Vraagje (misschien niet voor het baby-forum)

Misschien een vraag die op het andere forum gesteld moet worden, maar vanaf welke leeftijd kun je beginnen met het zindelijk maken?

Het staat mij iets bij dat je daar met een maand of negen al mee kan beginnen. Misschien is het beter iets later te beginnen, maar ik wil Anna graag snel zindelijk maken. Dit is makkelijker voor iedereen. Maar hoe pak je zoiets aan???

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

Vaak geven kindjes het zelf aan wanneer ze zelf op het potje willen. Ik weet dat beginnen na 27 maanden het meeste effect heeft als ze eerder nog niet zelf aangeven dat ze richting zindelijkheid willen.

Als je daarvoor geforceerd begint werkt het alleen maar averechts. Dus “Ik wil Anna graag snel zindelijk maken want dat is makkelijker voor iedereen”, zet dat maar gerust uit je hoofd want als die kleine mop voelt dat het op jouw tempo moet dan duurt het alleen maar langer. Beginnen bij een maand of 9 is in elk geval veel te vroeg.

Wat ik met onze meiden gedaan heb is: voor en na elke keer slapen even op het potje. Komt er iets dan is het tof, komt er niks: ook goed! Dat was vanaf dat ze ongeveer 1,5 jaar waren.

Zo wennen ze wel al ietsje aan een ritme. En als ze een bepaalde periode aangaven dat ze het echt niet wilden, ook prima.

Ik denk altijd maar zo: in de meest prehistorische stammen in Afrika hebben ze ook geen zindelijkheidsprogramma en daar worden de kinderen uiteindelijk ook zindelijk. Dus waarom zouden wij er een project van maken.

Allerbelangrijkste is: de kleine mop zelf aan laten geven wanneer ze ermee wil beginnen (je kunt tegen de tijd dat ze bijv. 1,5 is het plaspotje in het zicht zetten in het toilet zodat ze weet dat het bestaat), en niks dwingen of forceren.

Voorlopig dus gewoon nog even lekker met luiers aan de slag bij Anna!

Groetekes, Sje

Ik heb dat ook wel eens gehoord dat je er dan al mee kan beginnen. Volgens mij staat het in het boek “de babyfluisteraar” van Tracy Hogg

Zelf lijkt me dat echt onmogelijk en bovendien moeten die kleintjes al zoveel leren met deze leeftijd (eten, zitten. kruipen lopen enz.) dus ik ga me daar voorlopig echt nog niet mee bezig houden hoor. En waarom zou het makkelijker zijn. Als je baby nog zo klein is lijkt me dat ook een heel gedoe hoor als ze dan moeten plassen. Mijn oudste was volgens mij nog net geen 2 toen ze zindelijk was dag en nacht. Is toch ook prima.

Ik weet wel dat mijn neefjes en nichtjes is Indonesie inderdaad wel al rond die leeftijd zindelijk worden. Dit komt omdat ze daar geen luiers dragen en dan is het kindje zich veel eerder bewust dat hij een plasje ofzo doet. Met de luiers van tegenwoordig hebben ze dat helemaal niet in de gaten.

Groet
Bianca

Gewijzigd door - mamma van Dewi en Nanik op 12 Mar 2008 16:03:22

Toch maar over op de katoenen luiers dus!

Er is vast iets te bedenken om het kind te laten merken
dat die luier nat is, en dat dat niet fijn is…

Ja, 3 dagen niet verschonen!

Groetekes, Sje

quote:
Ja, 3 dagen niet verschonen!

Groetekes, Sje

Dat gaat lekken.
Geeft zo’n troep…

Anna geeft zelf heel goed aan als ze een vieze broek heeft. Dit doet ze al vanaf het begin.

Ik zou graag willen dat Anna vroeg zindelijk is, niet alleen voor ons, maar ook voor haar. En ik ga haar echt niet dwingen hoor!!! Maar ik zie soms wel eens om mij heen en dan zie ik dat kinderen van een jaar of drie/vier nog niet zindelijk zijn. Als ze dan naar school toe moeten is dat erg lastig voor de kleuterjuf. Daarom denk ik dat ik er op tijd mee wil beginnen. Vandaar mijn vraag!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

quote:
Dat gaat lekken. Geeft zo'n troep....

Ja maar op die luiers staat toch “8-18kg”. Zou dus zat in moeten kunnen!

Groetekes, Sje

Hahaha dat is een goede sje die moet ik onthouden.haha Groetjes Chantal

chantal

Groetekes, Sje

nou, luca zal het een worst wezen… het boeit hem totaal niet!!! Straks in de zomer, lekker met de blote billen de hele dag. Potje erbij, en dan zien we wel hoe lang het duurt!
Voor zijn 4e moet het wel lukken ja, want bij mij mogen de kinderen niet eens naar school als ze nog niet zinderlijk zijn! Heb wel iets beters te doen dan 25 luiers verschonen!!