Vraag aan studerende mama's


#1

Per September dit jaar ga ik hoogstwaarschijnlijk weer een opleiding volgen. Nou ga ik een Mbo opleiding doen en heb ik nog recht op een volledige beurs omdat ik de laatste keer een Hbo opleiding deed en dit compleet los staat van elkaar (heb ik van ibg zelf).
Maar nu is mijn vraag hoe werkt dit nou ik zelf een gezin met kinderen heb? Kijken ze dan nog steeds naar je ouders hun inkomen? En geld het uitwonend ook nog steeds? En niet minder belangrijk, heb ik per September ook weer recht op een ov kaart?
Hopelijk zijn hier mama’s die mij aan antwoorden kunnen helpen!

Groetjes


#2

Volgens mij heeft je leeftijd ook invloed en of je werkt.
Volgens mij kan je heel wat wijzer worden op Nibud.nl
Studiefinanciering en ov hangen samen met elkaar.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-studiefinanciering-en-een-studenten-ov-chipkaart.html

Greetz Cora


#3

Geen idee… maar ben wel heel benieuwd wat je wil gaan doen, en waar?

Groetjes Manderijn.


#4

Nou hier een studerende mama

Als je studiefinanciering wil ontvangen, moet je een fulltime opleiding doen. Jij woont niet thuis, dus je krijgt een uitwonende beurs en daarbij is onderdaad het loon van je ouders het ijkpunt.
Volgens mij heb je wel weer recht op een ov, deze kun je voor 10 jaar krijgen. Studiefinanciering overigens maar voor 4 jaar. Wel moet je opletten, want bij niveau 3 en 4 (MBO), wordt je studiefinanciering pas omgezet in een gift als je je diploma haalt. Als je deze niet haalt, moet je alles terugbetalen, inclusief kosten voor het OV.

Verder weet ik niet wat je met de kids wil, maar als ze naar het KDV gaan, kun je ook geld terugkrijgen van de gemeente, omdat je studeert.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers


#5

OV krijg je volgens mij alleen als je nog geen 30 jaar bent als je start met de opeleiding. Maar dat komt vast goed, volgens mij Wat ga je doen?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#6

@Anne: Super bedankt voor je antwoord! Daar heb ik echt wat aan. Ik ben zeker van plan mn diploma te gaan halen en mbo moet makkelijk lukken, ik heb ten slotte havo en een deel hbo gedaan. Dus over terug betalen zit ik niet in. Ik wil per September beginnen en mijn vriend is dan echt nog niet aan het werk. Het ligt er dan helemaal aan hoe hij is. Als hij het aan kan en weer gezellig en lief is met de kids dan past hij gewoon op. Anders gaan ze naar oppas/kdv.
Ik ga dan pedagogisch werk doen. Ik zou graag peuterleidster willen worden en als dat niet lukt werken op een kinderdagverblijf. Het is wel een fulltime opleiding maar speciaal voor volwassenen. Daarom is het de eerste 20 weken 2 dagen naar school en na die 20 weken 1dag school en 24 uur stage.
De opleiding duurt 2-3 jaar.
Dat is goed te doen in mijn situatie en ik wil er dan ook helemaal voor gaan. Heerlijk wat voor mezelf, ben ik echt aan toe.

Groetjes


#7

Oh ja en Mriek ik ben 25 hihi

Groetjes


#8

Kijk even na hoe het zit met eventuele kinderopvang en het recht op de kinderopvangtoeslag. Beide partners moeten voldoen aan de voorwaarden. Volgens mij heb je met een ziektewetuitkering nl. geen recht op de toeslag. Dit omdat je vriend geen inkomen uit tegenwoordige arbeid heeft. Toen ik bij de KOT werkte was dit nog zo, maar ik weet niet of dit inmiddels is veranderd. De Belastingdienst gaat er nl. vanuit dat als één van beide partners thuis is, deze voor de kinderen kan zorgen. Anders moet je bij de gemeente even navragen wat er mogelijk is mbt sociaal-medische indicatie. Ik weet niet meer zeker of dit alleen voor het kind geldt of ook voor de ouders.

Groetjes Natasja



#9

Dankjewel voor de tip, dat zal ik zeker meenemen

Groetjes


#10

Verder zou ik ook even kijken naar alle toeslagen die jullie krijgen: zorgtoeslag en kindgebonden budget. Je studiefinanciering telt namelijk niet mee als inkomen, dus het kan dat jullie ook meer kunnen krijgen uit dat potje. Daarnaast kun je ook je kosten die je maakt voor school aftrekken van de belasting, als je je belastingaangifte doet.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers