Voor t eerst brood/koekjes geven doodeng!

Hoi Allemaal

Mijn dochtertje is bijna 7 maanden en het CB hier in Belgie adviseert om te beginnen met korstjes brood en evt liga uit het handje om te leren kauwen.
Nu vindt zij dit helemaal geweldig en graait gretig met haar handje als er een stukje brood of koek voorbij komt, maar mama vindt het doodeng!!!
Als ik haar op een korstje brood laat sabbelen vind ik het eng wanneer ze uiteindelijk echt een stukje afgesabbelt heeft en dus gaat kauwen en dat stukje achter in haar mond/keel komt. Ze gaat dan erg kokhalzen/ophoesten en ik vlieg tegen het plafond omdat ik denk dat ze erin stikt. Zelfde verhaal met de liga.
Uiteindelijk pak ik het dan van haar af en kijkt ze me met een beteutert gezicht aan. Ze vindt het nl wel erg lekker! Zo sneu… maar mama is gewooon zoooo bang dat ze er echt in stikt! Maar ze zal het toch ook moeten leren. Hoe hebben jullie dat gedaan? En kan een kindje echt zomaar stikken in een stukje brood? Is nog net geen 7 maanden ook niet erg jong?

mama1980

Noa was zes maand denk ik toen ze voor het eerst een koek at en ze had er geen probleem mee, eigenlijk meer omdat ze geen stukken afbeet, maar de koek opsabbelde…
We zijn pas op 8 maand met korstjes begonnen en dat was ook kokhalzen. De eerste keren vond ik het ook eng, maar eigenlijk is het goed dat ze deze reflex hebben, anders zouden ze stikken. Het is dus een normale reactie.
Noa is intussen bijna 16 maand en soms als ze een te groot stuk van haar boterham bijt, heeft ze dit nog. Dan komt het stuk brood terug in haar mond en knabbelt ze er verder op tot het klein genoeg is om door te slikken
Niet te snel zorgen maken dus, alleen zien dat je haar nooit alleen laat met eten, want het kan altijd zijn dat ze het niet terug uit haar keel krijgt en dan pas moet je ingrijpen en zelf het stuk eruit halen.

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

zelf eruit halen? Ik dacht dat dat juist gevaarlijk was wanneer je je vinger in dat keeltje stopt, omdat je het dan verder kan duwen.
Dat zegt idd iedereen. nooit alleen laten etc etc. Maar als er iets in haar luchtpijp schiet dan kan ik toch ook niet veel meer doen dan tussen haar schouderbladen kloppen en HOPEN dat het eruit komt?!
Ik ben geen onzekere moeder en ook niet te flauw in veel dingen, maar dit, pfff… vind het echt doodeng

mama1980

Inderdaad, meer kan je eigenlijk niet doen dan hopen dat het eruit komt.
Maar iedereen vindt het eng hoor, die eerste stukjes brood geven. Je kindje zo zien kokhalzen is echt niet prettig.
Als het een geruststelling mag zijn, Noa steekt soms in één keer een halve boterham in haar mond om dan te beginnen kokhalzen, maar ik heb nog nooit moeten ingrijpen.

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

Ben zelf ook net begonnen met brood en koekjes.
Zit er gewoon naast, afentoe gaat het mis, schiet het in de keel,
ff kokhalsen en het ontbijt van smorgens vliegt er ook uit, kun je niet veel aan veranderen. Of ik zet even de maxicosi rechterop of til hem even op zoals bij het boertje laten op de rug kloppen.

Mijn moeder zei laatst dat ze hem bijna op de kop heeft moeten houden omdat ik het fruithapje niet goed had gepureerd, kan dus ook nog.

Maar als je elke keer het van je dochtertje afpakt, ben je dan niet bang dat ze het op een gegeven moment niet meer durft te eten omdat ze denkt dat ze iets verkeerds doet? Ik weet het niet hoor, het is een ingeving,?

quote:
Ben zelf ook net begonnen met brood en koekjes. Zit er gewoon naast, afentoe gaat het mis, schiet het in de keel, ff kokhalsen en het ontbijt van smorgens vliegt er ook uit, kun je niet veel aan veranderen. Of ik zet even de maxicosi rechterop of til hem even op zoals bij het boertje laten op de rug kloppen.

Mijn moeder zei laatst dat ze hem bijna op de kop heeft moeten houden omdat ik het fruithapje niet goed had gepureerd, kan dus ook nog.

