Voorbereiden doop

Anouk wordt over een aantal weken gedoopt. Alleen nu vraag ik me af hoe ik Merel uit moet leggen wat er allemaal gaat gebeuren. We hebben haar wel foto’s laten zien van haar doop en de doopjurk, dus ze heeft wel door dat het iets speciaals is. Maar hoe ga ik het verder uitleggen? Ik weet ook niet of een kind van ruim 2,5 jaar al begrijpt wat dopen is en ik heb wel een kijkbijbel, maar het verhaal wat daar in staat over dopen vind ik voor haar nogal moeilijk. Zijn er misschien andere boekjes waarin het wat makkelijker staat?

Groetjes Natasja

Gewijzigd door - kringeldingetje op 27 May 2011 16:00:36

Tja als ik een 2,5 jarig meisje dat moest uitleggen zou ik gewoon zeggen dat het een feestje voor d’r zusje is omdat je blij bent dat ze geboren is en dat Merel ook een mooie jurk mag uitkiezen en dat Anouk in een andere mooie jurk mag en dan gewoon uitleggen wat er gaat gebeuren, de betekenis erachter lijkt me voor z’n kleine meid best moeilijk. Zo zou ik het aanpakken iig! Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Geen idee eigenlijk of er boekjes over zijn.
Maar ik zou wel het verhaal vertellen zoals het is. Wel gewoon eenvoudig, in peutertaal natuurlijk.
Zoiets als: “zondag wordt Anouk gedoopt, dan gaan we helemaal voorin de kerk zitten, en komt Anouk ook mee (of wordt later binnengebracht? hangt natuurlijk af van hoe het gaat bij jullie), ze heeft dan een mooie jurk aan en de dominee kiept een beetje water over dr hoofdje. Dat betekend dat ze nu ook bij de Here Jezus hoort, en dat Hij ook op haar zal passen. En wij beloven aan de Here Jezus dat we haar ook over Hem zullen vertellen”

Heb je misschien foto’s of een dvd van toen Merel zelf gedoopt werd? Bij ons worden de speciale diensten opgenomen op dvd, dus toen de jongste gedoopt werd hebben we de oudste de dvd van zijn eigen doop laten zien. Nu was hij natuurlijk al wat ouder. Maar vertellen wat het is kan nooit kwaad, en wat ervan blijft hangen is gewoon mooi meegenomen toch?

@ Malawimamajada: Het is inderdaad moeilijk voor zo’n kleintje. Ik vind het soms zelfs nog lastig. Leg het dan inderdaad maar eens uit.

@ Suzje: Anouk wordt halverwege de dienst binnengebracht. Ik denk dat we Merel dan ook binnen laten komen, want anders duurt het wel erg lang. Ik verwacht zeker een uur en misschien wel anderhalf uur. Een dvd hebben we niet, maar wel foto’s en die heeft ze ook al wel gezien. Maar ze vindt vooral de jurk interessant. Maar zoals je het uitlegt, zal ze het wel snappen.

@ Bakmama: Mijn moeder is gereformeerd en mijn vader Nederlands Hervormd. Ik ben dus een mengelmoesje. Wij mogen inderdaad een lied of gedicht o.i.d. inbrengen. Nu heb ik zelf niet iets wat ik er per sé in wil hebben. Wel kunnen we kiezen uit verschillende liederen. Hierbij zitten ook liederen uit Alles wordt nieuw. Ik weet niet of je dat kent, maar dat is een kinderbundel. Volgende week gaan hebben we weer een voorbereidingsavond voor de doop en dan worden de liederen ook definitief gekozen. Dan kan ik inderdaad met haar één van de liederen gaan zingen.

Groetjes Natasja

Bij ons word vrij standaard een lieg gezongen waar ik even niet van weet in welke bundel deze staat.
Gaat zo:
Verbonden met vader en moeder
natuurlijk het meest met die twee
Maar ook met de andere mensen
vier jij hier dit feest met ons mee
Je hebt al een naam
maar je krijgt er één bij op dit feest
Want jij wordt gedoopt in de naam
van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest

Je bent al een tijdje bij de mensen
Je naam is bij ons al vertrouwd
En dus is het tijd om te vieren
Dat God die je kent van je houdt

Je bent een begrip aan het worden
Steeds meer mensen noemen je naam
Ook God begint jouw naam te roepen
En dus zijn wij hier nu tesaam

Nu mag je gaan leven met mensen
Verbonden in liefde en trouw
Omdat zij vandaag bij dit dopen
Gods naam legden naast die van jou

Onze dochter was anderhalf toen haar broertje gedoopt werd, dus daar hebben we niet veel aan uitgelegd. Super interessant vond ze het wel

@ Mandarijn: die komt uit geroepen om te zingen, lied 79. Deze staat ook op onze lijst met liederen waaruit we kunnen kiezen.

Groetjes Natasja

Bij ons komen de kinderen gelijk mee naar binnen! Mijn dochter was ook kwaad dat ze naar de oppas ging toen het dopen gebeurd was!
Ik neem haar nu nog niet mee, de oppasdames vind ik niet altijd ‘je-van-het’ en zo’n peuter in een bankje zal ook niet iedereen waarderen