Vaak geven kindjes het zelf aan wanneer ze zelf op het potje willen. Ik weet dat beginnen na 27 maanden het meeste effect heeft als ze eerder nog niet zelf aangeven dat ze richting zindelijkheid willen.
Als je daarvoor geforceerd begint werkt het alleen maar averechts. Dus “Ik wil Anna graag snel zindelijk maken want dat is makkelijker voor iedereen”, zet dat maar gerust uit je hoofd want als die kleine mop voelt dat het op jouw tempo moet dan duurt het alleen maar langer. Beginnen bij een maand of 9 is in elk geval veel te vroeg.
Wat ik met onze meiden gedaan heb is: voor en na elke keer slapen even op het potje. Komt er iets dan is het tof, komt er niks: ook goed! Dat was vanaf dat ze ongeveer 1,5 jaar waren.
Zo wennen ze wel al ietsje aan een ritme. En als ze een bepaalde periode aangaven dat ze het echt niet wilden, ook prima.
Ik denk altijd maar zo: in de meest prehistorische stammen in Afrika hebben ze ook geen zindelijkheidsprogramma en daar worden de kinderen uiteindelijk ook zindelijk. Dus waarom zouden wij er een project van maken.
Allerbelangrijkste is: de kleine mop zelf aan laten geven wanneer ze ermee wil beginnen (je kunt tegen de tijd dat ze bijv. 1,5 is het plaspotje in het zicht zetten in het toilet zodat ze weet dat het bestaat), en niks dwingen of forceren.
Voorlopig dus gewoon nog even lekker met luiers aan de slag bij Anna!
Groetekes, Sje