Voorbereiden cito toets


#1

Bereiden jullie de kinderen voor op de cito toets?
En zo ja … werken jullie met bepaalde programma’s of leerboekjes?
Heeft het nut of niet?

Groetjes Esther


#2

Neeeeeee!!

dat heeft totaal geen nut!

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#3

Meid, niet doen!!!

Zo’n cito-toets stelt op die leeftijd nog niks voor. Bovendien is een citotoets een moment-opname. Als je kind die dag toevallig geen zin heeft om die toets te doen dan komt er een belabberde uitslag uit terwijl er niks aan je kind schort.

Niet stressen over die toets, niks voorbereiden, gewoon laten gebeuren! Tegen de tijd dat ze in groep 8 zit mag je je druk gaan maken!

Groetekes, Sje


#4

nog steeds niet hoor ondanks dat sofie nu in gr 8 zit!

Het is een algemeen beeld van een kind door de schooljaren heen, je kan er heus wel voor trainen maar dan klopt het niet.

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#5

Ik vraag het omdat de juf dikwijls vraagt of ze bepaalde dingen kan.
Ze laat thuis meer zien als op school en vroeg me af of ik op een bepaalde manier kan stimuleren … tegenwoordig zie je zoveel oefenboekjes van het een en ander.
Ik vind het wel jammer dat de nadruk op het presteren al zo aanwezig is. Dan zit het kind nog geen half jaar op school?


#6

Je moet het niet zien als presteren, zo is het niet bedoeld. Ze willen gewoon meten waar een kind staat in vaardigheden/ontwikkeling.

In die kleuterklassen wordt het ook niet gebracht als een toets, het zijn gewoon leuke werkjes die ze krijgen. De kinderen zelf hebben niet in de gaten dat het een toets is dus die voelen het niet als presteren.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Dec 2012 15:42:23


#7

Cito is een leerlingvolgsysteem, op basisscholen in NL verplicht, zodat overal op dezelfde manier de vorderingen van een kind worden bijgehouden gedurende de basisschoolperiode.
Kunnen ze weer zo’n mooi gemiddeld lijntje maken, dat niet 1 kind precies volgt

Voor de leerkrachten wel goed om te kunnen zien op welke vlakken je een kind wat extra kan stimuleren, of waar het echt extra hulp nodig heeft.

Voor de ouders en kinderen totaal geen reden tot zorgen of stress. Als het goed is wordt het op school ook helemaal niet gebracht als toets. Hier noemen ze het bij de kleuters gewoon ‘werken uit een boekje’. En das natuurlijk hardstikke stoer!

Liefde is het enige wat zich vermenigvuldigt als je het deelt


#8

Bedankt voor jullie GERUST STELLENDE reacties.

Ik laat het lekker los …


#9

Grote meid!

Groetekes, Sje


#10

Hm, als de juf aan jou vraagt of ze bepaalde dingen kan vind ik het
eigenlijk niet zo handig…
Het lijkt me dat een juf wel methodes heeft om te kijken welke
vaardigheden een kind heeft…

Maar goed, die citotoets in de eerste klas stelt niets voor,
en alvast een waarschuwing:
Negatieve beoordelingen zijn niet altijd negatief.
Het gaat om haar positie ten opzichte van dat gemiddelde lijntje.

M.


#11

Je moet hier zelf niet teveel druk op leggen. Als het goed is wordt hier in de klas op ingespeeld en mee gewerkt.
Dat het niets voorstelt ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt een redelijk beeld krijgen van waar het kind staat en waar nog aan gewerkt moet worden. Er zitten ook vragen bij waar inzicht bij nodig is en daar kun je toch een hoop dingen uit halen.
Maar uiteindelijk heb je kinderen die in groep 8 advies vwo krijgen en uiteindelijk veel lager uitkomen en andersom ook.


#12

Sorry, “stelt niets voor” is natuurlijk te kort door de bocht.

Maar ik vind het, zoals het ons afgelopen jaar in de eerste klas
van Hylke, gepresenteerd is, niet echt een representatieve
manier van beoordelen van een kind van 4.

Als we dan zien dat alle "min"punten van de beoordeling vóór
de zomervakantie, ná de zomervakantie niet meer aan de orde zijn,
zonder dat er wat dan ook “getrained” hebben,
dan lijkt het mij dat vooral in de eerste klas de ontwikkeling
van het kind (zeker een die zoals Hylke bijna een half jaar scheelt
met de rest) nog zo sterk is, dat een maand al enorm veel verschil maakt.

