Vraagje, KDV, PSZ, BSO, gastouder

Ja ladies,
ook ik moet er nu aan geloven. Kan ik jullie imput krijgen met deze vragen.

Als ik in Januari in NL wil ik z.s.m op zoek naar een baan, maar ik heb J natuurlijk. Die word in Maart 2012 4 jaar. Dan mag ze dus naar de basisschool. Tot die tijd kunnen we wel een noodoplossing zoeken, maar helaas kun je vaak niet op de wachtlijst als je niet ingeschreven staat in de GBA (dus in NL woont)
Zou ik voor zo’n korte tijd nog moeten/ kunnen kijken voor KDV of PSZ? Of gewoon maar thuishouden tot het tijd is voor schooltje? Hoe zit het verder met vergoedingen. Als ik alleenstaand ben maar wel bij mijn moeder in huis woon gelden er dan andere regels (ze leeft van de allimentatie van mijn pa!) Als ik eventueel mijn zusje zou laten oppassen na schooltijd als ik zou moeten werken bijv dan word dat niet gedeeltelijk vergoed door de belasting, maar als ik d’r bij een gastouder/ BSO breng wel? Ja ik weet het heel veel vragen! Misschien iemand die zin heeft op een aantal antwoord te geven?

Bakmama zie topic in Wist je dat… we eindelijk een beslissing hebben gemaakt!

Ik wil J graag in een Montessori school hebben, maar dat wil niet zeggen dat de school dat ook zo ziet natuurlijk. In Drunen zit er 1 en in Den bosch 2 (3 locaties in totaal) waarvan er 1 afvalt (daar zit mijn oude directeur van de basisschol nu en heb nu nog een schurft hekel aan die man, dus daar gaat mijn dochter niet naar school! Maar wat ik heb gelezen kan ze pas vanaf d’r 4de komen en daarvoor alleen wennen! Dus even navragen als ik in NL ben!

Ja juist, ik zat ook te bedenken dat het eigenlijk nergens op slaat, maar goed, ik moet ook maar het geluk hebben dat ik een baan vind met fatsoenlijke uren natuurlijk, ahh we kijken wel, mijn ma zei al; laat dat kind eerst maar eens 2 maanden aan d’r nieuwe thuis wennen en daarna kijken we wel verder. Ze gaat nu natuurlijk al 2 dagen in de week naar school van 7 tot 12, maar goed dan is het meteen 5 dagen, gelukkig wel wat later dan 7 uur, want dat is voor J echt ondoenlijk, die word eigenlijk pas tegen 8 uur een beetje te pruimen (echt ochtendhumeur) Ik zal idd toch eens expliciet vragen wat de school er van denkt, misschien kunnen ze een uitzondering maken als J het aankan.

Ohhh en van die directeur nee dat is nog steeds een walchelijke vent, hij heeft mijn zusje eens geslagen, en gewoon glashard gezegd dat het niet zo was en dat ze het zich inbeelde (nu is mijn zusje geen lieverdje geweest hoor) dat vind ik nog steeds niet netjes. OIhhh en verder was het het niet eens met de manier hoe mijn ouders ons opvoeden (ivm reizen) en daar had hij ook de nodige commentaar op!

Ik zou J niet voor die 2 maanden naar een psz brengen. Waarschijnlijk heeft ze eerst even tijd nodig om te wennen in Nederland en dan is het al bijna maart. Als ze dan naar school gaat, zou je inderdaad in die uren kunnen gaan werken.

Een nichtje/buurmeisje als oppas wordt inderdaad niet vergoed, Voor eventuele andere opvang zou je eens kunnen kijken op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang

Daar staat wellicht veel info waar je wat aan zou kunnen hebben.

Succes!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Ja ik heb al bedacht dat KDV/ PSZ afvalt, dan word ze helemaal heen en weer gegooid, van de ene plek naar de andere, dan maar even wachten of meteen (zie reactie bakmama) naar school.