Maar als je elke keer het van je dochtertje afpakt, ben je dan niet bang dat ze het op een gegeven moment niet meer durft te eten omdat ze denkt dat ze iets verkeerds doet? Ik weet het niet hoor, het is een ingeving,?

Het ontbijt is trouwens altijd smorgens

Muriel krijgt alleen af en toe een halve liga maar hier gelukkig geen rare fratsen. Ze sabbelt er op en bijt er af en toe een stukje af en kauwt daar dan smakelijk op. Ik lees hier wel eens verhalen en ben er wel extra alert op. Mijn vriend vind het wel vrij eng.

hahaha, is hier ook meestal s ochtends ja
Ik moet het ook niet afpakken, maar d’r zou toch s wat mee gebeuren he, met die hummeltjes van ons. Moet mijn eigen angst idd niet op haar gaan overbrengen.
Die liga smelt tenminste nog een beeje in haar mond, eerst daar maar eens mee verder gaan en als dat goed gaat komt het brood wel.
idee?

mama1980

als je met je vinger in een haakvorm de stukken uit haar keel kunt verwijderen dan is dit niet gevaarlijk. dus het is het manier waarop je het doet. natuurlijk meot je je vinger niet rechtstreeks in haar keel steken want dan duw je het idd nog verder haal keelgat in. dat is uiterste gevaarlijk. ik denk dat je niet zo bang hoeft te zijn. gewoon erbij zitten en als ze kokhalst even afwachten en kijken hoe ze dat oplost pas als ze echt in gevaar dreigt handelen, dus niet gelijk paniekerig doen want daar schrikken ze juist van. ze moeten het toch een keer leren hoor. ik heb Meric vaak zien kokhalzen vanwege grote stukken liga in zijn mond, maar heb noooit hoeven ingrijpen omdat hij er uiteindelijk wel uit kwam en nu heeft hij het echt door. het is denk ik belangrijker dat jij hierbij rustig moet zijn. dat helpt vaak al. ik zal zeggen ga er lekker bij zitten en geef haar elke dag een stukje meer om te oefenen ooit gaat het goed!

[img]http://lb1f.lilypie.com/K4vNp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Bij Luka zijn we met 6 maanden begonnen met broodkorstjes en Liga, dit ging super! Natuurlijk kwam er wel eens een iets te groot stuk in zijn keel, maar dat hoestte hij vrolijk weer op. Het CB zei dat kindjes tot 1 jaar eigenlijk, uitzonderingen daar gelaten, niet kunnen stikken in hun eten omdat de kokhalsreflex sterk is. Dat maakte mij weer wat geruster…

En nog steeds heeft hij af en toe dat ik denk van:’ Gooi het er nou maar uit! Je hebt wel lang genoeg gehoest nu!’ Maar zodra ik denk van nu moet ik ingrijpen is het al over.

Hier hebben we nooit broodkorstjes gedaan, meneer propte het in 1x in z’n mond…niet echt handig als je nog niet goed kunt kauwen en slikken!
Ik ben de liga eerst met een beetje water zacht gaan maken, en pas toen dat echt goed ging liet ik er soms wat stukjes in zodat hij daar meer op moest sabbelen.
Rond de 8 maanden ben ik brood gaan geven, gewoon kleine stukjes met een beetje boter en b.v. appelstroop. En dat ging goed! Hij was inmiddels ook wel gewend aan kleine stukjes in de warme maaltijd.

Nooit je kindje met een ruk omhoog trekken of op de kop hangen als het zich dreigt te verslikken, grote kans dat het dan juist de luchtpijp in schiet!
Armpjes in de lucht houden, om de luchtwegen zo ruim mogelijk te maken en je kindje beter hoest. Als je er echt bang voor bent, is misschien een cursus baby-ehbo een goede optie.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Ik herken me helemaal in dit verhaal. Mijn vriend is hier veel nuchter in en geeft haar gewoon stukjes broodkorts. Ik zit dan helemaal te kijken of het wel goed gaat. Vind het ook zo eng. Ik durf haar dit vooralsnog alleen te geven als mijn vriend erbij is.
Laatst ook met meloenstukje mis gegaan. Schoot in haar keel, ik dit meteen met een haakgreep eruit gehaald. Wellicht overtrokken, maar ja.
Wat is dat toch met ons moeders! We denken wellicht veel te vaak na over de dingen die kunnen gebeuren.

Ik vind die kinder EHBO wel een hele goede tip!
Even kijken of zoiets ook hier in de buurt gegeven wordt.
Dan weet je tenminste hoe te handelen in zo’n situatie.

mama1980