M.


#13

Ik wist niet eens dat er in groep 1 al een cito toets was!
Ik weet het alleen van groep 8…(dom he)

Aaron krijgt zijn rapport in de laatste week van januari (is 1e rapport) en ik ben benieuwd wat de juf van hem vind!

Gr, Danielle


#14
quote:
Ik wist niet eens dat er in groep 1 al een cito toets was! Ik weet het alleen van groep 8...(dom he)

Aaron krijgt zijn rapport in de laatste week van januari (is 1e rapport) en ik ben benieuwd wat de juf van hem vind!

Gr, Danielle


In groep 1 was afgelopen jaar nieuw, in elk geval bij ons op school.

M.


#15

Rens zit pas net op school en heeft daar geen cito gehad nog. Wel op de psz en daar had hij een C score. Dat was het laagste wat je kon halen, maar tegelijkertijd wel de gemiddelde score van alle kinderen in nl op die leeftijd.
Hij wist bv wel dat er 5 kegels op een plaatje stonden, maar omdat hij ze telde en niet direct gelijk zag kreeg hij daar de laagste score voor.
Op de psz krijgen ze dezelfde testen als in de kleuterklas dus waarschijnlijk scoort hij de volgende keer wel beter.
Zeker voor peuters vind ik die testen behoorlijk pittig.
Met zo’n lage score ga je snel denken dat je kind achterloopt terwijl Rens zich eigenlijk gewoon ontwikkeld als een gemiddeld kind van de leeftijd.
Hij loopt niet erg voor maar zeker ook niet ver achter.
Ik ga me dus om die testen niet druk maken.
Wat ik wel doe is hem op een leuke manier leerzame dingen aanbieden, zoals bv miniloco(is hier helemaal favoriet op het moment) spelletjes ed. Hij heeft een plaat met alle letters op de muur waar we spelenderwijs mee oefenen en ik lees veel voor.
Ik dring niets op maar zoek gewoon dingetjes die passen bij waar hij op dat moment mee bezig is, Nu is hij vooral bezig met schrijven dus oefenen we met het schrijven van z’n naam.
Hij ziet het gewoon als samen spelen en zo is het geen verplichting voor hem.
Ik bereid hem dus niet direct voor op een cito maar bied hem wel veel leerzame dingen aan.
En op school brengen ze het bij die kleintjes niet als een toets, ze maken gewoon een werkje net als altijd. Levert voor hun dus geen stress op.

Groetjes Ramona


#16

Bij ons op school dus Marijn ook krijgen ze de eerste Cito eind januari begin februari.
@moon1983
Maar dat van die kegels vind ik raar natuurlijk mogen ze nog tellen, op deze leeftijd hoeven ze nog niet gelijk te zien zonder tellen dat er 5 dingen op een plaatje staan. Ze hebben bij ons ook de hele toets doorgenomen en daar hebben ze het nooit overgehad. En ik neem hem zelf ook af en de kinderen mogen gewoon tellen. Als ze zo zwaar een toets gaan meten komen de kinderen ook lagen uit. Cito werkt met ABCDE en A is het hoogst en de E het laagst.
Maar thuis kun je ze er ook niet altijd op voorbereiden want je weet niet wat de vragen zijn.
Ik weet dat er een vraag van rekenen is waar er 10 kapstokken zijn en er hangen 4 jassen hoeveel jassen kunnen er nog bij. Of ik hem precies goed heb weet ik niet maar wel in deze trend


#17

@pranger

Dan valt rens z’n c score best wel mee toch. Rens krijgt hem ook weer in januari/februari ondanks dat hij dan pas een paar weekjes op school zit.
Kwam er vandaag achter dat hij al een paar letters herkent(hij heeft een letterplaat op z’n kamer) Hij kent nu de a,b,d,m(van macdonalds hihi) en de r(van rens maar dan wel de hoofdletter volgens hem)
Gaat lekker want die plaat hangt net deze week.


#18

Als Rens een paar maanden verder is dan weet je niet wat je mee maakt denk ik. Ik zie het met Fabienne … het begon met haar eigen naam schrijven en nu zijn het ook de namen van de huisdieren, papa, mama, maar vraagt ze ook om woorden als; krokodil … die ik voor doe op de laptop of papier en ze schrijft ze na. Helemaal in to letters & schrijven !!!