Vraagje
Hoe zit het met de nederlandse taal van Jada? Spreekt ze dat al aardig? Het begrip zal er wel zijn. Want dan zou je kunnen denken aan een basisschool waar VVE wordt aangeboden (piramide, ik ben bas…). De nadruk ligt daar dan ook een beetje meer op taalgebied. Maar pas dan wel op dat het niet een school is met alléén máár allochtone kindjes omdat bewezen is dat dat het niveau van de klas naar beneden kan halen. En volgens mij past Jada beter in een klas waar dat niet het geval is.

Succes met je keuze! (Ennuh, een paar maanden speelzaal kan veel doen voor een kindje hoor! Wij hadden een meisje dat hooguit zes weken bij ons is geweest, maar na die zes weken was het een heel ander kindje geworden )

Je hebt recht op kinderopvangtoeslag als J. naar een geregistreerde kinderopvang of gastouderbureau gaat. Als je zusje oppast heb je geen recht, tenzij het via een gastouderbureau is en zij aan alle voorwaarden voldoet. Als je bij je moeder inwoont, heb je recht op een alleenstaande oudertoeslag. Je moeder telt niet mee als toeslagpartner.

Ik weet niet of je moeder gehuurd woont en huurtoeslag krijgt, maar daarvoor telt jou inkomen wel mee. Dus dan krijgt je moeder minder of misschien niets meer. Dat zijn wel zaken waar je even rekening mee moet houden.

Groetjes Natasja

Ik zou als het kan J nu hooguit naar een psz doen, dat lijkt het meest op wat ze nu gewend is en het kan haar taal stimuleren. Ook is het zeker betaalbaarder dan een kdv. Misschien als de situatie uitgelegd wordt dat er plaats is zodat J haar Nederlands gestimuleerd wordt. Nederland is er op het moment toch al zo happig op om dat vroeg te stimuleren dus waarom geen gebruik van maken. Zo kan J wennen aan Nederland en terwijl het niet te snel gaat. Vergeet niet een kdv is meteen een hele dag en best pittig als je ook al de taal niet kent.

Gelukkig kun je ook af en toe kiezen om haar een dagje thuis te houden als ze straks naar school gaat als het haar even te veel doet. Raad je wel aan om waar ze ook gaat, kdv, psz en daarna school wel de situatie goed te bespreken dat iemand een oogje in het zeil houd hoe ze ontwikkeld want het is niet niks voor haar en zeker niet als ze pappa gaat missen.

Groetjes,

Michèle

Freubeltje; J verstaat Nederlands, maar spreken is echt de basis ( helaas is 3 talig opvoeden moeilijker dan gedacht ) Het gebied waar mijn moeder woont daar zijn niet zoveel “allochtonen” dus dat zit wel goed, wat ik meteen weer een nadeel vind want J ziet er ook niet Nederlands uit, maar goed dat moeten we allemaal weer zien (ik wil geen cocosnoot opvoeden, als je begrijpt wat ik bedoel ) J gaat natuurlijk al wel naar school hier, maar ik kan altijd even kijken wat we in Nl gaan doen.

Natasja; Jeetje wat weet jij er veel van af. Mijn moeder leeft nu van allimentatie van mijn pa en mijn zus woont bij haar in, die is van plan voor het einde van het jaar uit huis te gaan, ik zou dus haar “plaats innemen” Ze huurt idd en ontvangt ook huurtoeslag! Goede tip, zal er eens naar kijken.

@ Michele, daar maak ik me ook best zorgen om, maar wij komen gelukkig wel uit een warm nest!

@ Malawimamajada daar mag je heeeeeel blij om zijn en je meisje ook.

Groetjes,

Michèle

@ michele; dat zijn wij ook, ik vind echt dat een gezin met vrouwen (zie ik bij veel families) toch vaak dichter bij elkaar blijven. Mijn man heeft 6 broers en 3 zussen maar die zussen zijn heel close, broers veel minder, bij mijn ex zag ik dat ook. Dus ik heb het geluk 5 zusjes te hebben, dat trekt toch naar elkaar toe lijkt het wel, of misschien alleen omdat ik het altijd zo gezien heb en is het bij andere juist helemaal niet het geval!

Nou ja ik ken ook anders hoor, mijn ma heeft 2 zussen en 1 broer en met die laatste is ze close met haar jongste zusje heeft ze redelijk contact maar de middelste kan iedereen wel schieten

Groetjes,

Michèle