in die waan… tot ze zelf met vragen komen…

als ik nu merk dat jordy bang is voor de pieten dan zal ik zeggen dat het gesminkte mannen zijn die de sinterklaas helpen met de pakjes…

Vind de laaste tijd dat ouders erg overdreven kunnen reageren, door te zeggen we liegen ze voor, dat mag niet! we geven het verkeerde voorbeeld! pfff wat een lariekoek! je heb een verzinsel! en je hebt liegen heb er nooit een trauma aan over gehouden…

straks gaan ze nog zeggen dat alle problemen komen door dat we onze kinderen hebben voor gelogen hihi

Tries

Liefs Tries

liegen lijkt me in deze ook een beetje overdreven. het is een (rollen)spel, een traditie, meer niet.
wat ik wel vervelend vind is dat hele verhaal over mee in de zak, en de roe enzo. ik weet bv dat mijn moeder jaren doodsbang is geweest. dat lijkt me niet de bedoeling. dus dat stuk laat ik weg, niks straf als je stout bent, niks mee naar spanje. maar gewoon feest omdat de sint jarig is, en spanning rondom de kado’s en het hele schoorsteen verhaal.
er word de laatste tijd naar mijn mening veel meer gemaakt van het hele fenomeen dan rechtvaardig is, ook dat hele verhaal over dat de pieten niet zwart mogen zijn. dat is een stuk historie, en het zijn gesminkte mensen, niks raars aan, geen kind die dat assosieerd met zwarten die knechten zijn van blanken. het zijn zwarte pieten, eens in het jaar opduikende verzonnen personage’s. dus dat hele gedoe met gekleurde pieten, ik vind dat toch overdreven, en er meer achter zoeken dan er is.

Maar dan zouden kabouters en elfjes ook niet mogen bestaan dus ?

Goh, ik zag toevallig net toch écht een klein kaboutertje bij ons konijnenhok hoor. Daar lopen ze wel vaker…

Gewijzigd door - Bieb op 09 Nov 2004 10:55:02

Tja ik dacht dat er hier ook genoeg woonden joh. En elfen zie ik ook regelmatig.

kunnen jullie die kabouters effe hiernaartoe sturen, mijn huis moet nog schoon en ik kan wel wat hulp gebruiken

groetjes Kim, mama van

en

Jaa, ik heb ook nog bergen strijkgoed liggen…
Maar goed, ik gebruik dit jaar sinterklaas best wel als pressiemiddel: als jij naar de wc gaat en geen luier meer om hebt, krijg je van Sint vast een heel groot kado. Want Sint vindt dat jij al een hele grote jongen bent en dat jij ook naar de wc moet gaan. Tot nog toe is Nils hiervan aardig onder de indruk…ben benieuwd. Verder zou ik nooit dreigen met Spanje, heeft hier zowiezo geen zin, Nils staat al gelijk met z’n koffer klaar, ja, fijn we gaan op vakantie!! haha

hihihihihi kim het is een idee .nou ik vindt sinterklaas hoort gewoon bij je opvoeding ik vindt het geen voor liegen ik zelf vondt het altijd leuk tanja vindt die pieten niet zo leuk te druk en donker maar messchien gaat het dit jaar beter . sinterklaas moet blijven het hoort er bij

groetjes marielle mama van tanja